Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Anonym (Emc) skrev 2016-07-16 10:11:37 följande:

Hej!
    Har en fråga här till alla småbarnsföräldrar här på forumet.
    Ofta när jag är och handlar, te.x på coop eller willys eller liknande så stöter jag ofta vid fruktavdelningen på föräldrar som helt öppet bryter en banan och ger till sitt barn i vagnen som mumsar i sig. Varför gör ni detta? Eller är det fler än jag som tycker det är fult gjort? 

Jag vet att vissa butiker brukar ha en liten ställning med halvbrun frukt till små barn men det är långt ifrån alla. Jag har sett föräldrar som snattar frukt i butiker som inte bjuder på frukt till barnen. 

När jag tittat på föräldrarna så tittar de tillbaka lite försynt med "jag var tvungen, mitt barn svälter - blicken" och ser lite oskyldiga ut. 
    Vad gör det med bananskalet? Går till kassan och betalar för ett skal? 

Jag går ju inte och provsmakar bland lösgodiset, naturgodiset eller chokladpralinerna för att jag känner mig hungrig för tillfället. Eller planerar föräldrarna att gå förbi matbutiken för att kunna ge sitt barn snattad frukt?

Hur tänker ni angående detta? 

Har en bekant som äger en mataffär. När det gäller just frukt, så är det ingen fara. De kastar ändå så mycket frukt varje dag, så det är inte så att affären förlorar pengar på det. Hellre nöjda kunder, än att tappa kunder.
  • Anonym (Lena)
    Tecum skrev 2016-07-16 11:38:06 följande:
    Vissa personer på FL är fan helt otroliga! Vill deras barn ha något är det ok att ta det, butiken ska hålla käften och vara tacksamma för att de öht handlar där. Snatteri är snatteri oavsett skäl, det är klart att man betalar i kassan om barnet absolut behövde mutas med frukt eller godis.
    Om man vet om att man får ta en banan, måste man sägs till alla andra i affären då, så de inte får en hjärtattack när de blir så upprörda över att de tror folk snattar?

Finns det överhuvudtaget affärer där man inte får gratis frukt, som ändå sorteras bort? 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 11:57:35 följande:
    På vårt COOP bjuder de på mörkbruna bananer. Vissa föräldrar struntar i det och tar gula ekomogiska fairtrade bananer och ger sina barn utan att betala.
    Följer du efter dom?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (von Fiin) skrev 2016-07-16 12:03:49 följande:

Eftersom jag ger mina barn mat regelbundet så behöver de inte äta för att vi är i en affär en timme, men det är ju bra att möjligheten finns för den som känner att plånboken eller magen är tom.

Att äta upp något inne i affären och komma till kassan med en förpackning tycker jag egentligen tyder på bristande uppfostran och inte minst dålig planeringsförmåga. Att gömma halvätna förpackningar på andra hyllor i butiken är bara vidrigt.

Kommer aldrig att handla på ställen igen som har den typen av kunder.

Var handlar du då? För du är väl medveten om att alla affärer har problem med snattare, och folk som äter mat i affärerna?
  • Anonym (Lena)
    Tecum skrev 2016-07-16 12:07:50 följande:
    Här finns inga bjudkorgar i affärerna men det borde finnas. Bra idé.

Vad händer om kunden tar med sig frukt från bjudkorgen hem istf att köpa färsk? Släpper kassan igenom det för att slippa bråka?
    Vet ej. Jag har fokus på mig själv när jag handlar. Jag kollar inte vad andra plockar för frukter, om ungarna äter gammal frukt eller ny. Intresserar mig inte.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (von Fiin) skrev 2016-07-16 12:11:41 följande:
    Jag har inte sett några halvätna eller tomma förpackningar i hyllorna där vi handlar nu i alla fall.

Men kanske bara personalen är slappare på de billigare kedjorna då och låter griseriet ligga kvar, vad vet jag?
    Antagligen. En bra affär ser till att ha ordning på sina hyllor.
  • Anonym (Lena)
    taquine skrev 2016-07-16 12:23:45 följande:

Alltså vad är det med dagens småbarnsföräldrar? Kan ni inte utfodra era avkommor innan affärsbesök?  Att trycka i ungen en snattad banan verkar väldigt viktigt för vissa .Herregud  
    Men gratis är ju gott;)

En till som har koll på barnfamiljerna i affären. Hur hinner folk?
  • Anonym (Lena)
    taquine skrev 2016-07-16 12:33:00 följande:
    Har inte ett dugg koll på barnfamiljer och skiter i om ni skulle stoppa i era ungar ett kilo av dom. Men jag läser ju här .. detta beteende fanns inte när mina ungar var små.
    Har någon här sagt att de snattar? De säger ju tvärtom, att de vet att de får ta.

Och på vilket sätt stör det dig att ett barn äter en banan i affären? Om du nu inte har koll på dom, så behöver du ju inte bry dig överhuvudtaget?
  • Anonym (Lena)
    pyssel skrev 2016-07-16 13:42:47 följande:
    Det är milsvid skillnad på marknadsföring och föräldrar som fräckt matar sina barn från hyllorna. För fräcka föräldrar finns det fler i den här tråden än jag ser i affären i alla fall.
    Vem i denna tråd matar sina barn från hyllorna?
  • Anonym (Lena)
    pyssel skrev 2016-07-16 13:44:37 följande:
    Det som avviker från normal hyfs syns.
    Avviker det från normal hyfs om man äter en banan i affären, eller avviker man från normalt hyfs i affären om man äter en banan man inte får lov att äta?
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?