Inlägg från: Anonym (b) |Visa alla inlägg
  • Anonym (b)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Nej det gör jag inte. Märkligt att det skulle kunna bli ett så "akut" läge med ett barn. (För det handlar förmodligen inte om diabetiker där föräldrarna missat ta med sötsak utan bara om brist på planering och att man vill slippa gnäll. Men för den delen finns det tydligen personer som tycker det är OK att halsa en läskflaska och liknande i affärer också med förevändningen att man är törstig och senare betalar (eller inte betalar, jag har sett tomma burkar i affärer ibland).

Handlar väl om vad man lärt sig hemifrån är OK. Min man (sydamerikan) tog förr utan att reagera över att det skulle vara fel ett par vindruvor i affären (för hur skulle han annars veta om de var goda så att han ville köpa?) t ex, och han fortsätter göra det hos "orientaliska" frukthandlare.

Uppfostran påverkar. När mina barn var mindre hände det att de stoppat en godis i munnen på lösgodisavdelning. När de fått spotta ut i servett, gå tillbaka till kassa med kladdig godis för att erbjuda betalning skämdes de och fortsatte inte med detta. Personalen hade förstås ingen lust att väga en kladdig godisbit och log och sade att vi slapp betala men det pedagogiska i det hela fungerade. Hade jag ryckt på axlarna hade jag sänt andra signaler till barnen om vad som är OK.

• Anonym (b)
    Anonym (mor) skrev 2016-07-17 08:02:41 följande:
    Ursäkta att jag lägger mig i er diskussion men jag tror att det scenario du beskriver är rätt vanligt? och helt legitimt tycker jag. När det gäller frukt så gäller det att väga frukten innan man ger sitt barn den om det är lösvikt och det gör ju varje vettig förälder.
    Och jag tycker att "varje vettig förälder" låter bli varor som inte är betalda. Omedelbar behovstillfredsställelse på alla plan är varken nödvändigt eller nyttigt för barn över spädbarnsålder.
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?