Inlägg från: Anonym (suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (suck)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 22:15:52 följande:
    Jag har en mycket god läsförståelse men du verkar inte veta själv vad du menade med det du skrev. Det förvånar mig inte. Men du fick möjlighet att förklara dig men klarade inte av det. Som väntat. ;)
    Det kom ju en förklaring:
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-16 21:59:26 följande:
    De bill inte ha BARA 3 banner kvar. Givetvis vill de ha hyfsat välfyllt även på slutet. Den sista kunden ska också kunna välja vad den vill köpa och inte känna att det är dålig kvalité och dåligt utbud i affären.
    Så för att behålla sina kunder och ett gott rykte så behöver det alltid finnas ett relativt stort överskott.

Det som sägs är alltså att det är bättre med många bananer än bara 3 stycken. Ingen har sagt att det är bäst när det är tomt.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Fd kassörska) skrev 2016-07-16 23:58:30 följande:
    Jag tycker det alltid varit konstigt att lära sina barn att man får ta saker som man ännu inte äger i affärer. Vare sig det faktiskt är bjudfrukt eller någon som tar egna initiativ med ostbullar, kakpaket eller lösviktsgodis och ibland ha för avsikt att betala för sig, men inte alltid.
    Det är väl inte märkligt att lära barnen att man får ta frukt i affären när man faktiskt får ta frukt i affären. Skall man lära dem att "den frukten är inte till er, det är bara andra barn som får äta"? Viktigare i så fall att lära ut att man bara får ta just det som bjuds, tex provsmaka när det ibland är möjligt, och att allt annat måste man betala för.
  • Anonym (suck)
    Anonym (planera inte snatta) skrev 2016-07-17 22:37:37 följande:
    Då kan man ju också nästan undantagslöst fixa nåt att äta INNAN man kommer till den kritiska punkten.
    Men eftersom affären bjuder på bananer så behöver man ju inte det.
  • Anonym (suck)
    Ordinär Man skrev 2016-07-18 11:11:27 följande:
    Jag brukar ta en Kalle Anka åt dem att läsa, och ett dito paket kex, så håller de sig lugna en hel storhandling. Det tjänar butiken på, därför att vi köper så mycket.
    Ja, betalar du för det så är det väl inga problem.
  • Anonym (suck)
    gästsvar skrev 2016-07-18 10:25:07 följande:
    Efter att ha läst hela tråden blir jag lite fundersam. Att ta gratis frukt ur den märkta korgen eller fråga personal om korgen är tom är det väl ingen som ifrågasätter.
    Men för övrigt, öppna varor innan man betalat och ge hungriga/törstiga barn? Vad har hänt med uppfostran? Tycker inte det spelar roll att man sparar öppnad förpackning och betalar efteråt. För mig är det en självklarhet att man betalar först och får varan först efter utgång i kassan. Spelar ingen roll om barnet är gnälligt eller inte. Barnet lär sig ju att skriker jag el gnäller så får jag på en gång. Om barnet inte får på en gång kommer gnället avta och barnet lär sig vad som gäller. 
    Nej, ett barn som gnäller för att det är hungrigt eller törstigt kommer inte gnälla mindre nästa gång det är i samma situation för att man låter bli att ge det mat eller dricka. Vi talar då om små barn såklart.
    Varför stör det dig om någon öppnar ett paket kex i affären och betalar vid utgången? Hur kan det spela dig någon roll? Hur viktigt är det egentligen att man skall vara "uppfostrad" att inte våga göra sånt när det behövs? Är det viktigt för dig att alla äter upp allt på tallriken vid måltider också, som god uppfostran?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 19:13:47 följande:
    Så att barnen behöver näring regelbundet struntar du i för att kunna vara spontan? Det låter... annorlunda.
    Eftersom möjligheten till frukt finns i affären struntar man ju inte i barnets hunger om man tar med det i planeringen.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Eh) skrev 2016-07-18 21:59:39 följande:
    Så man planerar alltså att åka till affären utan att gett sitt barn något att äta utan istället TA en frukt från affären?
    Det är väl knappast så att man åker hemifrån med den tanken, men man kan ju välja att handla på vägen hem med vetskap om att barnet kan få i sig något där.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-19 00:00:51 följande:
    Jag förstår inte... Herregud!

Mina fick lära sig att vänta tills vi hade betalst för våra varor. Vem vill liksom ha banankladd på allt i butiken?
    Det är väl kanske så att vissa barn har svårare att förstå nyanserna i att ibland är det ok, ibland inte? Det är liksom ok att ta en bjudbanan utan att betala först, men skall man köpa hem bananer så betalar man innan man äter dem. Sånt har mitt barn förstått sedan hon var ungefär 2.
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?