Inlägg från: jj85 |Visa alla inlägg
  • jj85

BF mars 2017

MillanAhlskog skrev 2016-08-15 15:33:34 följande:

Jag vågar inte föda vaginalt, tror att smärtan å känslan av att inte veta hur lång tid det är kvar skulle ge mig panik.

Min psykolog sa oxå att hon tycker det bästa för mig vore planerat snitt.

Å eftersom Clara föddes v 39+0 med akut snitt så kommer jag proppsa på 38+0 som dom redan "lovat" för jag vågar inte riskera att komma till v 39...

Stå på dig bara och dem har ju ändå lovat dig. Så det ska du få iom din situation..

Jag vet inte hur jag vill göra.. jag kan ju tänka lite som dig. Smärtan, känslan och rädsla att känna att jag ska tappa kontrollen. Men får se längre fram när jag pratar med bm och förlossningen längre fram. :) får hoppas jag får bra tips men vi får se
  • jj85
    DevilsDaughter skrev 2016-08-15 15:49:55 följande:

Min mage är inte så jättevullen tycker jag.. Dock tycker min vän att den är det och min pappas fru frågade om jag var gravid för två veckor sedan för att hon tyckte magen såg stor ut så jo, lite svullen måste den ju va, hehe.. Ligger jag ner känner jag tydligt livmodern ovanför blygdbenet, tror jag kommer få mage fort då magmuskulaturen inte lär vara den bästa efter att ha burit fyra barn.

Jag ska ju göra NIPT istället för KUB men känner mig inte orolig alls faktiskt. Så länge jag inte får ett negativt besked så kommer jag tro att allt är bra och får vi ett negativt besked så har vi redan besluten fattade. Känns dock lite smånervöst att få göra första ultraljudet som görs i samband med NIPT på onsdag. Har ju inte sett ens att det faktiskt är något där inne än! Men jag tycker inte alls att du ska oroa dig! Det är väldigt ovanligt att få dåliga siffror! 

Jag äter precis som du, har svårt för kött, har tyvärr svårt för sallad också :(, äter mest macka, havrefras och havregrynsgröt, försöker äta "riktig" mat också för att kunna äta överhuvudtaget i Grekland sen..

Var ju på MVC idag för inskrivning och tydligen är jag uttorkad, så nu pimplar jag vätskeersättning. Sådär kul men då vet jag iaf att jag mår som jag gör av en anledning. Kan knappt gå genom huset utan att allt bara snurrar. Så nu ska jag se till att vätska upp och sen inte kräkas så mycket ;)

Började blöda idag efter sex förresten, antagligen från tappen (hoppas jag), har opererat den en del och den har varit lättblödig under tidigare graviditeter efter operationen. Läskigt ändå dock och vi har bestämt nu att inte ha mer sex på ett bra tag. 

Jag fick tid för RUL 17 oktober, kommer vara i v 18+0 då och så fick jag nästa mvctid när jag gått 24 veckor. känns lääänge tills dess..

Känner samma sak med sex. Blöder efter o får panik..ush alltså så vi väntar lite också. De kom lite små ljus brun flytningar idag men det är väl normalt.

Får jag fråga vad nipt testet är och skillnad? Jag får hoppas på bra svar. Är 31 år så ja jag vet inte och första barn för oss båda.. men det ska nog gå bra hoppas jag..

Ja det är super lång tid till alla möten. Har inte fått tid för RUL ännu men vet att jag har tid för prover på fredag sedan 1 sept nupp o så ska jag träffa bm i oktober. Var nog 25 oktober..det är super långt dit hava vill att tiden ska gå fort.. får hoppas jag får tid för RUL snart..el det är väl runt vecka 18 eller? Då är det 8 veckor kvar.. de känns som en evighet.

Köpte idag stora koftor som ja kan ha på jobbet o försöka dölja framtill 1 sept iallafall..tills vi går svar...

Glömde skriva längre upp men vad är skillnaden mellan KUB o ditt test? Borde vi göra det andra?

