Inlägg från: Smorr |Visa alla inlägg
  • Smorr

BF mars 2017

Hej! Tänkte hoppa in här! Plussade igår! Första barnet! Verkar vara i vecka 5+1. Jag är 24 och min sambo är 35, vi bor i Helsingborg! Känner mig ganska lost faktiskt! När ska man ringa barnmorska? Jag har haft ett x för 6år sen, kan man be om att få ett tidigt ultraljud för att se så att graviditeten ligger rätt? Och när är tidigast man kan se det?
    :)

• Smorr

Hur ska man egentligen räkna? För när jag gjorde en uträkning på nätet om hur många veckor jag var i (där fick man fylla i senaste mensen och genomsnittslängd på sin cykel) då säger den att jag va i 4+2, medan gravidappen jag laddade ner (där fyller man bara i senaste mensen) så är jag 6+2. Vilket ska jag gå efter?

Jag vill berätta för min familj nu (ska på min systers bröllop nästa vecka, dom kommer tycka det är jätte konstigt om jag inte dricker) men sambo vill verkligen vänta till v. 12!

• Smorr
    lilsis skrev 2016-07-23 21:54:01 följande:

Senaste mensens första dag räknar man på. Det låter som att den ena inte räknar som vi gör i Sverige? Om ägglossning är på dag 14 i cykeln så är det v 2+0.

Så då spelar det ingen roll att man (som jag) har lång cykel? Eftersom min senast mens första dag var 16 juni och jag skulle haft mens nu den 20 juli men plussade då istället. Är det v 6+ som gäller då? Förlåt alltså men, första graviditeten, allt är förvirrande.!
  • Smorr
    Smorr skrev 2016-07-23 22:14:19 följande:

Så då spelar det ingen roll att man (som jag) har lång cykel? Eftersom min senast mens första dag var 16 juni och jag skulle haft mens nu den 20 juli men plussade då istället. Är det v 6+ som gäller då? Förlåt alltså men, första graviditeten, allt är förvirrande.!

AMEN herregud! Såg att jag kollat fel! Appen säger vecka 5+2 inte 6+2, så himla firrad människa xD
  • Smorr
    lilsis skrev 2016-07-23 23:03:42 följande:

Du kan ju bli flyttad sen men i grunden räknar man från senaste mensens första dag. Vet du hur långt du har från mens till ägglossning?

Från mens till ägglossning är ca 18 dagar
  • Smorr

Massor av energi vet jag inte! Men väldigt väldigt rastlös!!

• Smorr

Är i v 7+5 idag! Kl 15 idag ska jag till barnmorskan för inskrivning! Hoppas att jag får en tid till tidigt ultraljud också pga att jag tidigare haft ett utomkveds och både jag och sambo är lite oroliga över att det ska hända igen! Någon av er som vart på inskrivning redan och har bra tips på vad man ska fråga på första mötet?

Vågar fortfarande inte tänka att allt faktiskt är bra och kommer gå bra! Men jag hoppas att det blir mer verkligt efter inskrivningen imorgon!

• Smorr
    Aysa skrev 2016-08-14 23:57:02 följande:

Tack, skönt att skriva med någon i samma situation.

Dom sa ingenting och jag frågade inte heller men tror jag väntar minst en mens iaf. Vill se att jag fungerar som vanligt och det blir lättare då att försöka pricka ägglossning. Sen är det ju inte säkert att det händer på en gång iaf. Har man rätt att få tidigt vul om man har haft utomkveds till nästa graviditet? Vet du nåt om det? Lite orolig kommer man säkert att vara. Håller tummarna för oss.

Jag hade ett utomkveds för 6 år sen! Är gravid nu igen och sa till min barnmorska att jag va orolig för utomkveds så hon bokade ett tidigt vul till mig till nästa vecka! Hon sa att har man haft ett x innan så brukar dom vilja kolla nästa graviditet tidigt!
Svar på tråden BF mars 2017