Inlägg från: Anonym (Marknadsföraren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Marknadsföraren)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Som flera nämnt förut är gratis frukt till barn inget annat än en lönsam affär för butikerna, då föräldrarna stannar längre och handlar mer än bara det som finns på listan.

Att det existerar nu men inte förr är bara en konsekvens av att man numera har mycket bättre kunskap om vem som handlar och vilka val de gör. Gratis frukt är helt enkelt ett känt marknadsföringsgrepp idag.

Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 21:31:19 följande:
    Det du inte fattar är att butiker inte tjänar på att ge bort bananer.

Att ge bort bananer blir en marknadsförings-/goowillkostnad.

Dessutom brukar butiker inte ha fruktleveranser varje dag. De måste planera sina inköp och exponering av frukt. Först-in-först-ut-metoden.

Läs på lite om ekonomi och hur butiker jobbar för att få lönsamhet.
    Gratis bananer är inte alls en goodwillkostnad idag. Det är ett marknadsföringsgrepp, ja - som direkt ökar försäljningen genom att den shoppande föräldern stannar längre i butiken och spenderar mer än om man (som vissa föreslår) planerar väl och matar sitt barn innan. Det är alltså främst butiken som tjänar på gratisfrukten i form av fler spenderade kronor.

Här kan du läsa mer om gratis bananer och annat som ökar försäljningen:

www.sydsvenskan.se/2007-09-01/stortexponering-saljer-500-procent-battre

Baserat på dina svar här i tråden tvivlar jag på att du är ekonom faktiskt.
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 22:12:43 följande:
    Förhoppningsvis så avviker denna målgrupp lite från sin strikta inköpslista om barnen får banan och kan sitta lugnt och stilla i vagnen. Marknadsföringsgrepp, ja visst. Kostnad för osålda/bortskänkta bananer, ja visst, i hopp om merförsäljning. Marknadsföring kostar. Svinn kostar. Personal kostar. Städning kostar osv. Butiker är kostnadsmedvetna och vill gärna tjäna pengar som alla andra.

Jag tvivlar inte på att du är en marknadsförare. De brukar glömma bort ekonomin...
    Haha, eller hur. Experten i artikeln har säkert också fel

Jag visste en del men inte allt som stod i artikeln sedan innan, eftersom jag under studietiden på Handels jobbade extra i en matbutik och utförde ett projektarbete i butiken om hur man kunde förbättra försäljningen genom att bl.a. ändra om i placeringen av varor. Detta projektarbete togs emot mycket väl av butiken, och butiksägaren tog upp det på ett regionmöte för vidare implementation. Detta var x antal år sedan dock, då gratis bananer ännu inte var ett känt koncept.

Jag kan lova dig att det inte handlar om "svinn" i form av bananer som ändå skulle förblivit osålda (vilket förklarar varför många butiker idag gärna ger bort vilken frukt som helst), utan att man som butiksägare gärna ger mindre än en % i "rabatt" (=kostnaden för frukten) om man på så vis kan köpa sig mer av kundens tid i butiken. De vill som du själv skriver gärna tjäna pengar som alla andra - och de tjänar mer med gratis-frukt-konceptet. Annars skulle de inte gjort det, simple as that! Men det vet du ju redan om du är ekonom...
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 22:13:33 följande:
    Det står inget om gratisbananer inlänken men väl detta: "Är några varor tagna ur en hylla, väljer 80 procent en vara från denna." samt "Bananer står för 20 procent av fruktförsäljningen. Därför är det viktigt att de ser fräscha ut. Samma sak gäller tomater.".

Så inget bekräftar ditt påstående.
    Då missade du stycket precis innan meningen du citerade om bananer. Men jag kan hjälpa dig genom att klippa in citatet:

"Vuxna par handlar mest. Vuxna med barn håller sig däremot mest strikt till inköpslistan. Därför kan det vara smart för butiken att "hjälpa" föräldrar med barn. Till exempel genom att de får ta en gratis banan för att hålla uppe blodsockerhalten."
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 22:39:43 följande:
    Men där bekräftas ju att vuxna par är bästa kundgruppen även om man kan få vissa föräldrar att dröja sig kvar i butiken genom en gratis banan till barnen. Det står inget om att bananerna ska vara gula och ekologiska.. Nope, barnfamiljer tjänar man inte mest på.
    Nu har jag ju inte påstått någonstans att butikerna tjänar mest på barnfamiljer, så det var inte det påståendet som skulle substantieras, utan att butikerna tjänar på att ge bort en frukt (ekologisk eller inte) till hungriga barn eftersom föräldern då spenderar mer i butiken. Merförsäljning. Det var ju det här med läsförståelsen...

Barnfamiljer som målgrupp är en guldgruva för livsmedelsbutikerna. Det är därför de så ofta använder t.ex. blöjor som lockvaror.
    Anonym (Norden) skrev 2016-07-17 02:21:26 följande:

Jag bor inte i Sverige (dock i norden) och har aldrig hört talas om att affärerna bjuder barn på frukt. Inga lappar eller gratiskorgar finns här, och jag tror inte det förekommer så ofta att folk kommer med tompapper/bananskal till kassan.. Jag har i allafall aldrig sett det hända. Intressant fenomen. Har för den delen heller aldrig sett en förälder ta frukt och ge till sitt barn i affären, även om det kanske förekommer ibland.

Det kommer säkert dit du bor också förr eller senare. Sverige är kända som early-adopter-land och har flera gånger använts som testmarknad för nya produkter (främst inom teknologi men även annat). Kedjor i USA och Australien som tidigt hakat på gratisfrukten har åtnjutit mycket god publicitet; där konceptet är nytt kan man fortfarande skapa goodwill.

Då jag extraarbetade i butik hände det aldrig att folk kom med tompapper, och jag har själv aldrig gjort det - men hade det hänt när jag satt i kassan hade jag inte tyckt det var särskilt uppseendeväckande så länge folk faktiskt betalade för sig. Det räknas inte som snatteri förrän man passerar kassan utan att betala, så jag förstår inte varför folk orkar bli så upprörda över detta icke-brott. Riktigt snatteri är förstås aldrig okej.

Kan idag presentera vad jag faktiskt gör när det inte finns bjudfrukt, då jag precis varit i en för mig okänd Coop-butik. När barnet frågar efter banan, efter att ha sett den stängda påsen med ekobananer jag lagt i påsen, gick jag och kollade om det fanns någon bjudbananlåda, men det fanns inte. Orkade inte fråga personalen, så jag gick och betalade för vad jag köpt och åkte hem i stället. Tar självklart ingen frukt utan att fråga.

Däremot är jag tacksam över att vår lokala Coop har både bjudbananer och ett ständigt pågående 2x1,5L-mjölk för 20kr-erbjudande, så jag handlar hellre där!

Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?