Inlägg från: Harmagedon |Visa alla inlägg
  • Harmagedon

Stora barn i vagn

Vi bor mitt i ingenstans så nästan överallt vi ska tar vi bilen. Då är det väldigt lätt att säga att barnen slutade med vagn vid 2-3.

Men jag har full förståelse för att man har vagn till en femåring om man går långa sträckor i vardagen. Min femåring är pigg och kry och kan gå hur långt som helst om det passar henne. Men att få henne att gå i ur och skur och passa tider? Skulle inte funka...

Med hennes bror så hade det inte varit några problem. Ungar är olika helt enkelt.

• Harmagedon
    No Logo skrev 2016-08-03 23:18:47 följande:

Sonens dagiskompis blev lämnad & hämtad med vagn (& napp) tills hon började 6-års. Jag frågade aldrig varför men antog att det var ren lathet då flickan inte verkade ha några handikapp/sjukdomar etc i övrigt och hade inga problem av att följa med på förskolans utflykter och promenader (på flera kilometer). Annat transportmedel hade verkat lika fånigt då de gick direkt hen, 300 m bort. Hade även en känsla att mamman ville behålla dottern som sin lilla bebis då hon var yngst och syskonen var mycket äldre och självständigare.

Sånna här svepande uttalanden om lathet tycker jag att man ska försöka akta sig för. Man kan inte veta hur mycket någon annan har i sitt liv. Man kanske går igenom något tufft i livet och samtidigt inte orkar ta kampen med ett barn om vagn eller inte just då. Barnet kommer knappast bli lidande för det och familjen har en konflikt mindre som kostar energi. Så det du kallar lathet kanske är en smart energisparande strategi.
Svar på tråden Stora barn i vagn