• Milie

Bim Juli 2016

Är idag på CD1. Jag är lite nervös över att jag fått en väldigt kort lutealfas. Förra cykeln så var ägglossningen en vecka sen, men mensen försköts inte. Nu håller jag tummarna att det bara var en engångsföreteelse och att ägglossningen hamnar mer i mitten den här gången.

BIM 14 juli.

• Milie

Någon mer som ammar? Jag trodde att bara mensen kom igång så skulle inte amningen påverka, men det gör den. Det är ju helt 100% vetenskapligt konstaterat att hormoner som frisätts vid amning motverkar LH men efter en viss tid och när mensen ändå kommer igång så ska det ju fungera ändå. Det som sker för mig är att ägglossningen kommer mycket senare, men mensen förskjuts inte. Lutealfasen blir alltså bara några dagar = omöjligt för ägget att hinna fästa.

Just nu håller jag tummarna att enbart kvälls-/nattamning ska gå bra. Att avsluta amningen som hon älskar för att jag vill ha ett syskon känns inte okej.

• Milie
    Mammaresan skrev 2016-06-28 20:55:53 följande:

Jag ammar yngsta barnet fortfarande. Hur gammal är ditt barn och hur många menscykler har du haft sedan mensen kom tillbaka? Det är otroligt olika om man påverkas och ha svårare att bli gravid om man ammar eller inte. Jag har blivit gravid när jag ammat och då ammade jag flera gånger per dygn och dygnet runt (när lillasyster blev till i magen) så om det påverkar hormonerna till så pass stor del att ägglossning uteblir är väldigt individuellt från kvinna till kvinna. Jag vet både dem som slutat amma helt för att kunna blir gravida, de som minskat amningen och de som helammat och blivit gravida.

Jag skulle själv inte avsluta amningen för att kunna bli gravid så förstår din känsla. För vissa känns det okej för vissa gör det inte det. Jag känner mig inte bekväm att avsluta amningen i förtid för att kunna få ett syskon. Blir det så blir det för att kroppen är redo och hunnit komma igång! Jag fick tillbaka min mens i augusti förra året då minsta var 1 år, det tog min kropp till våren att komma tillbaks i en för mig "normal" rytm där det vare sig var jättelånga menscykler eller väldigt korta med sena ägglossningar och väldigt korta lutealfaser som du nämner. Ammar gör jag i princip samma utsträckning så det är inte det som har påverkat förändringen och fått cyklerna mer i balans igen utan jag tror snarare det har skett med tiden.

Min BIM är inte förrän 20 juli så det är ett tag kvar. Är i dag 8 i cykeln just nu så är på väg mot ägglossningstider.

Min dotter fyllde 1 år i lördags. Jag har haft fyra cykler, om jag inte minns helt fel. När mensen väl kom tillbaka så var den så himla regelbunden i princip direkt så jag trodde att ägglossningen var normal också. Då två senaste cyklerna testade jag med ägglossningstest och det är då jag upptäckt att ägglossningen är förskjuten.

Det är som du säger, individuellt. Skönt att höra att det inte är jätteudda att ägglossningen förskjuts. Jag får ge det några fler cykler och se om det går till sig, annars hade jag väl tänkt sluta amma inom en överskådlig framtid. Känns bara onödigt så länge vi båda trivs med amningen..då får syskon vänta.
  • Milie
    Anonym (L) skrev 2016-06-29 19:10:14 följande:

Hej!

Hoppar in här. Hoppas ni kan  hjälpa mig lite. Testar med testlagrets ÄL-stickor. Alla tester på bilden är tagna mellan klockan 06-07 på morgonen. Tidigare månader har testlagrets stickor varit svaga fram tills dagen jag haft ÄL då testet stegrat från supersvagt till superpositivt.

Är testet 28/6 positivt? (detta är cykeldag 13 räknat från att jag hade mens 16/6) testet 29/6 är ju svagare. Jag har varje kväll (efter att ha hållit mig i fyra timmar) testat negativt med CB digitala test. vilket förvånade mig då jag trodde jag skulle få glad gubbe 28/6.

Någon som har erfarenhet?

För de flesta går det utmärkt att ta ÄL-test på morgonen, men för vissa är stegringen så kort så då måste man testa någon gång mellan kl 10-20.

