Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

Stora barn i vagn

Har hört att många häpnar och förfasar sig när de ser 4-5-åringar åka barnvagn eftersom dessa barn kan ju gå. Dessa frågor är till er:

Vad vet ni om anledningen till att barnet åker vagn?
    Varför skulle det vara bättre om barnet satt i något annat transportmedel samma sträcka, t ex bil, buss eller cykelkärra?

Vissa av er kanske har all tid i världen och går alltid långa sträckor i barntempo men jag skulle tro att de flesta av er sätter barnet i bilen istället när ni snabbt och smidigt vill ta er från punkt A till punkt B, på vilket sätt skulle det vara bättre? 

De flesta som kör stora barn i vagn gör det för att t ex kunna gå långa sträckor  vuxentempo. Det betyder inte att barnet inte går andra gånger! Och det är ett betydligt mer miljövänligt och ekonomiskt transportmedel än bil.

Alla sträckor kan inte ett barn i den åldern cykla heller. Det beror på terräng.

• Svar på tråden Stora barn i vagn
  • violatricolor
    Mimimamalou skrev 2016-06-29 10:24:30 följande:

Min son åkte paraplyvagn till han var omkring 4 år.
    Nu är han 5,5 år och racear fram på sin balanscykel. Då får jag verkligen gå fort.

Jag sket i vad främlingar tyckte och tänkte. Däremot var det ju alltid lite pinsamt när man tog en långpromenad med kompisar och deras jämnåriga barn. Deras barn gick, mitt barn åkte vagn.
    Varför min son åkte vagn så länge berodde nog mest på att jag är bekväm av mig. Och för att han gillade sin vagn.

Sedan är det skillnad på att skjutsas till förskolan i vagn, jämfört med bakpå en cykel.
    Barnvagn = småbarn. Cykelstol = storbarn.
    Det ser, i ärlighetens namn, inte så bra ut med ett stort barn i vagn.

Jag tycker att folk ska sluta döma och försöka tänka utanför boxen eller helt enkelt bara skita i vad andra väljer. Skjutsa som skjutsa anser jag. Vad spelar det för roll vad barnet sitter i, om det ändå inte rör på sig? Cykelstol, bil eller vagn? Det finns givetvis en orsak till att man väljer det ena framför det andra, vad som är smidigast just den sträckan. Cykelstol kräver t ex en hel del av föräldern om det är ett stort barn och särskilt om det är backigt. Detsamma gäller terräng och huruvida barnet kan cykla själv i den terrängen eller inte.
  • violatricolor
    Elsis skrev 2016-06-29 13:48:32 följande:

Med en promenad på tjugo minuter i vuxentempo till bussen och en buss som går en gång i timmen får min femåring åka vagn med sin knappt treårige bror för att vi ska slippa gå ännu tidigare till bussen, och missa den vill vi inte. Storasyster på sju år går alltid. Ska vi inte åka buss går de yngre också, men då vi bor på landet har vi långt till allt, utom naturen.

Ja, det handlar ju om att få ihop livspusslet.
  • violatricolor
    Fru Ve skrev 2016-06-29 13:06:38 följande:

Har haft vagn upp i 4-årsåldern till mina. I slutet har den bara använts då de varit sjuka eller så och inte orkat gå. Man ska väl inte lägga värderingar i om folk man inte känner har stora barn i vagn. Det kan ju finnas många bra anledningar som ni skriver i tråden. Dock om man fraktar stora barn i vagn av ren bekvämlighet så kanske man ska tänka på det att det är bra för barn att röra sig också.

Jag tror att de flesta tänker på det faktiskt och så kan man ju lika väl tänka när man "fraktar" barn i bil (eller buss, tunnelbana eller cykelstol för den delen). Det är bara en stol på hjul liksom.
  • violatricolor
    Sanjos skrev 2016-07-01 12:25:05 följande:

Mina barn slutade åka vagn runt 3 års ålder. Blev att vi gick alt tog cykeln om man var lite stressad. 
    När min äldsta var 4 år så åkte vi till Stockholm. Tog inte med någon vagn, lånade heller ingen på Skansen och det var inga problem för henne att gå. 
    Hade heller ingen vagn när vi var på Kolmården när yngsta var i samma ålder. Heller inga problem. 

Jag tänker mer till vardags och där beror det på terräng och cykelvana om en 4-åring kan cykla. Det kan vara svårt att bromsa i branta backar t ex om man precis lärt sig cykla. Vissa kanske kan få vakna till lite på morgonen innan de cyklar, om de är morgontrötta...  På Skansen och Kolmården har man förmodligen inte så mycket tider att passa.
Svar på tråden Stora barn i vagn