Inlägg från: Anonym (Hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmm)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 11:50:33 följande:

Om man vet om att man får ta en banan, måste man sägs till alla andra i affären då, så de inte får en hjärtattack när de blir så upprörda över att de tror folk snattar?

Finns det överhuvudtaget affärer där man inte får gratis frukt, som ändå sorteras bort? 

På vårt COOP bjuder de på mörkbruna bananer. Vissa föräldrar struntar i det och tar gula ekomogiska fairtrade bananer och ger sina barn utan att betala.
  • Anonym (Hmmm)
    Jennie med ie skrev 2016-07-16 17:24:01 följande:

Nej det gör jag inte, har aldrig gjort.

Skulle det vara typ akut krisläge med blodsockret eller så hade jag nog frågat eller valt något som inte ska vägas (nåt med streckod) men när vi varit iväg såpass länge att det funnits risk att sonen behövde ha något i sig så har vi helt enkelt förberett för det. Likadant som jag gör med mig själv.

Har ni inte med er något ätbart eller medicin när ni är ute och handlar osv om ni har sjukdomar som gör att ni kan behöva äta eller behandlas akut?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 17:49:59 följande:

Ja, och vi får betala för allt som inte säljs också, samt allt som säljs för halva priset med förlust. Så är det så att det finns bananer kvar när butiken stänger på kvällen, så spelar det ingen roll om de slängs eller delas ut. 

Så du har rätt, ibland behöver man tänka lite längre än näsan räcker 

Om du läser så kan du se att det finna de som anser att det är helt okej att ta av fräscha frukter bara för att de vill det isället för att ta av de bruna somnpersonaken har sorterat bort. Det är dumheter som kostar butiken och andra kunder pengar.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 20:21:15 följande:

Det du inte fattar (fast du kallar dig ekonom) är att butiken tjänar på att ge bort bananer. Och ingen butik kan beställa frukt så det går jämt upp. Ingen butik vill att det ska finnas 3 bananer kvar en halvtimme innan butiken stänger. 

Läs på lite om marknadsföring, och hur butikerna jobbar för att få sålt mer. 

Alla avdelningar jag har arbetat på har velat ha varor alla öppettimmar så jo, nog vill de ha bananer kvar på kvällen så de finns när man öppnar igen på morgonen. Vad handlar du i för konstiga butiker som får fruktleveranser innan öppning varje dag?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-16 21:31:09 följande:

Problem med läsförståelsen...? :)

Nope. :)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 20:21:15 följande:

Det du inte fattar (fast du kallar dig ekonom) är att butiken tjänar på att ge bort bananer. Och ingen butik kan beställa frukt så det går jämt upp. Ingen butik vill att det ska finnas 3 bananer kvar en halvtimme innan butiken stänger. 

Läs på lite om marknadsföring, och hur butikerna jobbar för att få sålt mer. 

Vi testar att du får försöka förklara vad du menar... Varför skulle de inte vilja ha kvar 3 bananer utan hellre ha tomt på bananplatsen?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-16 21:59:26 följande:

De bill inte ha BARA 3 banner kvar. Givetvis vill de ha hyfsat välfyllt även på slutet. Den sista kunden ska också kunna välja vad den vill köpa och inte känna att det är dålig kvalité och dåligt utbud i affären.

Så för att behålla sina kunder och ett gott rykte så behöver det alltid finnas ett relativt stort överskott.

Alla affärer jag har varit fruktansvarig i har hellre 3 bananer än inga... Varför tror du att det är bättre att vara helt utan bananer?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Marknadsföraren) skrev 2016-07-16 21:46:02 följande:

Gratis bananer är inte alls en goodwillkostnad idag. Det är ett marknadsföringsgrepp, ja - som direkt ökar försäljningen genom att den shoppande föräldern stannar längre i butiken och spenderar mer än om man (som vissa föreslår) planerar väl och matar sitt barn innan. Det är alltså främst butiken som tjänar på gratisfrukten i form av fler spenderade kronor.

Här kan du läsa mer om gratis bananer och annat som ökar försäljningen:

www.sydsvenskan.se/2007-09-01/stortexponering-saljer-500-procent-battre

Baserat på dina svar här i tråden tvivlar jag på att du är ekonom faktiskt.

Det står inget om gratisbananer inlänken men väl detta: "Är några varor tagna ur en hylla, väljer 80 procent en vara från denna." samt "Bananer står för 20 procent av fruktförsäljningen. Därför är det viktigt att de ser fräscha ut. Samma sak gäller tomater.".

Så inget bekräftar ditt påstående.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 22:10:43 följande:

Herregud, kan du inte läsa?

Var har jag skrivit att man vill ha noll bananer kvar? 

Om du inte fattar vad jag menar, så kan jag inte hjälpa dig.

Jag har en mycket god läsförståelse men du verkar inte veta själv vad du menade med det du skrev. Det förvånar mig inte. Men du fick möjlighet att förklara dig men klarade inte av det. Som väntat. ;)
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Marknadsföraren) skrev 2016-07-16 22:33:46 följande:

Då missade du stycket precis innan meningen du citerade om bananer. Men jag kan hjälpa dig genom att klippa in citatet:

"Vuxna par handlar mest. Vuxna med barn håller sig däremot mest strikt till inköpslistan. Därför kan det vara smart för butiken att "hjälpa" föräldrar med barn. Till exempel genom att de får ta en gratis banan för att hålla uppe blodsockerhalten."