Jag fick i mig pasta typ curry röra idag..sån från en salladsbar o mini tomater. De funkade o var gott...annars macka nu.. åh snart åker ni. Låter helt underbart...njut o glöm inte vätskeersättning när du reser till Grekland..bra att ha med dig. Och solskydd..läste att man lättare får pigment förändringar, tänkte så du slipper det :)
  • jj85
    elinl skrev 2016-08-15 20:01:21 följande:

Hej.
    Får jag hoppa in här? Jag väntar mitt tredje barn och går in i v11 denna veckan.
    Jag är så enormt trött och mår illa men kräks inte. Vissa dagar har varit riktigt svåra att kliva ur sängen.
    Idag började jag jobba efter 8v semester så jag hoppas verkligen jag mår bättre snart för att kunna klara av mitt jobb....
    Jag har en dotter (7år) och en son (5år) sedan tidigare.

Självklart får du vara med :) Grattis till plusset..:)
    Själv är jag i vecka 10 denna vecka..längtar tills vecka 12 kommit, då har jaggjort kub test och hoppas på bra svar..o kan samtidigt berätta för jobbet...för just nu döljer jag magen, den är så svullen.
    Är själv väldigt illamående men värst är kvällarna...men de säger att de ska släppa efter v12...får hoppas det släpper snart för din del :)
    Detta blir vårt första barn o vi längtar som bara den och hoppas på det bästa
  • jj85
    MillanAhlskog skrev 2016-08-15 20:04:15 följande:
    Jag ÄLSKADE att föda min äldsta dotter, trots att förlossningen var megalång å det gjorde sinnessjukt jävla ont, men känslan va sååå häftig.. Såg fram emot förlossningen me Clara men den slutade ju i akutsnitt

Men efter det jag varit me om så vågar jag heöt enkelt inte å jag kommer få snitt.
    Jag förstår utifrån din situation att du får snitt..det är ju en självklarhet :) och det kommer gå så bra..hur mår du nu?
    Själv längtar jag till v12..kub test o sen berätta för de vi inte sagt något till o hoppas på bra svar..vet inte om man bör oroa sig för downs, trisomi eller annat...har inget i familjen o inte han heller men man vet ju aldrig
  • jj85
    DevilsDaughter skrev 2016-08-15 22:34:35 följande:

Jj85: ja att blöda tycker jag är väldigt obehagligt och det vill jag inte göra. Kommer därför inte ha sex nu.

Kubresultatet är mer en sannolikhetssiffra för att få ett barn med kromosomfel. Nipt är en ganska ny metod där man tar blod från mamman och i blodet kan hitta fostrets dna. Man får då också reda på könet. Jag tycker att det räcker gott med kub om man har en bra läkare som utför ultraljudet. Vi har stort förtroende för en läkare som utförde kub under vår förra graviditet, om han fortfarande hade utfört kub så hade vi nog gjort det då det är mkt billigare och han är så säker på sin sak. Men han gör bara nipt nu så då kör vi på det. En del tycker att det är väldigt onödigt av oss att göra nipt då vi inte har någon ökad risk. Men vi gör det inte för att vi är oroliga utan för att vi vill göra vad vi kan för att få ett friskt barn. Av samma anledning har vi haft andningslarm på bebisen, inte för att vi är oroliga att bebisen ska sluta andas utan för att det faktiskt finns barn som dör av psbd och ett andningslarm kan ev förhindra det.

a runt 18 veckor brukar man göra rul. Tror jag kommer va i 18+0.

ja bävar faktiskt lite inför resan.. hur man ska stå ut i värmen och få i sig tillräckligt när man inte lyckas med det här. Åt pommes idag från mc donalds. Somnade när jag kom hem. Vaknade sen och kräktes upp allt. Vet att jag borde dricka nu, helst vätskeersättning men det har jag verkligen varken lust el ork till :(

