Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Kan man räkna med att kunna bli gravid med en klockren menscykel?

Om man har regelbunden mens, regelbunden ägglossning och ägglossningsflytningar... Kan man då veta att man en dag kan bli gravid? Är orolig att inte kunna bli det.

• Svar på tråden Kan man räkna med att kunna bli gravid med en klockren menscykel?
  • Anonym (Mia)

Okej så det kan alltså vara fel på mig eller min sambo eftersom vi inte blivit med barn inom ett halvår? Eller att han och jag inte kan få barn ihop och aldrig kommer få ett barn alltså? Dock så har han varit sjuk under en viss tid vi försökt så det har nog påverkat med. Och jag slutade med P-piller någon månad innan vi började försöka dock så fick jag regelbunden mens och ägglossning direkt. Men det normalaste är väl ändå att jag borde kunna bli gravid? Alltså om vi bortser från mannen? För jag är bara 21, snart 22 år. Och han är 25. Alla i våra familjer har kunnat få barn.

• Anonym (Mia)
    Fjäril kär skrev 2016-06-05 11:55:19 följande:

Tänk också på hur du och killen lever ert liv. Det påverkar också möjligheten att bli gravid.

Rökning, snusning, alkohol, fel matvanor, övervikt/undervikt , dåligt med sömn och motion och stress och psykiskt mående påverkar fertiliteten hos er båda.

Vi röker inte, snusar inte, dricker inte, är normalsmala, tränar, äter husmanskost osv. Så det är därför jag känner som jag gör. Allting är så rätt. Jag sover mycket och stressar inte. Han sover normalt mycket och stressar normalt mycket. Han mår inte dåligt över något och det enda jag mår dåligt över är detta. Tänk om vi aldrig får några barn.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Jnkvvkn) skrev 2016-06-05 12:06:08 följande:
    Som fjäril kär säger så kan det ta tid att blir gravid fast inget är fel, det är mycket som ska spela in.

Under min utredning fick jag lära mig av läkaren att man har ungefär 7-8% chans per ägglossning att bli gravid, därav så räknar man att 80% av par som försöker är gravida inom 10 månader, 90-95% inom ett år och tar det längre tid ändå så får man utredas.
    Med andra ord så behöver jag inte oroa mig än?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (S) skrev 2016-06-06 15:31:57 följande:

Nej. Det tog nästan 2 år för mig och min sambo att lyckas. Vi är båda unga, jag hade regelbunden cykel och våra prover var alldeles perfekta. Men ändå tog det såå lång tid. Är i vecka 10 idag

Grattis!

Men jag menade att kan man räkna med att bli gravid någon gång oavsett hur lång tid det än tar om man har "perfekt" kropp med menscykel m.m :) 
Svar på tråden Kan man räkna med att kunna bli gravid med en klockren menscykel?