Testet från den 28:e är positivt!
  • Milie
    Milli_1 skrev 2016-06-30 08:07:58 följande:

På cykeldag 8 och det är redan utslag på älstickorna. Gissar att äl blir runt cd 12? Kan äggen verkligen hinna mogna tills cd 12? Hoppas juli blir vår månad

Absolut. Innan jag fick barn hade jag en extremt regelbunden cykel på 24 dagar med positivt ÄL-test CD11-12.
  • Milie

Jag märker att många påstår att då ägglossningstesten slutar vara positiva så har ägget släppt. Vad har ni fått det ifrån? Tänkte om jag missat något. Så vitt jag vet får man endast information utifrån när testet blir positivt. Då kommer sannolikt (ej garanterat) ägglossning ske inom 0-48 timmar. Vissa säger 36 timmar. Men när man fått positivt test ger det ingen ytterligare information att fortsätta testa.

• Milie
    HäxanSurtant skrev 2016-07-07 22:44:14 följande:

Hej på er i BIM juli!

Jag hoppar in i tråden, har BIM i slutet av juli och sexat under ÄL! (första försöket)

Vi har två barn sedan innan, 10 år & 7 år, så vi längtar nu efter en liten sladdis! Vi satte igång denna månad, jag har velat i ca 1 år, men maken har tvekat och nu är vi på samma linje så då kör vi! 

Kul med en tråd för BIM! 

Jag har varit här under mina båda graviditeter och haft otroligt mycket stöd och hjälp av FL, mammorna från tråd 1, för 06:an, har jag fortfarande kontakt med!

(Nu är jag här med en ny profil, eftersom vi vill vara lite hemliga med vårt "projekt"!)

Välkommen! Vad roligt att ni som fick barn för 10 år sen fortfarande har kontakt. Min grupp med vi som fick barn förra året är än så länge också väldigt aktiv och jag hoppas det fortsätter länge.
  • Milie

Hur kort lutealfas kan man ha och ändå vara fertil? Min ÄL brukar komma CD12, men verkar nu vara runt CD17. Cykeln förlängs tyvärr inte utefter ÄL så min lutealfas är nere på 7-8 dagar.

(Det hela beror på att jag ammar, så jag kommer inte att använda några preparat.)

• Milie
    mamalolo skrev 2016-07-08 09:29:38 följande:

Fråga: Hur vet du att cykeln inte förlängs?

Jag förstår inte riktigt frågan. Cykeln förlängs inte eftersom den inte gör det. Alltså tidigare cykler har också haft sen ägglossning men ej blivit förlängda.
  • Milie
    mamalolo skrev 2016-07-08 10:28:09 följande:

Aha, då är jag med. Jag har en väldigt varierande längd på min cykel men lutealfasen är nästan alltid lika lång. Dock var min senaste plötsligt väldigt kort. Så märkligt! Vet inte hur man hanterar att den varierar. Har hört att <10 dagar är lite problematiskt. Kanske boka in tid hos gyn?

Ja, jag hade någonstans i bakhuvudet att 10 och uppåt fungerar. Innan jag fick barn hade jag 11-12 dagar, och det gick ju bevisligen. Hehe.

Nja, jag funderade mest på hur det var. Jag vet ju att det beror på amningen så det får bli som det blir tills dottern eller jag vill sluta amma.

Vad mystiskt att din blev kort mitt upp i allt. Det låter ju annars tryggt med en regelbunden och tillräckligt lång lutealfas.
  • Milie
    Mammaresan skrev 2016-07-08 13:55:52 följande:

Det låter som en för kort lutealfas för att ägget ska hinna fästa och hinna producera tillräckligt höga HCG nivåer för att signalera till kroppen att inte sätta igång mens. Det låter dock inte som något så jättekonstigt då du ammar och kroppen inte hunnit komma igång än i sin normala cykler! Jag tror att med tiden kommer ägglossningen och lutealfasen hamna i fas igen! Även om man inte ammar kan det ju ta ett tag för kroppen att återställa sig och sina cykler med äggglossning och lutealfas när man fött barn. Din lilla är ju inte så gammal heller (1 år) och om du hunnit ha 4 cykler totalt så är det i det stora hela inte så mycket egentligen. Även om det självklart kan kännas som det!

Det har du rätt i. Det har inte gått så lång tid sen mensen kom tillbaka. Rätt vad det är förlängs lutealfasen kanske sakta men säkert även om vi fortsätter amma. Vi får se! Dotterns vilja väger då tyngre än syskontillverkning så det får vara som det är tillsvidare.
  • Milie
    Anonym (Mamu) skrev 2016-07-10 13:28:38 följande:

Hej! Stort grattis till alla plus!!

Hur skulle ni tolka de här ältesten? Jag vet att det andra uppifrån inte är positivt men undrar om jag inte kan räkna med att äl är iaf med tanke på stegringen... testen är från

Fredag

Lördag fm

Lördag em

Söndag

Jag skulle tolka det näst översta som positivt.
Svar på tråden Bim Juli 2016