• kebabtallrik

Hur ser era "läggnings-rutiner" ut?

Hur söver ni era bebisar på kvällarna?

Vår grabb är två månader och vi börjar med att tvätta, smörja in, byta blöja och sätta på pyjamas runt 19:30, därefter blir det flaskan och om matning går som vi vill så har han slurpat i sig flaskan till 20:00 och blivit rapad, här somnar han ofta som en sten, men efter ca 10 minuter så slås ögonen upp och kampen mot John Blund startar på riktigt. Här duger inget. Ligga på bröstet, icke. Bäras, icke. Det enda som funkar är att ligga och hålla nappen i munnen på grabben i alltifrån 30-90 minuter, och vänta på att han ska förlora kampen och somna. Ibland kan man inte annat än att bli irriterad eller skratta åt den lille kämpen... liksom varför inte bara låta sig sova när man är så trött?=)

Blir det bättre? Kommer han lära sig sövas utan att kämpa till sista unsen av energi är använd?

• Svar på tråden Hur ser era "läggnings-rutiner" ut?
  • BeautifulMoments

Givetvis kommer det ändras han är inte bebis för evigt. Men med en liten 2 månaders bebis får du räkna mer att han inte sover som du önskar.

Vid 3 År börja mina somna själv i sin säng.

My life, My choice!
  • lövet2

Första året har mina barn ätit när de varit hungriga, fått ny blöja och rena kläder vid behov och somnat när de varit tillräckligt trötta. Noll rutiner.

• LaOtona

Han är två månader, ja, jag lovar, det blir bättre. :D Kanske även sämre i perioder.

Vid två månaders ålder var vår dotter vaken tills jag la mig. Då ammades hon till sömns. Vid tre månader så hade hon fått lite dygnsrytm och somnade vid kl nio, ammandes. Sen kunde jag få sitta ifred en stund innan jag la mig.

• BeautifulMoments
    lövet2 skrev 2016-06-06 21:34:25 följande:

Första året har mina barn ätit när de varit hungriga, fått ny blöja och rena kläder vid behov och somnat när de varit tillräckligt trötta. Noll rutiner.

Så har det varit här också!
    My life, My choice!
  • Ellie

Tja, det blir bättre, men frågan är när :) Har ni testat vagn inom/utomhus? Lugn bebis-sova-musik (finns på youtube)? Har ni råd/lust att skaffa/testa en sån där babysitter som vaggar automatiskt? Vara uppe och "leka" en stund till och lägga honom "på riktigt" närmare midnatt?

Vår yngsta dotter är 15 månader och kämpar fortfarande mot sömnen. Hon har aldrig gillat att somna, hur trött hon än är.

När hon var 1-3 månader satt jag och ammade hela kvällen framför tvn och så småningom somnade hon (oftast framåt kl 23).

Mellan ca 4-11 månader gick jag omkring och bar henne, samtidigt som jag ammade, och sjöng, och gjorde diverse gymnastiska övningar. Några veckor av och till gick det återigen bra att sitta stilla och amma, för att sedan lägga henne i vagnen när hon somnat och köra omkring på den några minuter inomhus. I vagnen fick hon ligga tills hon sov ordentligt (efter ca 20 minuter) och kunde då lyftas över i sängen.

Från 12 månader har vi kunnat vistas i sängen under hela läggningen som tar ca 1 timma. Hon springer omkring som en vilde, rullar runt, hoppar, klättrar, försöker smita, växlande med amning, och efter en timma så testar hon ett 15-tal olika positioner innan hon somnar.

Storasyster som nu är 4 år somnar på några minuter efter saga i sängen (någon förälder ligger bredvid tills hon somnat), men hon var likadan som lillasyster när hon var yngre. Det blev bättre mellan 2-2,5 års ålder.

• Maddi

Han kanske bara behöver sova en kort stund vid den tiden och lägga han senare när ni lägger er.

• Royalle
    kebabtallrik skrev 2016-06-06 21:28:54 följande:

Hur söver ni era bebisar på kvällarna?

