Inlägg från: SmalaSara |Visa alla inlägg
  • SmalaSara

Vilka namn är lågstatusnamn?

Petite Chérie skrev 2016-06-20 12:58:47 följande:

Nej, vi gick aldrig igenom det vad jag minns och fick ändå MVG i svenska, så det går bra iallafall.

Sen kan jag inte minnas en enda gång där jag behövt veta om den regeln förrän idag. Man lär sig något nytt varje dag!

Crazy people don't know they're crazy. I know I'm crazy, therefore I am not crazy. Isn't that crazy.
    MVG i svenska säger ingenting då betygsinflationen i de målbundna betygen är i stil med tyskt trettiotal.

De flesta svenskar kan heller inte teoretisera kring grammatiska regler, stavningsregler ect, men det behövs inte för att hantera modersmålet. Oftast.
  • SmalaSara
    Anonym (Skittaskig) skrev 2016-06-20 17:10:45 följande:
    Jag hade en gång en diskussion med en Cewin-mamma som hävdade att det är en jäääättevanlig stavning i USA. Jag bad henne ge mig ett exempel, ett enda, på en Cewin i ett engelskspråkigt land. Då var jag skittaskig tydligen

Min son hade för övrigt en Celly i sin dagisgrupp, det är lite mer ovanligt.
    Jag har aldrig stött på Cewin. Däremot andra märkliga stavningar med W. Inte wt föräldrar kanske, men definitivt inte akademiker och/eller överklass.
  • SmalaSara
    FuckGoggleAskMe skrev 2016-06-21 19:58:47 följande:

Vilka generaliseringar! Jag känner en Melissa (med religiösa, ordentliga, hårt arbetande föräldrar), en Benny (med hårt arbetande, normala föräldrar), en Ronja (med ordentliga, välutbildade föräldrar) och har också stött på Conny, Sammy, Danny, Dennis och Larry som kanske inte begåvats med de mest intelligenta föräldrarna ärligt talat, men alla föräldrarna har varit normala, trevliga, hårt arbetande människor utan minsta WT-kännemärke. Kanske lever jag en skyddad tillvaro, men har aldrig stött på någon i Sverige som skulle kvalificera för att vara WT.

Ja men det är ju det dom är poängen; att det är en generalisering - inte någon form av naturlag. Det handlar om vad "de flesta" med de namnen har för social bakgrund. Jag yror alla som exemplifierar här förstår det.
Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?