Hur ser era "läggnings-rutiner" ut?
Tja, det blir bättre, men frågan är när :) Har ni testat vagn inom/utomhus? Lugn bebis-sova-musik (finns på youtube)? Har ni råd/lust att skaffa/testa en sån där babysitter som vaggar automatiskt? Vara uppe och "leka" en stund till och lägga honom "på riktigt" närmare midnatt?
Vår yngsta dotter är 15 månader och kämpar fortfarande mot sömnen. Hon har aldrig gillat att somna, hur trött hon än är.
När hon var 1-3 månader satt jag och ammade hela kvällen framför tvn och så småningom somnade hon (oftast framåt kl 23).
Mellan ca 4-11 månader gick jag omkring och bar henne, samtidigt som jag ammade, och sjöng, och gjorde diverse gymnastiska övningar. Några veckor av och till gick det återigen bra att sitta stilla och amma, för att sedan lägga henne i vagnen när hon somnat och köra omkring på den några minuter inomhus. I vagnen fick hon ligga tills hon sov ordentligt (efter ca 20 minuter) och kunde då lyftas över i sängen.
Från 12 månader har vi kunnat vistas i sängen under hela läggningen som tar ca 1 timma. Hon springer omkring som en vilde, rullar runt, hoppar, klättrar, försöker smita, växlande med amning, och efter en timma så testar hon ett 15-tal olika positioner innan hon somnar.
Storasyster som nu är 4 år somnar på några minuter efter saga i sängen (någon förälder ligger bredvid tills hon somnat), men hon var likadan som lillasyster när hon var yngre. Det blev bättre mellan 2-2,5 års ålder.