Inlägg från: Anonym (Hallå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hallå)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Jag har i alla de butiker jag regelbundet handlar i frågat om det är ok att ta en banan när det är slut i bjudkorgen. Svaret har i samtliga varit 'ja givetvis, vi bjuder alltid alla barn på banan. Var ni tar den ifrån spelar ingen roll.'

Jag har bara varit i en affär som inte hade någon barnkorg. Där gav jag mitt barn en banan och tog med en annan till kassan för betalning. Där förklarade jag att jag ville betala för en banan som barnet redan ätit. De sa då att givetvis bjuder de barn på banan. Även om det inte fanns någon skylt.

Så ts, ta inte för givet att folk snattar...

• Anonym (Hallå)
    BandAnna skrev 2016-07-16 11:04:22 följande:

Du tar något som tillhör butiken och du betalar inte för det. Ja det är snatteri vad du än försöker släta över det med.  

Men du, läs mitt första inlägg och lugna ner dig lite...
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 11:57:35 följande:

På vårt COOP bjuder de på mörkbruna bananer. Vissa föräldrar struntar i det och tar gula ekomogiska fairtrade bananer och ger sina barn utan att betala.

I de affärer jag handlar i bjuda det endast på ekologisk frukt. Inte bara banan utan allt möjligt. Visst händer det ätt bananerna blir lite bruna ibland. Butikspersonal har då ofta kommit fram till mig och sagt, usch de där slänger vi, ta en ny istället. Sen fyller de glatt på bjudkorgen med nya bananer. Ni verkar tro att det bara är speciella bananer som bjuda bort.

Förstår ni inte att affärerna ser småbarnsfamiljer som bra och önskvärda kunder. Det underlättar för kunderna (även andra närvarande kunder och personal) om barnen i familjern anhålla lugna och tysta. Det blir en vinst för affären att låta barnen få en frukt. Även om det är en ekologisk banan som ännu inte sorterats bort... Det är liksom inte som att butiksägaren står och sliter sitt hår mot slutet av dagen för att andra kunder önskade köpa en extra banan men de är slut för att en barnfamilj tog en tidigare på dagen. Och nu kan butiksägaren inte betala ut lön för de fick inte in de två extra kronorna på den där bananen...
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 21:12:38 följande:

Alla avdelningar jag har arbetat på har velat ha varor alla öppettimmar så jo, nog vill de ha bananer kvar på kvällen så de finns när man öppnar igen på morgonen. Vad handlar du i för konstiga butiker som får fruktleveranser innan öppning varje dag?

Problem med läsförståelsen...? :)
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 21:39:10 följande:

Nope. :)Vi testar att du får försöka förklara vad du menar... Varför skulle de inte vilja ha kvar 3 bananer utan hellre ha tomt på bananplatsen?

De bill inte ha BARA 3 banner kvar. Givetvis vill de ha hyfsat välfyllt även på slutet. Den sista kunden ska också kunna välja vad den vill köpa och inte känna att det är dålig kvalité och dåligt utbud i affären.

Så för att behålla sina kunder och ett gott rykte så behöver det alltid finnas ett relativt stort överskott.
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 22:06:45 följande:

Alla affärer jag har varit fruktansvarig i har hellre 3 bananer än inga... Varför tror du att det är bättre att vara helt utan bananer?

Haha du driver ju med oss :)
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-07-17 15:02:03 följande:

Har man barn får man göra som man vill, det finns alltid en ursäkt i stil med "men han skriker annars för han är hungrig" som om det vore nån annans fel att ungen är hungrig. Även om det i många fall är ok att ta frukt så ser det förjävla fult ut om alla barnfamiljer går och tar gratis frukt åt barnen! Man gör inte så, inte utan att fråga eller betala. Man tar inte för givet att det är ok att sno en frukt bara för att man har barn!

Passa på att lära ungarna att fråga om lov och tacka för tusan!

Men suck... Varför ser det 'förjävla fult ut' att man ger sina barn en banan som är till just för barnen? Som affären bestämt att barnen ska få? Allt annat betalas för. Så vad menar du? (Det är typ 1 person i tråden som påstått att de bara tar ibland utan att ens betala. ALLA andra betalar för sig. Och frågar ofta först också.)

Och vet du, mina barm både frågar försening tackar så mycket.

Så lugna ner dig lite nu...
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-07-17 18:28:59 följande:

Fattar inte varför du ens tar dig tid att svara på min kommentar eftersom jag pratar om de som INTE frågar eller betalar ... Oavsett om det bara är en eller 50.

Du skrev ju själv att ÄVEN om det är ok att ta så ser det 'förjävla fult' ut..:
  • Anonym (Hallå)

Jag förstår faktiskt inte vad som är så hemskt med att äta något i affären så länge man betalar för det innan man går? VARFÖR stör det någon annan?

• Anonym (Hallå)
    ella84ella skrev 2016-07-17 20:44:54 följande:

Är varan obetald och du bryter en förpackning så är det skadegörelse. Vad händer om ni kommer till kassan med uppäten mat och saknar pengar / bankkortet ej fungerar eller liknande?

Vad händer när du äter på restaurant och du saknar pengar/bankkortet ej fungerar?

Det är knappast någon som skulle anmäla mig för skadegörelse för att jag öppnat em vattenflaska. Butikspersonal har tom uppmuntrat mig. Nöt de hört mitt barn tjata om att de vill ha sin glass direkt så har de kommit fram och sagt, öppna den, försök hålla streckkoden hel bara.
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?