Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

BF mars 2017

Hej! Jag går med här. Plussat med nr 2 och Bf är 23 mars 2017. Har en dotter sedan innan, född i maj 2014. Hon är bebistokig så det ska bli så kul att få berätta för henne om några veckor.

Idag är jag så extremt trött. Har tagit hemmakontor hela förmiddagen men har ett möte på eftermiddagen. Fattar ärligt inte hur jag ska orka, men är tacksam för att jag har ett flexibelt jobb.

Nu ska jag äta lite lakrits

• Amalian83
    sveabella skrev 2016-08-03 20:19:18 följande:

Hej!

Efter en abort och ett mf i vecka 14 förra hösten har vi nu plussat igen!

Är i vecka sju och är såå svullen och spänd i magen. Och det blir bara värre, på bara 3 dagar har min mage blivit dubbelt så stor på kvällarna som innan. Kan knappt böja mig fram även på morgnarna för att magen är så spänd. Börjar bli lite orolig, ingen som känner igen sig?

Vet att jag har varit uppblåst och fått ganska stor mage på kvällarna i en tidigare graviditet men spänningarna och problem med att böja sig uhh det gör mig lite orolig. Ska ringa bm imorgon men hojta gärna om du känner igen dig!

Har du mycket att göra/stressar du? Det får iallafall min mage att spänna sig extra. Jag försöker slappna av och ta det lugnt, men med en tvååring och heltidsjobb där man inte kan säga något på ytterligare fem veckor är det ju inte helt lätt ????
  • Amalian83

Tar folsyra. Borde börjat tidigare, men började i vecka 5. Bättre sent än aldrig tänker jag.

Idag har jag mått som värst. Stackars lilla dottern som vill klättra runt på mig, men det går liksom inte. Huff dåligt samvete deluxe

• Amalian83

Aysa: väldigt tråkigt att höra. Maktlös känsla för man kan ju inte göra någonting ...

Millan: tack för att du delar din berättelse. Det sätter saker i perspektiv. Kan inte föreställa mig hur tufft det måste ha varit att gå igenom. Samtidigt är det fantastiskt att man faktiskt kan ta sig vidare. Det är några i min bredare umgängeskrets som har upplevt liknande. Jag läste ett inlägg från en nybliven pappa som skrev väldigt fint att storebror tittat ned från himlen igår och sett lillebror komma ut ur mammas mage. Lillebror har en egen skyddsängel.

• Amalian83

Devilsdaughter: om jag inte minns fel var du med i Bf juni 2014-tråden. Jag var med där och känner igen ditt nick. Kul att vara i samma grupp igen! Jag skriver inte så mycket så om du inte minns mig är det helt ok :)

• Amalian83

Ser att många ska göra Kub. Är det vanligt i Sverige att man gör det? Jag bor i Norge och jag har aldrig ens tänkt tanken eller hört om att andra gör det här förrän efter en viss ålder.

• Amalian83
    Anonym (Stockholmstjej) skrev 2016-08-22 07:16:58 följande:
    Här erbjuder nästan alla landsting det efter 35 år och flera erbjuder det till samtliga. Så många gör det för att få ett tidigare ultraljud (första är annars i v 18-20) även om riskerna för fel är mycket små.
    Aha då förstår jag. I Norge får man inget sådant erbjudande så de allra flesta tar privat ultraljud i vecka 12. Det är big big business i Oslo. Gratis ultraljud är som
    I Sverige först vecka 18-20.

Idag var jag hos min läkare för första gången och imorgon ska jag till jordmor (barnmorska). Skönt att vara inskriven. Imorgon bokar vi privat ultraljud. Min mage är tydligt gravid och jag är bara i vecka 10. Det är långt kvar till att kunna berätta för omvärlden...
  • Amalian83
    ellami skrev 2016-08-22 09:36:50 följande:
    Jag var också med i en juni 14 tråd, kanske var samma :)
    Ja kanske det! Det ringer en klocka av igenkänning på ditt nick också :)
  • Amalian83
    Hubbabubban91 skrev 2016-08-23 18:52:45 följande:

Ååh, jag var på mitt andra besök hos Mvc idag. Det enda vi gjorde var att gå igenom de förra blodproven samt ta nya för att konstatera blodgrupp.

Är det bara jag som är nojig över om det ens finns nåt i magen? Det är ju ingen som kontrollerat att jag är gravid. Tänk om man bara är skengravid XD

Och tänk om man dyker upp på RUL och det ekat tomt där inne...

Jag har tagit säkert 10 gravtest, men det är ju liksom bara jag och min sambo som vet hur de såg ut, känns inte tryggt nog.

Jobbigt med denna eviga väntan på UL.

V.13+6 idag.

