Inlägg från: Lillknodd |Visa alla inlägg
  • Lillknodd

nedräkning till bf

Moorii skrev 2016-06-30 06:38:23 följande:

Juulimamma, ja precis! Nästan så man undrar hur långt ner livmodern sitter egentligen.

För en kvart sen vaknade jag av att min mage krampade och det kändes som stickningar samtidigt. Gjorde ganska ont, men inte brutalt. Så väntade ut det hela. Kändes inte som mensvärk alls, så tänker att det inte var en värk? Men vad kan det då varit? Nu har det gått över helt, skönt det.

Åh så spännande! Har du känt något mer efter det eller var det en engångsgrej? Hur många dagar har du till BF?

Intressant det där med törsten, bara passa på att dricka medan du väl är sugen om du annars inte dricker så mycket.
  • Lillknodd
    nokitus skrev 2016-06-29 05:51:30 följande:

Jooo, magen sjönk redan för nån vecka sedan..men foglossningen har blivit värre, samt att hon trycker på något där hon ligger så det gör jätteont i ryggen. Idag har jag gått 6 dagar över tiden:-S och det är inte det.minsta skoj, skulle helst bara ligga och vila, men jag har ju en liten ettårig pojke också som jag måste underhålla och umgås med....så just nu jobbar vi på att få dagarna å gå, blir en hel del lego byggAs:P nå......kanske idag nu...*hoppas**hoppas*

Åh hoppas verkligen hon kommer snart! Jobbigt med foglossningen och ryggen, usch!

Verkar sonen märka av att något nytt är på G? Ja jobbigt att få dagarna att gå när du har så ont också, jag försöker ha något planerat varje dag med 1,5åringen för att vi inte ska klättra på väggarna men jag har ju turen att inte ha så ont än heller. Förstår att orken ligger på botten!
  • Lillknodd

Ingen bebis här heller. Appropå kön så kändes det som en tjej enda fram tills magen började växa, sen har magformen varit så lika som med sonen så tror det är en kille. Men senaste veckan har det känts som en tjej igen så ska bli spännande :D

Förra gången kände jag inget alls fram till att det satte igång, därför har jag trott varenda gång nu när det kommit mensvärk att det är på g. Men med tanke på hur mycket ni verkar känna utan att det blir något så har jag fått mycket mer tålamod. Måste vara så frustrerande för er att känna av så mycket men så händer inget mer!

Men för mig är det tvärtom det där med vilan, får istället mensvärk/kännbara sammandragningar när jag anstränger mig "för mycket". Det är bara bebisen som verkar ha ett eget cirkusnummer på kvällarna när jag vilar.

Just det, igår luktade mitt urin salt, någon som känner igen? Har gjort det tidigare någon gång också. Antagligen bara något jag ätit?

7 dagar till BF.

• Lillknodd
    nokitus skrev 2016-07-04 15:48:44 följande:

Min lilla tjej kom ut med en vansinnig fart i fredas....:)

Åh så fantastiskt, stort grattis! :D hoppas allt gick bra och att ni mår fint. Berätta gärna mer när tid och ork finns. Stort grattis igen! :D
  • Lillknodd
    Med dinosaurie skrev 2016-07-04 11:10:46 följande:

Nu börjar det göra ont! Om det är på riktigt är det ju jättebra, annars får det gärna gå över, jag har fortfarande 17 dagar kvar till BF. I natt var jag uppe ett par timmar med förvärkar men de försvann igen. Nu gör vissa sammandragningar ont och andra inte. Mycket tungt och tryck nedåt också och en helt annan känsla längst ned i magen.

Mitt stora problem nu är att jag har så svårt att andas emellanåt, många gånger om dagen, och inget hjälper! Jag blir knäpp på detta, det ger en sådan panikkänsla! Jag spenderade nästan hela lördagen på förlossningen där de misstänkte propp i lungorna men fick åka hem 7 timmar senare efter en lungröntgen (nål i armen, värsta jag varit med om tror jag!) . De hittade inget, som tur var så klart, och sa mest att vad det än är går det nog över efter förlossningen. Jag hoppas verkligen det, kommer knappt våga bära bebisen annars!

Hur går det? Inga bebisar på väg ut? Jag har också fått känningar genom att vara väldigt lös i magen senaste dagarna  och läst att det kan vara ett tecken, vad säger ni andra?

Åh vad jobbigt det låter, hoppas att det kommer igång på riktigt eller ger med sig! Så himla typiskt att du ska råka ut för allt också när du har sån nålrädsla. Jag hoppas verkligen att du får må bättre snart!