Vår grabb är två månader och vi börjar med att tvätta, smörja in, byta blöja och sätta på pyjamas runt 19:30, därefter blir det flaskan och om matning går som vi vill så har han slurpat i sig flaskan till 20:00 och blivit rapad, här somnar han ofta som en sten, men efter ca 10 minuter så slås ögonen upp och kampen mot John Blund startar på riktigt. Här duger inget. Ligga på bröstet, icke. Bäras, icke. Det enda som funkar är att ligga och hålla nappen i munnen på grabben i alltifrån 30-90 minuter, och vänta på att han ska förlora kampen och somna. Ibland kan man inte annat än att bli irriterad eller skratta åt den lille kämpen... liksom varför inte bara låta sig sova när man är så trött?=)

Blir det bättre? Kommer han lära sig sövas utan att kämpa till sista unsen av energi är använd?

Inget av mina barn har haft rutiner för i princip nånting vid två månader. De åt när de var hungriga och sov när de var trötta och däremellan bytte man blöja. Rutinerna smög sig på långt senare, runt året ungefär.
  • Alexi

Jag kan verkligen se i efterhand att vi försökte alldeles för mycket med vårt första barn. Vi höll på med läggningar och läggningar och hon gallskrek och ville inte alls bara hon såg sovrummet. Så mycket tid ägnades åt det där i onödan.
    Med andra barnet tog vi det som det kom, han låg och sov i knäet/vid mitt bröst på oss hela kvällen och vi tog honom med till sängen när vi la oss. Först runt 8 månader började vi köra läggningar på allvar och han började sova i sin säng i sitt rum på kvällarna.

Så mitt tips är att låt bli.

• kebabtallrik
    Maddi skrev 2016-06-06 21:40:11 följande:

Han kanske bara behöver sova en kort stund vid den tiden och lägga han senare när ni lägger er.

Möjligt, men känns ändå som att han är väldigt trött. När han är pigg är han glad och snäll, men under den där kampen på kvällen efter maten verkar han vara riktigt trött, han har problem att hålla ögonen öppna, och somnar nästan flertalet gånger för att sen inse det och börja sprattla och ha sig för att han inte ska just det, somna. Men till slut somnar han ju iaf och då brukar han sova i 3,5 - 4h. 
  • Rani

Tro inte att det ska gå att få rutin på en sådan liten. Det kimmer ändras hundra gånger innan ettårsdagen. Gör det som funkar för dagen. Om något funkar ena dagen - testa nästa.

• Physalis
    lövet2 skrev 2016-06-06 21:34:25 följande:

Gör samma, min är nästan 5 månader. De rutiner som finns har hon skapat själv, förväntar mig också att dessa inte är huggna i sten.

Hennes rutiner är att någon gång mellan tio och midnatt (oftast elva) somna för att (oftast) sova till sjutiden på morgonen.

Efter nio räknar jag med att sitta och amma i soffan i ett par timmar.
  • Jasmin Karlsson

Jag har en bebis på 1 månad. Jag håller med de andra. Det där med läggningsrutiner, typ bada, byta blöja, läsa saga funkar inte på så små bebisar. Min 4-åring däremot är det jättebra för och har varit bra sen kanske 1-års åldern. Min 1-månaders är lite liknande eran, på kvällen blir hon lite orolig, är halvtrött men inte tillräckligt för att somna, slumrar till några minuter men vaknar igen. Jag försöker bara fördriva tiden, testa olika saker (mat, napp, ny blöja, gå runt och bära) tills hon blir tillräckligt trött och somnar. Vilken tid det blir är orelevant.

• amalie79

Vår BVC säger att någonstans vid fyra månader kan man försöka börja med lite sovrutiner. Vid två månader somnade vår son oftast runt midnatt och sov till 5-6. Vi la honom när vi la oss, innan det fick han vara med oss i soffan, sov lite, åt lite, gosade lite. Nu somnar han lite tidigare men sover ändå till 5. Ibland somnar han vid bröstet och flyttas över sen men det avråder BVC ifrån ibland somnar han i egen säng. Det kan ju ändras från dag till dag.

• amalie79
    Physalis skrev 2016-06-07 00:06:21 följande:

Gör samma, min är nästan 5 månader. De rutiner som finns har hon skapat själv, förväntar mig också att dessa inte är huggna i sten.

Hennes rutiner är att någon gång mellan tio och midnatt (oftast elva) somna för att (oftast) sova till sjutiden på morgonen.

Efter nio räknar jag med att sitta och amma i soffan i ett par timmar.

Vår är fem månader och vi har börjat introducera gröt lite lätt på kvällen. Inga mängder än men lite i taget, tänker det blir en bra kvällsmat, han kommer ju få fylla på med tutte ett tag till såklart
Svar på tråden Hur ser era "läggnings-rutiner" ut?