Amalian83 skrev 2016-09-17 22:07:52 följande:
Ja jag fick förklaring på det tidigare i tråden att det är vanligt på flera ställen i Sverige att alla erbjuds kub. Jag bor ju i Norge och här nämns det inte med ett enda ord. Jag är 33. Jag tror det är kontroversiellt i Norge med den typer test. Det var t ex en kvinna som för några år sedan gick till regeringen med en skylt där det stod att hon var utrotningshotad (hon har downs syndrom).
att unga mammor erbjuds det på landstingets bekostnad, vad är motiveringen för det? Anser man att riskerna för fosterskador eller kromosomfel är så högt att det är motiverat? Eller är det inte så dyrt för landstinget att erbjuda det?
Jag hade också tackat ja till möjligheten, men inte för blodprovet, men för det tidiga ultraljudet. Jag betalade 1 400kr för det på provat klinik tidigare i veckan ...
Downs förr i tiden innebar ju en hel del lidande, idag kan vi fixa de flesta hjärtfel etc.
Men jag är som sagt inte rädd för just Downs utan det är trisomi 13 och 18. De barnen, om de överlever till förlossning blir sällan mer än någon månad, det finns undantag som lever i flera år men då gravt utvecklingsstörda och utan förmåga till kommunikation, de har skador och missbildningar på inre organ osv.
En sådan graviditet kan det vara lättare att avbryta om man får reda på det i tid. Jag har kommit fram till att jag inte kan det. Vilket tex innebär att om hen nu skulle vara sjuk (ul såg ju fint ut ändå) och klara sig till förlossning så blir det inga fler barn för mig. Landstinget betalar inte för syskonförsök via IVF och jag har sedan innan bestämt att jag inte vill in i IVF-karusellen med egna pengar för det är svårt att sätta stopp då.
Det är också anledningen till att jag bestämt mig för att inte göra FVP även om BM föreslår det till slut, det vore fruktansvärt om fostret är friskt och så framkallar FVP ett missfall.
Det är mycket att tänka på.