Inlägg från: Anonym (Ekonom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ekonom)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Allt som "försvinner" i och från butiken får alla konsument betala för. Butiker tar höjd för detta när de sätter priserna på sina varor. Om en del människor tänkte lite länge än näsan så behövde butikerna inte ta höjd för svinnet.

• Anonym (Ekonom)
    Mooomin skrev 2016-07-16 17:43:40 följande:

Har du läst i tråden öht?

Nej. Jag gjorde bara ett inlägg som man kan göra i ett diskussionsforum.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 17:49:59 följande:

Ja, och vi får betala för allt som inte säljs också, samt allt som säljs för halva priset med förlust. Så är det så att det finns bananer kvar när butiken stänger på kvällen, så spelar det ingen roll om de slängs eller delas ut. 

Så du har rätt, ibland behöver man tänka lite längre än näsan räcker 

Ja, om butikerna ofta beställer fel mängd varor så blir det så. Men har butikerna bra rutiner, lång erfarenhet och bra statistik så blir det inte lika mycket svinn. Men det kommer alltid finnas folk som anser sig ha andra rättigheter och som man måste ta hänsyn till vid prissättning.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 19:19:29 följande:

Fast denna tråd handlar inte om snattare. Hade du läst tråden hade du sett det.

Jag vet att tråden inte handlar om snattare. Jag har läst trådstarten. Om du läser vad jag skriver, så skriver jag om svinn. Jag har inte definierat svinnet.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 19:56:54 följande:

Nej, men du kopplar ihop svinnet med bananer. Bananer som butiken ger bort. Och gör kopplingen att det kostar mer för konsumenterna. 

Pratar du om annat svinn, så är du OT. Likaså om du snackar om snatteri.

Ja, beställer butiken för mycket bananer som de inte får sålt till ordinarie pris så uppstår ett svinn. Lär sig butiken beställa rätt mängd bananer så behöver de inte ge bort/slänga bananer. Upprepas missarna med beställningar så måste butiken ta igen denna kostnad på annat sätt. T ex genom att öka priserna på bananer eller andra varor.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 20:21:15 följande:

Det du inte fattar (fast du kallar dig ekonom) är att butiken tjänar på att ge bort bananer. Och ingen butik kan beställa frukt så det går jämt upp. Ingen butik vill att det ska finnas 3 bananer kvar en halvtimme innan butiken stänger. 

Läs på lite om marknadsföring, och hur butikerna jobbar för att få sålt mer. 

Det du inte fattar är att butiker inte tjänar på att ge bort bananer.

Att ge bort bananer blir en marknadsförings-/goowillkostnad.

Dessutom brukar butiker inte ha fruktleveranser varje dag. De måste planera sina inköp och exponering av frukt. Först-in-först-ut-metoden.

Läs på lite om ekonomi och hur butiker jobbar för att få lönsamhet.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Marknadsföraren) skrev 2016-07-16 21:46:02 följande:

Gratis bananer är inte alls en goodwillkostnad idag. Det är ett marknadsföringsgrepp, ja - som direkt ökar försäljningen genom att den shoppande föräldern stannar längre i butiken och spenderar mer än om man (som vissa föreslår) planerar väl och matar sitt barn innan. Det är alltså främst butiken som tjänar på gratisfrukten i form av fler spenderade kronor.

Här kan du läsa mer om gratis bananer och annat som ökar försäljningen:

www.sydsvenskan.se/2007-09-01/stortexponering-saljer-500-procent-battre

Baserat på dina svar här i tråden tvivlar jag på att du är ekonom faktiskt.

Förhoppningsvis så avviker denna målgrupp lite från sin strikta inköpslista om barnen får banan och kan sitta lugnt och stilla i vagnen. Marknadsföringsgrepp, ja visst. Kostnad för osålda/bortskänkta bananer, ja visst, i hopp om merförsäljning. Marknadsföring kostar. Svinn kostar. Personal kostar. Städning kostar osv. Butiker är kostnadsmedvetna och vill gärna tjäna pengar som alla andra.

Jag tvivlar inte på att du är en marknadsförare. De brukar glömma bort ekonomin...
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 22:06:57 följande:

Precis. Därför har butikerna ett visst svinn. (Ekonomen) påstår motsatsen.

Nu är du ute och cyklar? svinnet kostar om man inte kan planera sina inköp och exponering. Läs om mina inlägg och läs rätt.
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-19 22:33:21 följande:

Du kommer med bra idéer :)

Många finns ju redan förstås... Alla gånger jag flugit med barnen så har de bjudits på juice och snacks anpassat för åldern. Själv brukar jag bjudas på kaffe eller te, ibland annat också.

På ikea får barnen gratis glass. Och korven är ju så billig att ikea går med förlust. Det är väl också en form av bjudning.

Och alla frisörer jag haft barnen hos bjuder friskt. Så mycket att jag har fått stoppa dem faktiskt. När jag klipper mig där får jag alltid kaffe och en chokladbit. Trevligt tycker jag.

Där jag äter lunch står det en korg med äpplen framme. Nästan samma sak som 'restaurangbanan'...

Och du tror inte att alla företag som "bjuder" på diverse tilltugg tar höjd för det i sina prissättningar?
  • Anonym (Ekonom)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-20 12:15:57 följande:

Nä, jag tycker inte derbyt någon större skillnad. Affären väljer också själva. De har valt att låta barn äta bananer (och ofta annan frukt) i sina affärer. De anser uppenbarligen att detta är en bra idé som ger dem goodwill från barnfamiljer, och därmed ökad försäljning i slutändan. Jag ser verkligen inget konstigt med det...

Givetvis är det merförsäljning som butikerna hoppas på men i kalkylen måste de ta in merkostnaderna för marknadsföringstricket såsom städning av kladdiga kundvagnar, städning av tappade bananskal, bevakning av påfyllning av bruna gratisbananer eller annan gratisfrukt m m. Så alla kunder är med och betala för alla diverse "gratis"-trick även om man inte nyttjar dessa själv.
  • Anonym (Ekonom)
    Mooomin skrev 2016-07-20 13:12:14 följande:

Men kundvagnarna måste ju torkas vilket som, samma med golven..?

Du tror inte att kundvagnar och golv hade varit mer lättstädade om de inte hade kletats in med diverse gratis-tugg?
  • Anonym (Ekonom)
    Mooomin skrev 2016-07-20 15:52:07 följande:

Nej, jag har i min ungdom jobbat i affär och det blir kladdigt och smutsigt ändå.. Golvet körs med maskin så det blir rent rätt lätt ändå.

Och du tror seriöst att det inte behövs något extra av något för att rengöra ett kladdigt golv mot ett smutsigt golv? Inga extra starka medel eller kraftigare maskiner eller borstar/trasor till maskinen?

Jag har i min ungdom städat trappuppgångar och där kan jag lova att det fanns massa olika "smuts" som krävde olika mycket energi och/eller medel.

Som någon skrev tidigare; denna tråd har spårat ur. Jag släpper denna tråd nu och går vidare till andra intressanta trådar. Ha ett bra liv alla med eller utan gratisbananer.
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?