Jag har behövt göra nr 2 flera gånger om dagen senaste 1 1/2-2 veckorna. Läste också att det kunde vara ett tecken, men för mig verkar det iaf inte vara något nära tecken. Det har däremot bidragit med lite hemorrojder..
  • Lillknodd
    Moorii skrev 2016-07-04 23:25:44 följande:

Vet inte direkt om det är nåt på gång här heller, men har fått ondare när jag går nu, kan känna ett väldigt tryck neråt ibland. Det är dock också allt som är annorlunda tyvärr.. Vem vet när denna lilla plutt behagar titta ut!

Åh denna väntan! Jobbigt att du fått ännu ondare, hoppas att det inte är allt för långt kvar.
  • Lillknodd
    Timoteja skrev 2016-07-05 09:18:37 följande:

För mig känns det som om det är låååångt kvar innan bebisen vill komma ut. 9 dagar kvar till bf och inga förvärkar eller annat som tyder på att nåt är på gång. Var hos bm igår och bebisen har fixerat sig nu iaf. Alla mina värden var bra, hjärtljuden var jättebra och magen har växt 2 cm på en vecka. Idag ska jag börja dricka hallonbladste, hoppas det påskyndar det hela lite. :)

Skönt att allt ser bra ut! Jag ska till bm imorgon. Det känns avlägset här med, lite mensvärk som kommer ibland bara. Men tror bebisen börjar borra sig neråt för fått lite strålningar ut i vänster ljumske-höft så hen trycker väl på lite nerver.

Hade svårt att sova inatt och två morgnar i rad har jag mått illa vid tandborstningen, lika som i början av graviditeten. Hormoner som spökar?
  • Lillknodd
    Moorii skrev 2016-07-05 13:36:13 följande:

Hoppas jag med, för oss alla! Sitter och dricker hallonbladste nu iallafall, man får göra det man kan ;)

Haha ja precis! Hur många dagar kvar till BF? Jag har haft ganska liten mage både med sonen och den här gången, men sonen var stadig på 4170g så är lite rädd för att det blir en stor bebis om jag går över mycket.. men 5 dagar till BF så än borde den inte bli allt för övergödd ;)
  • Lillknodd
    Timoteja skrev 2016-07-05 14:36:55 följande:

Jag har mått illa varje morgon de senaste dagarna. I morse spydde jag två ggr efter frukost. Men vid lunchtid försvinner illamåendet som tur är.

Nej men fy! Mådde du mycket illa i början? Jobbigt att behöva spy!
  • Lillknodd
    Moorii skrev 2016-07-05 15:24:12 följande:

14 dagar kvar idag! Hade varit skönt om jag bara behövde gå en vecka till. Min man tror det händer i helgen, men jag vet inte jag. Han är inte ens fixerad än :/ Jaså, ojdå! Har en gammal klasskompis från gymnasiet som fick sitt andra nyss, hon hade också liten mage, men ut kom en klump till pojke, så pass att barnmorskan undrade vart hon gömt honom :P

Men hoppas såklart på att liten vill komma snart, så du slipper oroa dig! När kom din son?

Hoppas din man har rätt då ;) håller tummarna att det max är 2 veckor kvar för dig!

Haha ja, man bär ju så olika! Min kompis som är bm undrade också vart jag hade gömt honom, haha.

Han kom 2 dagar efter BF, men det satte igång på rätt datum så kändes inte som att jag gick över. Men var lika för syrran med hennes första, sen gick hon över 6 dagar med andra om jag inte minns fel. Så jag försöker att inte ha för höga förhoppningar att bebis kommer i tid.

Men jag vet inte hur mycket storleken har med smärtan att göra, hört att det behöver inte göra mindre/mer ont för att bebis är liten/stor. Börjar bli nervös faktiskt, så funderar på att köpa boken "föda utan rädsla" nu så här i sista stund ;) har presentkort på akademibokhandeln som bara ligger ändå.
  • Lillknodd

Nej det är ju verkligen i sista stund för den boken, hehe. Men kul att du rekommenderar den juulimamma, det lilla jag läst recensioner så verkar dom flesta nöjda med den.

Ja men jag känner lite samma här, eller jag var nog inte mentalt förberedd förra gången heller iofs. Men tanken slog mig idag att det ju faktiskt är en bebis där inne, och på nåt sätt ska den ut. Hahah att det bara tog 9 månader att komma på det..

Var det någon speciell anledning att ni gjorde ul i v 33 eller är det så där ni bor att man gör fler? Jag har bara fått göra rul i v 19 eller vad det var.

Ja hoppas du slipper gå över! Nu har dom ju vuxit tillräckligt kan man tycka.. spännande och se om det är en stor bebis ni får då med tanke på måtten. Hoppas på inte allt för stor klump för din skull :)

Trodde vattnet gick när jag satte mig i soffan tidigare ikväll, inte för att jag kände något utan för att det "klickade till" samtidigt som bebis bökade till. Har bara läst om flera som vaknat av ett ljud/hört ett "klick" och sen har vattnet gått. Men ddt nåste varit något annat för det har varken kommit vatten eller slempropp. (Dom tog hål på hinnorna på mig sist så vet inte hur det känns när vattnet går naturligt.)

