Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 22:12:43 följande:
Förhoppningsvis så avviker denna målgrupp lite från sin strikta inköpslista om barnen får banan och kan sitta lugnt och stilla i vagnen. Marknadsföringsgrepp, ja visst. Kostnad för osålda/bortskänkta bananer, ja visst, i hopp om merförsäljning. Marknadsföring kostar. Svinn kostar. Personal kostar. Städning kostar osv. Butiker är kostnadsmedvetna och vill gärna tjäna pengar som alla andra.
Jag tvivlar inte på att du är en marknadsförare. De brukar glömma bort ekonomin...
Haha, eller hur. Experten i artikeln har säkert också fel
Jag visste en del men inte allt som stod i artikeln sedan innan, eftersom jag under studietiden på Handels jobbade extra i en matbutik och utförde ett projektarbete i butiken om hur man kunde förbättra försäljningen genom att bl.a. ändra om i placeringen av varor. Detta projektarbete togs emot mycket väl av butiken, och butiksägaren tog upp det på ett regionmöte för vidare implementation. Detta var x antal år sedan dock, då gratis bananer ännu inte var ett känt koncept.
Jag kan lova dig att det inte handlar om "svinn" i form av bananer som ändå skulle förblivit osålda (vilket förklarar varför många butiker idag gärna ger bort vilken frukt som helst), utan att man som butiksägare gärna ger mindre än en % i "rabatt" (=kostnaden för frukten) om man på så vis kan köpa sig mer av kundens tid i butiken. De vill som du själv skriver gärna tjäna pengar som alla andra - och de tjänar mer med gratis-frukt-konceptet. Annars skulle de inte gjort det, simple as that! Men det vet du ju redan om du är ekonom...