Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Vilka namn är lågstatusnamn?

Grön elefant skrev 2016-06-19 23:41:03 följande:

Varför ens använda uttryck som white trash? Otroligt nedsättande.

Jag håller med. Det är trashigt att ens använda sådana uttryck. 

Varför är det viktigt att diskutera vilka namn som har låg status? För att vissa ska känna sig "bättre än"? 

Självklart har varje socialgrupp och etnisk grupp mm namn som är mer populära än i andra grupper, så har det alltid varit och kommer så förbli.
  • Mrs Moneybags
    sextiotalist skrev 2016-06-20 09:40:40 följande:

Jag som är född på 60-talet är ganska fascinerad över detta med olika värderingar av namn.
    När jag växte upp så hette nog alla Eva eller Birgitta, Tomas eller MIkael (i varje fall i de skolor jag gick i)
    OK lite överdrivet, men inte var de klassbundet direkt som jag upplevde det i varje fall.

När min mamma var på BVC med min syster första gången, och kommentaren när de fick höra hennes namn (två stycken), jaha, det var den tredje med de namnen.
    Klassiska namn som funnits i Sverige i generationer, i alla samhällsgrupper. Jag har också ett namn som man hittar i generationer bakåt (båda namnen). Men jag är ganska säker på att man inte, genom att se mitt namn, kan avgöra vad mina föräldrar har gjort, vilken bakgrund jag har.

Jag får känslan av att det finns fler "unika" namn idag, idag verkar det det sällan finnas två med samma namn i en barngrupp. Jag ska inte säga något egentligen, eftersom jag bara har stött på två barn hittills med samma namn som min son på fem år. 

Jag är inte född på 60-talet, men 1971 och även när jag var barn fanns det många med samma namn i klassen. Hur många Jenny, Sara, Anders osv fanns det inte i min skola?? 
  • Mrs Moneybags
    Statistics skrev 2016-06-20 09:49:42 följande:
    Förresten, hur kommer det sig att du kan vara inne alla tider på dygnet men ändå ta tid att arbeta, umgås med familj, träna, laga mat från grunden, hålla i middagar, osv?

Själv kan jag erkänna att jag är arbetslös och har alldeles för mycket fritid. Så pass mycket fritid att jag orkat gå igenom DIN (känn dig hedrad) historik på familjeliv de senaste 7 månaderna (hittills). Du är ju inne och skriver i var och varannan tråd. Din åsikt ska liksom synad i alla trådar. Som en hanhund vid lyktstolpen.

Varför? Du kan ju OMÖJLIGT ha det liv du målar upp på familjeliv.

Skulle vara intressant att träffa dig irl.
    Menar du att man måste vara inomhus för att svara på Familjeliv? Du har aldrig hört talas om smartphones? 

Det är väl inget konstigt att hinna arbeta och umgås med sin familj och laga mat - det gör väl alla...??? 

Du låter som en stalker...
  • Mrs Moneybags
    Petite Chérie skrev 2016-06-20 10:05:36 följande:

Är det någon som vet varför det är accepterat att heta Carl med C men inte Cevin med C? Är det enbart för att folk stavat Carl med C så länge?

Det har med svenska språkregler att göra. C före mjuk vokal uttalas som S, så när folk skriver Kevin med C eller ännu värre "Cewin" visar de att de saknar kunskap om vårt språk och därmed faller deras status ännu lägre. 
Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?