Men där bekräftas ju att vuxna par är bästa kundgruppen även om man kan få vissa föräldrar att dröja sig kvar i butiken genom en gratis banan till barnen. Det står inget om att bananerna ska vara gula och ekologiska.. Nope, barnfamiljer tjänar man inte mest på.
  • Anonym (Hmmm)
    TeresB skrev 2016-07-17 08:02:45 följande:

Nu är jag ingen expert, men som vuxet par spenderade vi avsevärt mindre i en matbutik än nu som 2 barns familj. Skulle säga att vi nu handlar för 1500-2000kr i veckan nu.

Fast ni handlar nu varor med låg avans...
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-18 13:35:12 följande:

Då har du nog missat sånt jag skrivit innan där jag förklarar att vi givetvis har med oss matsäck och mellis om vi ska någonstans, men att ibland stannar man och handlar på vägen hem från någon aktivitet, spontant, och har då kanske redan ätit mellisen för ett bra tag sedan. Du vet, alla lever inte efter schema, och gör spontana saker ibland. Och då är ju en bjudbanan riktigt bra medans man handlar så det hungriga barnet får upp blodsockret lite. Sedan kan man åka hem och äta riktig mat, så slipper man donken och annat äckligt.,

Friska människor har sällan så stora svängningar i blodsockret att de behöver behandlas som diabetiker... Det handlar snarare om adrenalin som kan påverka humöret.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-18 18:43:17 följande:

Ok. Hur som, så kan barn bli extremt griniga om de är för hungriga.

Då utfordrar man ungarna innan man handlar.

Varför planerar man inget idag? Att barnen behöver äta vid vissa tider brukar inte vara någon överraskning.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-18 19:07:19 följande:

Läs mina tidigare svar, orkar inte dra allt en gång till. Vissa saker planerar man, sen gör man en hel del spontana saker. Vi lever inget inrutat, fyrkantigt liv.

Så att barnen behöver näring regelbundet struntar du i för att kunna vara spontan? Det låter... annorlunda.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-18 13:52:46 följande:

Jag sover f.ö 8h/natt och har inte så små barn att de dreglar.

Inte så små att de dreglar men de har ändå ett omedelbart behov av något att äta så fort suget sätter in?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-18 23:10:58 följande:

Gör ni likadant på restauranger?

Betalar innan de äter? Här är det bara på lunchrestauranger som man betalar innan man har fått maten. Jag förstår inte din jämförelse.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-18 23:23:28 följande:

Nej. Inte alls "så fort suger sätter in".

Tryck på "visa endast" och läs det jag skrivit innan..

Normalt sett så brukar barn inte gå från stt vara mätta till att skrika hysteriskt efter något att äta på några minuter. Det låter besvärligt att ha så liten framförhållning.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-18 23:39:08 följande:

Men läs mina tidigare inlägg så förstår du! Härregud..

Jag förstår inte... Herregud!

Mina fick lära sig att vänta tills vi hade betalst för våra varor. Vem vill liksom ha banankladd på allt i butiken?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-19 00:22:06 följande:

Du verkade så kategoriskt tycka att det var väldigt fel att någonsin äta något innan man betalt för det, så jag bara undrade om du även ville betala innan ni äter när du är på restaurang också.

Jag? Naturligtvis gör man som butikens/restaurangens regler säger. Bara för att dina barn får klättra på bordet hemma så betyder inte det att det är tillåtet på andra ställen. Lär du inte dem att det finns olika regler på olika platser?
  • Anonym (Hmmm)
    PixieP skrev 2016-07-19 12:39:35 följande:

Eeehhhhh... Jag har säkert levt längre än dig och jag har handlat en jädrans massa gånger och jag måste bara säga : För det första - sortera bort de trasiga produkterna innan du stoppar in dem i din vagn eller korg. För det andra: jag har aldrig, aldrig, aldrig sett någon gräva med händerna i lösgodis eller naturgodis - aldrig, inte en enda gång. Så kanske ligger problemet på ett annat plan? Kanske har du och TS bacillskräck (ni kanske rent av är samma person). Vem vet, men det här verkar vara ett ickeproblem. Sluta, bara sluta.

Studera de som plockar lösgodis under ett par timmar en lördag så lär du få nya erfarenheter...
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Blähää) skrev 2016-07-19 08:02:10 följande:

Nej, vill man inte förstå så gör man inte det..

Varför tar du upp frågan betalning, när jag pratar om bananer som butiken BJUDER på? Då behöver man inte vänta.. Vadå kladd på allting i butiken? Mitt barn sitter i kundvagnen och får banan av mig..

Därför att man inte ska äta i butiken! Det är inte svårare än så. Sen spelar det ingen roll om det är en smörgås som du har tagit med henifrån eller om det är en brun banan som affären bjuder barnen på. Hur kladdig är inte kundvagnen när ni har handlat klart?
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?