Inlägg från: Petite Chérie |Visa alla inlägg
  • Petite Chérie

Vilka namn är lågstatusnamn?

Statistics skrev 2016-06-20 09:14:53 följande:
    Det finns namn som är både "trash" och lågstatus. Ni blandar de dock hejvilt här i tråden.
    Etablerade namn (Kevin, Liam, Melissa, Cassandra) är lågstatusnamn, men inga trashnamn.
    Namn som Phoenix, Hailey, Texas, Nova, Stjärna, Lovelie, osv är trashnamn. Man kan säga alla namn som inte fanns innan 2000-talet. Påhittade namn.
    Är inte alla namn påhittade?
    Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Petite Chérie

Är det någon som vet varför det är accepterat att heta Carl med C men inte Cevin med C? Är det enbart för att folk stavat Carl med C så länge?

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
  • Petite Chérie
    Villemo1 skrev 2016-06-20 10:48:53 följande:
    Nej, det har med våra uttals- och stavningsregler att göra. C uttalas som K före hårda vokaler, så Karl och Carl uttalas likadant. Därför spelar det ingen roll vilken stavning du väljer. C uttalas däremot som S framför mjuka vokaler, och eftersom e är en mjuk vokal så borde Cevin uttalas "Sevin". Väljer du att stava Kevin med C så avslöjar du att du inte känner till denna grundläggande regel.

(Nyfiken fråga: gick ni aldrig igenom det här i skolan, eller var du borta mycket så att du missade det? Man går ju igenom det redan på lågstadiet första gången, och sedan återkommer det.)

Nej, vi gick aldrig igenom det vad jag minns och fick ändå MVG i svenska, så det går bra iallafall.

Sen kan jag inte minnas en enda gång där jag behövt veta om den regeln förrän idag. Man lär sig något nytt varje dag!

• Petite Chérie
    Villemo1 skrev 2016-06-20 13:14:50 följande:
    Det funkar ju utan regeln om du har alla ordbilder i huvudet - alltså att du "ser" orden framför dig och inte behöver tänka på hur de ska stavas eller varför. "precis", "citron", "cykel". Men även då kan du råka på väldigt ovanliga ord eller namn, som du i så fall inte vet hur du ska stava. Om du hör "celest" t.ex - vet du att det ska stavas med C och inte S? Eller "celebritet"?

En annan sak som avslöjar WT är förresten när de sätter accenterna fel. Félicia, Alicé, Adélé...

Jag har aldrig haft problem med att stava ord efter att ha hört dem, varken på svenska eller engelska.

Kan ju möjligen vara så att jag faktiskt gick igenom reglerna i skolan och att de sitter kvar i bakhuvudet.

Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?