• Lillknodd

Juulimamma, jaha men vad skönt att det växte bort! Och skönt att få ett till ul och se att allt är bra. Helt otroligt vad dom kan se.

Jo men det är ju så, på nåt sätt så fixar vi det allihopa :)

Oj Med dinosaurie, låter verkligen som att kroppen förbereder sig, hoppas att det blir något snart så du slipper gå så där länge. Håller tummarna för dig med juulimamma att det åtminstone blir bebis till helgen!

Känns väldigt otroligt att det ens är lite nära för egen del när jag hör om alla era känningar. Idag har jag inte ens känt någon mensvärk, skulle lika gärna kunna vara i v 35. Var hos bm idag(4dagar till bf), allt var bra, huvudet neråt men ruckbart. Hade otroligt nog bara gått upp 0,3kg sen sist, trots allt onyttigt som slinker ner..

• Lillknodd

Timoteja och Moorii, har ni känt någon skillnad sen ni började dricka hallonbladste? Någon mer som testat?

• Lillknodd

Ja skönt om det läker och drar ihop sig snabbare efteråt :) det skadar ju inte att dricka så varför inte ;) men beror på om sammandragningarna efteråt blir kraftigare.. gjorde inte så ont för mig sist, kändes mest första dygnet bara, men ska vara värre med andra säger dom så får se hur det blir den här gången.

Ja nu känner man sig bara stor och otymplig..

• Lillknodd

Haha men lägg av! Vilka sjuka kommentare/frågor ni fått, ja folk tror tydligen verkligen att man kan säga vad som helst bara för att en är gravid. Jag har varit väldigt förskonad från sånt, just nu är det bara drygt med ständiga frågan om jag känner att något är på gång. Som om man inte ställer sig den fråga nog själv.. Men dom menar ju bara väl så får väl ha överseende :)

Jag har gått upp 15kg hittills, blev närmare 20 sist så får se om jag spurtar iväg om jag går över mycket.

Du gör helt rätt i att ta det lugnt juulimamma :) håller verkligen tummarna att det inte dröjer 2 veckor!

Hur tunna kan flytningar vara? Rann lite när jag var på toaletten tidigare, som vatten. Borde ju varit mer om det var vattnet som gick.

• Lillknodd

Alltså tänkte mest på det jag hört om sipprande vatten, inte en riktig vattenavgång. Men jag tror det bara var en flytning som var väldigt rinnig. Borde komma mer och oftare om det sipprar fostervatten.

Har haft lite mer mensvärk idag och det kommer mer som i perioder som värkar, men inte alls så kraftigt. Så därför jag blev lite väl överanalyserande ;) med tanke på att ni är flera som haft det så här med förvärkar ett tag så dröjer det nog för mig med :)

• Lillknodd

Kl 15.30 idag kom vår son på 3880g 52cm. Är kvar för lite observation 1 dygn, men vi mår bra!

• Lillknodd

Värkarna började fredagkvällen ca kl 23, kom var 10de minut hela natten. Åkte in på fm vid 10-tiden på lördagen, då kom värkarna ca 3-4min.

Ca kl 15.10 gick vattnet i en monstervärk, började krysta 15.20 och 15.30 kom han :)

Den här gången fick jag känna när "kroppen tog över" vid krystvärkarna (den känslan uteblev med förra antagligen pga epiudralen). Häftig känsla!

Sen ville inte moderkakan lossna, och jag ville slippa operation så länge det inte var ett måste. Så lite jobbigt direkt efter när hon försökte få loss den manuellt.. Som tur var lönade det sig, slapp op. Blödde lite mycket efter bara så var kvar ett dygn för observation.

Imorgon blir lillkillen två veckor, allt har gått bra förutom väldigt såriga bröstvårtor. Haft amningsnapp lite grann men inte vågat använda den för mycket och riskera att han inte vill äta utan den sen. Men jag tror det börjar gå åt rätt håll nu iaf.

Hur går det för er andra? :) kämpa på ni som har bebisarna kvar i magen!

• Lillknodd
    Med dinosaurie skrev 2016-08-01 21:03:55 följande:

Vet inte om det alls är någon kvar här inne längre, men tänkte ändå berätta att i onsdags kom äntligen vår lilla dotter! Hon är en mörkhårig kopia av sin storasyster och mår finfint!

Åh vad roligt, stort grattis! :D hur gick allt? Hur stor var hon? Då gissar jag att ni har en stolt storasyster där hemma :)

Du undrade hur stor vår grabb var; 3870g och 52cm :)
Svar på tråden nedräkning till bf