Inlägg från: gästsvar |Visa alla inlägg
  • gästsvar

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Efter att ha läst hela tråden blir jag lite fundersam. Att ta gratis frukt ur den märkta korgen eller fråga personal om korgen är tom är det väl ingen som ifrågasätter.
    Men för övrigt, öppna varor innan man betalat och ge hungriga/törstiga barn? Vad har hänt med uppfostran? Tycker inte det spelar roll att man sparar öppnad förpackning och betalar efteråt. För mig är det en självklarhet att man betalar först och får varan först efter utgång i kassan. Spelar ingen roll om barnet är gnälligt eller inte. Barnet lär sig ju att skriker jag el gnäller så får jag på en gång. Om barnet inte får på en gång kommer gnället avta och barnet lär sig vad som gäller. 

• gästsvar
    hammarhajen skrev 2016-07-19 21:41:49 följande:

Först av allt, jag har ingenting emot bjudbananer och jag gillar tanken. 

Men det märkliga är att folk tar för givet att de ska få gratis frukt tycker jag. "Finns ingen korg kan man alltid fråga!" Men ens varför fråga, känner jag. Varifrån kom rätten att få gratis frukt till barn? I en affär BETALAR man för sig, om inte affären, på affärsinnehavarens initiativ, uttryckligen säger annat. Finns ingen korg med skylt så vill affären uppenbarligen inte bjuda - alltså frågar man inte. Att fråga om man får något gratis som inte annonseras känns ju bara ohyfsat. Blir ju också märkligt för butikspersonalen som behöver neka en kund något som egentligen inte ska frågas om.. jag förstår att man som kanske osäker 20-åring säger ja för att man inte vet hur man ska tackla situationen när en vuxen människa kommer och som den självklaraste sak i världen frågar om man får ta varor utan att betala..

Visst, det ger säkert ökad vinst om barnen får banan. Men smakprover till vuxna ger också ökad vinst och inte tusan går jag som vuxen och kräver smakprov om affären inte råkar ha det just den dagen..

Bjuder affären så SER jag det och då blir jag glad och uppskattar gesten. Ser jag inte tydligt att butiken bjuder betalar jag för det jag tar. Enkelt.

Har SÅ svårt att förstå föräldrar som tycker att barnen ska ha och ha av andra än dem själva. Det blir lugnare i butiken om barnen är mätta och sysselsatta, visst, men är det inte förälderns ansvar att hålla barnen lugna? Det blir lugnare för tågresenärer om barn på tåget får banan, så det kanske ska ingå där också? Det blir säkert lugnare i kön till karusellen också om barnen får banan (eller välja annan frukt om de inte gillar banan) så självklart ska nöjesfältet bistå med fruktkorg.. Biografbanan till alla barn! Och flygbanan. Frisörbanan och IKEA-banan. Restaurangbanan i väntan på maten. Bastubanan i badhuset och väntrumsbanan. Eller..?

Klockrent inlägg! Har heller inget emot bjudfrukt när affären tydligt aviserar om det.
    Men det här att öppna varor och ta för sig innan kassan, nej...har personligen väldigt svårt för detta beteende.
  • gästsvar
    Anonym (suck) skrev 2016-07-18 14:07:01 följande:
    Nej, ett barn som gnäller för att det är hungrigt eller törstigt kommer inte gnälla mindre nästa gång det är i samma situation för att man låter bli att ge det mat eller dricka. Vi talar då om små barn såklart.
    Varför stör det dig om någon öppnar ett paket kex i affären och betalar vid utgången? Hur kan det spela dig någon roll? Hur viktigt är det egentligen att man skall vara "uppfostrad" att inte våga göra sånt när det behövs? Är det viktigt för dig att alla äter upp allt på tallriken vid måltider också, som god uppfostran?
    Nej, jag tvingar ingen att äta upp allt på tallriken med tanke på ätstörningar och annat, men det är en annan diskussion och heller inte det tråden handlar om.

Men, ja jag kanske är konstig som blivit upplärd att varan är affärens tills jag betalat och då är den min. Undantaget är ju gratisvaror som är tydligt utmärkta. 

Och jo, jag har erfarenhet av att barn kan lära sig att vänta, att det inte hjälper att gnälla. Undantag kan vara riktigt små barn (dvs under året) men då har man väl med sig ngt som förälder el så får man stå ut en kort stund tills man handlat.
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?