Elin: hej! Skönt att du var ledig ändå under den värsta illamåendetiden! Brukar för många lätta efter v 12:)

Millan: förstår absolut att du vill få ett snitt även om det är underbart att föda vaginalt. Snitt har ju sina fördelar också :)

Jag håller med där..det är inte onödigt med olika tester, som sagt vi tänker nog där som er...man vill vara säker, får då hoppas jag får en bra läkare..vet inte vem jag ska träffa som ska utföra testet...men får hoppas på det bästa. Ni är inte onödiga för att ni gör nipt, läste om det nu och såg att det kosta en del men ja så är det..och samma som du skrev med andningslarm, bra att, varför inte liksom, hellre vara lite mer säker...inget fel på det alls :)

Ja förstår din oroa kring resan, jag tycker det är jobbigt nu med denna värme i göteborg, 20 grader o så är magen svullen helt ärligt, de syns att jag är gravid...o bara i vecka 10 känns sådär..o så har ja på mig en stor kofta o dör i värmen haha...men gör såhär..sitt i skugga, där det fläktar, du måste faktiskt inte sola o ligga o steka heller..känner du att du behöver sitta på rummet med AC så gör det...vad spelar de för roll. De gjorde jag när jag plussade...värmen slog ut mig o jag orkade inte helt ärligt..drick rikligt med vatten, vad i bassäng el havet o solskydd hela tiden men sitt som sagt i skuggan helst..det är skönast o mest värt då kommer du iaf njuta :) och prata med din man om detta och vad du är orolig över om du inte redan gjort det ..han kommer förstå :)

igår och förrgår kräktes jag inget, såååå skönt..åt färdig sprödbakad torskfile o potatis..mådde illa men la mig i sängen men spydde inte..o de kändes bra...hur mår du på dagarna? mina dagar är bra men efter 17...så jobbigt o sen är det kulturkalaset, man vill ju gärna dit o kika lite men orkar ju knappast..men det är snart över :) och så tänker jag såhär..framtill resan så kanske illamåendet släpper..ta med åksjuketabletter också o ta under resan, bra att ha för säkerhetsskull o alvedon + vätskeersättningen så ska det gå bra ska du se :)
  • jj85
    GrukanGrace skrev 2016-08-18 06:41:34 följande:

Var på andra ultraljudet igår och då såg vi att bara en av tvillingarna levde. Igår v10 (9+0) den var 7+3 och den andra som mådde bra var 9+3.

Så nu håller vi tummarna stt hen klamrar sig fast.

Håller tummarna för att bebis som är kvar, stannar kvar :)
  • jj85

Tjejer.. ni som ska göra eller har tidigare gjort KUB. Vad har ni tyckt/tycker? Jag ska in idag för prover och 1 september är NUPP. Det är så sjukt mycket tankar kring detta just nu. Förvirring, oro, rädsla...Alltså får man svar på plats efter NUPP? Eller skickar dem hem en o så får man svar i brevlådan? Jag vill ju kunna sitta med bm när svaret kommer o fråga..beroende på svar. Sen vet jag att man inte ska googla för mycket men kunde inte låta bli. Jag läste om KUB och då var det någon som skrev om en kvinna,minns ej exakt vad som stod.. att hon hade fått svar 1 av 35000 o var nöjd med de men sen fick ett barn med ds..Alltså vad för siffror ska.man nöja sig med...och får man gå vidare till fostervattenprov endast av dåliga siffror? Läste att de större risk för missfall med moderkaksprov...mycket tankar inför detta. Ska prata med dem idag när jag ska in men alltså jag skulle vilja ha bra svar o de känns som att man inte kommer få det..men vi får se..

• jj85
    ellami skrev 2016-08-19 10:07:14 följande:

Du får svar direkt efter ultraljudet. Bm sätter ihop alla siffror och ger dig en sannolikhetssiffra. Det sämsta resultatet man kan få är 1:2 och det bästa man kan få 1:20000.

