Inlägg från: Anonym (Smeknamn eller kanske för en modig kille?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Smeknamn eller kanske för en modig kille?)

Vilka namn är lågstatusnamn?

Anonym (Storpung) skrev 2024-09-01 21:21:17 följande:
    Känner till fallet du refererar till, men det var nog den yngre Tindra som fick många föräldrar att döpa sina döttrar till det.

Hörde något hemskt på ICA idag. "Kom Viking!" sa en pappa till sin son.
    Får verkligen hoppas att pappan bara kallade honom viking. Jag har lite lustiga smeknamn för mina barn och hundar. 
    Anonym (S) skrev 2024-09-02 18:09:00 följande:
    Viking är ett namn som härstammar ända från 790-talet och man kan heta det både i förnamn och efternamn.
    Och det är över 4700 som har det som förnamn...

Så även om det inte är det vanligaste så är det ändå ett vedertaget namn sedan långt tillbaka...

Oj det var värst. Hade inte en aning om att det fanns som namn. 
    Då borde namnet inte ses som Wt förstås. Jag trodde det var ytterligare ett hittepånamn.

Anonym (Hälsingland) skrev 2024-09-02 23:21:20 följande:

Att heta något som är vanligt i amerikanska såpoperor men som ingen hette i Sverige för 20 år sedan. T.ex:

Melissa
    Samantha
    Zoë
    Hazel 
    Kevin
    Liam
    Melanie
    Cassandra
    Elliot
    Vanessa

Finns inget mer WT än att heta typ Zoë Andersson eller Kevin Bergström...

Lika WT är det att heta något från en specifik film eller tv-serie, som Khaleesi (som ju inte ens är karaktärens namn utan en titel - som drottning - men det är dessa föräldrar för korkade för att ens registrera) eller Neo.

Också WT är att stava mer klassiska namn på okonventionella sätt, som Yonathan eller Linéah.

Kevin och Liam är väl redan från 90 talets backstreet boys och oasis? Har för mig att namnen hade sin boom då. Det är över 30 år sen, och inte 20 år? 
    Jag minns det eftersom min syster var ett stort fan av BB, och min bror av Oasis.

https://www.namn.nu/namn/kevin/
    https://www.namn.nu/namn/liam/

Ö
    vriga namns årtal har jag ingen större koll på.

Anonym (Storpung) skrev 2024-09-02 23:34:38 följande:

Vad är Noëlle och Noelle? Varning eller inte?

Chewin är väl ändå maxat?  "Vår son är ingen vanlig Kevin utan en Chewin"

Känner till en liten Cazpian och båda föräldrarna saknar studieskulder.

Hur uttalas Chewin? 
    Tje?

Är Neo från Matrix?

Jag är inte så förtjust i vissa gamla namn, påhittenamn, påhittade stavningar eller namn som låter som porrskådisar. Ex Cazzandra, Tuva-Lee, Lunabelle .

Svar på tråden Vilka namn är lågstatusnamn?