Tycker du kan fråga på Mvc om de kan lyssna på hjärtat. I vecka 13 ska ju det inte vara något problem så det går snabbt!
  • Amalian83

sorry ladies, men det vanliga är väl att få förstoppning när man är gravid? Min mage är precis tvärtom. Så var det förra gången också. Märkligt. En klunk kaffe eller sötsak och det är kört.

• Amalian83

Angående hormoner. Min sambo bad mig lägga in en påse med sängkläder i vårt förråd. När jag tog påsen och la det på den hyllan där jag fann plats, ovanpå en kartong, sa han "låg klädpåsen där när du tog fram den sist?". Min reaktion var att kasta ned påsen, sparka på den och storma ut ur rummet.

• Amalian83

DevilsD: jag tycker hm har bra mammabyxor. Hög linning och tajta men stretchy. Jag har de på jobb varje dag tillsammans med en lösare blus och kavaj. Funkar väldigt bra!

• Amalian83

På måndag har vi bokat privat UL. Jag har då passerat 12+0 och om allt ser bra ut i magen ska jag äntligen berätta för vänner och jobb. Har inte sagt till någon annan än bästa vännen denna graviditeten. Samtidigt var jag inte i närheten lika tjock om magen förra gången så det är inte lätt. Jag har haft mammabyxor i en månad redan...

• Amalian83

12+3 idag och privat första ultraljud. Allt sig bra ut och normalt. Fortfarande bf 27 mars så nu har en video gått ut till alla i familjen där blivande storasyster klappar mamma på magen och viskar "mamma bebis magen där". På onsdag får chefen veta och sedan kan magen få växa fritt och utan hinder. Jag är synligt gravid sedan länge.

Fler som är officiellt preggo nu?

• Amalian83

Jag tror inte jag hade orkat alla de testerna de erbjuder er blivande mammor i Sverige. Jag hade bara blivit mer orolig. Nu visade ultraljudet i vecka 12+3 att allt såg bra ut (ryggrad och nacke), längd och hjärtslag. Lugn och sansad gynekolog som sa att vi kunde slappna av. Det räcker för mig.

Men kanske det inte är så mycket tester? Det kanske bara ärmså det upplevs gör jag fattar ingenting av alla begreppen ni nämner :)

• Amalian83

Ja jag fick förklaring på det tidigare i tråden att det är vanligt på flera ställen i Sverige att alla erbjuds kub. Jag bor ju i Norge och här nämns det inte med ett enda ord. Jag är 33. Jag tror det är kontroversiellt i Norge med den typer test. Det var t ex en kvinna som för några år sedan gick till regeringen med en skylt där det stod att hon var utrotningshotad (hon har downs syndrom).

att unga mammor erbjuds det på landstingets bekostnad, vad är motiveringen för det? Anser man att riskerna för fosterskador eller kromosomfel är så högt att det är motiverat? Eller är det inte så dyrt för landstinget att erbjuda det?

Jag hade också tackat ja till möjligheten, men inte för blodprovet, men för det tidiga ultraljudet. Jag betalade 1 400kr för det på provat klinik tidigare i veckan ...

• Amalian83

Mitt värsta generella illamående är över, men jag får värre kväljningar och kräks då och då ny. Det var samma förra graviditeten. Det bästa är att aptiten är tillbaka och jag äter som en häst. Det hjälper. Skönt att höra att du mår lite bättre DevilsD!

Idag var jag hos bm och hade inget att prata om. Känns nästan lite överdrivet att gå dit var fjärde vecka så här tidigt. Tråkigt nog kunde hon inte höra hjärtljuden, men det hörde vi på privat ul förra veckan så jag är inte orolig.

Nu när jag kan släppa ut magen på jobbet känns magen jättestor! Vart ska detta sluta...

• Amalian83
    lilsis skrev 2016-09-20 22:16:45 följande:
    Varför går du var fjärde vecka?

Det gör iofs jag också men bara för att lämna blodprover. Och då frågar hon såklart om jag undrar över något eller så.
    Hmm vet inte... Det är bara så hon bokat in mig. Fast när jag tänker efter så är nästa bokat efter ultraljudet och det är i slutet av oktober så då är det ju sex veckor från förra besöket.
  • Amalian83
    lilsis skrev 2016-09-22 16:27:16 följande:
    Oki

Annars brukar det vara typ inskrivning, efter RUL och sen en gång i månaden efter det, lite tätare närmare BF.

Men olika landsting verkar också ha olika basprogram
    Jag bor i Norge. Kanske det är oftare här... Dessutom kan jag gå till min läkare i tillägg. Men det blir lite överdrivet än så länge tror jag.
Svar på tråden BF mars 2017