Det är bara sannolikhetssiffror och ger således inget klart svar. 1:2 innebär att det ändå är 50% chans att fostret är friskt samtidigt som 1:20000 innebär att 1 av 20.000 foster ändå är sjukt. Jag har fått ca 1:7000 båda gångerna tidigare och varit nöjd med resultatet. Jag har iaf känt mig lugn men sen kan vad som helst hända ändå och det är klart inga garantier på att barnet är friskt.

Man går vidare med fvp eller mkp efter dåliga siffror ja (inte säker på exakt men tror kring 1:200 eller 1:300 går gränsen).

Tack för svar. Får hoppas på de bästa men vi går självklart vidare vid dåliga siffror. Men ja hoppas på en bra förklaring bara. Många får svaren och sen får dem bestämma de själva. De konstiga igår var den bm ja fick träffa. Min är på semester så denna tog ara blodprov. Ultraljud är 1 september. Men då frågar hon mig vilken vecka jag är i och jag säger vecka 10. Jaha vecka 11 då. Nej säger jag vecka 10. Vet att dem räknar lite olika..säger därefter att jag varit på vul och dem sa denna vecka osv.. jaha då är de faktiskt för tidigt att ta dessa prover. Jag förstod inte riktigt o tänkte men det är ju inte jag som bokat datum för proverna. Jag ska ringa dit på måndag och fråga..tyckte bara att hon var så nonchalant..säkert stress men ändå
  • jj85
    HäxanSurtant skrev 2016-08-19 19:48:48 följande:

Jag känner igen mig i dina känslor kring KUB. Och som ellami skriver så är det ju bara sannolikhet, uppskattningar! 

Usch jag är superkluven. Ska ta blodprov 25/8 och UL 19/9. Maken vill inte att vi gör det, eller han är nog också rädd för svaret och jag vill veta så att jag kan förbereda mig. Inget lätt detta...

Ja men visst är det snurrigt..egentligen borde jag kanske valt att göra de andra testet men kände att dem pengarna inte riktigt fanns just nu.

Men var iaf o tog blid prover. Men denna bm var ju så konstig bara. Hon lyssna knappt o vara nonchalant bara. Sa att hon inte förstod varför jag tog proverna nu. Jag sa att jag är i vecka 10 o då säger hon jaha ja då är du i veckan 11. Jag sa att jag varit på vul o dem gett mig den veckan osv.. men de lät som om det var jag som bokat dessa datum och de var det ju inte.. ja ja jag ska ringa dit på måndag o fråga någon så får vi se. För när jag gör själva ultraljud är de 1 september och då är jag i vecka 12.

Vilken vecka kommer du vara i närheten du tar blodprov och sen ultraljud?

Min man säger inte mkt alls. Utan han tar de nog mer på plats. Jag är den med alla tankarna just nu haha.. men vi vill veta. Får vi dåliga siffror så kommer vi ta fostervattenprovet och därefter tar vi nästa beslut men vi hoppas på de bästa. Men man läser ju så mycket på nätet..ush för det..

Hur långt gången är du nu? Mår du illa något? Mitt börjar släppa men ändå inte. Igår kväll kräktes jag. Jag kräks endast på kvällarna tydligen men trodde de hade försvunnit men nej då hade fel... svårt att veta vad jag ska äta på kvällarna också ...det är snart din tur för prover och de kommer gå bra. Det är den enkla delen och vi kommer fixa de. Skriv här hur de gått..:)
  • jj85
    ellami skrev 2016-08-20 07:32:52 följande:

blodprovet kan tas från 9+, jag ska lämna nästa vecka i 10+ så du kan vara lugn. Skum bm dock

Ja riktigt skum.. hoppas de går bra för dig. När är ditt ultraljud?

En helt annan fråga men du kanske har mer koll. Smörjer du in magen något o har du tips på vad för kräm/olja man kan använda? Magen spänner o kliar har ja märkt. Behöver något som återfuktar o som går snabbt in i huden
Svar på tråden BF mars 2017