Mammaresan skrev 2016-06-28 20:55:53 följande:
Jag ammar yngsta barnet fortfarande. Hur gammal är ditt barn och hur många menscykler har du haft sedan mensen kom tillbaka? Det är otroligt olika om man påverkas och ha svårare att bli gravid om man ammar eller inte. Jag har blivit gravid när jag ammat och då ammade jag flera gånger per dygn och dygnet runt (när lillasyster blev till i magen) så om det påverkar hormonerna till så pass stor del att ägglossning uteblir är väldigt individuellt från kvinna till kvinna. Jag vet både dem som slutat amma helt för att kunna blir gravida, de som minskat amningen och de som helammat och blivit gravida.
Jag skulle själv inte avsluta amningen för att kunna bli gravid så förstår din känsla. För vissa känns det okej för vissa gör det inte det. Jag känner mig inte bekväm att avsluta amningen i förtid för att kunna få ett syskon. Blir det så blir det för att kroppen är redo och hunnit komma igång! Jag fick tillbaka min mens i augusti förra året då minsta var 1 år, det tog min kropp till våren att komma tillbaks i en för mig "normal" rytm där det vare sig var jättelånga menscykler eller väldigt korta med sena ägglossningar och väldigt korta lutealfaser som du nämner. Ammar gör jag i princip samma utsträckning så det är inte det som har påverkat förändringen och fått cyklerna mer i balans igen utan jag tror snarare det har skett med tiden.
Min BIM är inte förrän 20 juli så det är ett tag kvar. Är i dag 8 i cykeln just nu så är på väg mot ägglossningstider.
Min dotter fyllde 1 år i lördags. Jag har haft fyra cykler, om jag inte minns helt fel. När mensen väl kom tillbaka så var den så himla regelbunden i princip direkt så jag trodde att ägglossningen var normal också. Då två senaste cyklerna testade jag med ägglossningstest och det är då jag upptäckt att ägglossningen är förskjuten.
Det är som du säger, individuellt. Skönt att höra att det inte är jätteudda att ägglossningen förskjuts. Jag får ge det några fler cykler och se om det går till sig, annars hade jag väl tänkt sluta amma inom en överskådlig framtid. Känns bara onödigt så länge vi båda trivs med amningen..då får syskon vänta.