Inlägg från: Anonym (Lena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lena)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

ella84ella skrev 2016-07-16 15:13:13 följande:

Ser alltid föräldrar som plockar på sig bullar/bröd och matar barnen med utan att betala, eller öppnar godis /kakpaket/chips /drickor/nävar från lösgodis eller naturgodiset osv och låter barnen äta (ibland dumpas resterna lite här och var i butiken) men aldrig att de sedan betalar för det...

Många mammor med varor som slinker ner i och under barnvagnen men aldrig läggs upp vid kassan.... osv, med mera.... (Ja någon enstaka pappa också, men där jag handlar är det oftast kvinnor med barn)

OJ, vad är det för WT-område du bor i?
  • Anonym (Lena)
    taquine skrev 2016-07-16 15:45:51 följande:
    Mitt problem är väl att jag tvunget sitter och häckar i ett torp i skogen
    Nej allvarligt fattar inte att det ska vara så viktigt att trycka i sitt barn frukt i affären .När mina barn var små så var det Willys eller Maxi den ena i kundvagnen och den andra bredvid . Handla , betala och hem. 
    Enligt vissa i denna tråd är ju höjdpunkten att ungarna ska snaska gratis banan i affären.
    Bitter?

Ha ha skaffa dig ett liv istället  Flört
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 17:38:15 följande:

Allt som "försvinner" i och från butiken får alla konsument betala för. Butiker tar höjd för detta när de sätter priserna på sina varor. Om en del människor tänkte lite länge än näsan så behövde butikerna inte ta höjd för svinnet.

Ja, och vi får betala för allt som inte säljs också, samt allt som säljs för halva priset med förlust. Så är det så att det finns bananer kvar när butiken stänger på kvällen, så spelar det ingen roll om de slängs eller delas ut. 

Så du har rätt, ibland behöver man tänka lite längre än näsan räcker Flört
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 19:03:43 följande:
    Nej. Jag gjorde bara ett inlägg som man kan göra i ett diskussionsforum.
    Tack, det förklarar saken.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 19:13:35 följande:
    Ja, om butikerna ofta beställer fel mängd varor så blir det så. Men har butikerna bra rutiner, lång erfarenhet och bra statistik så blir det inte lika mycket svinn. Men det kommer alltid finnas folk som anser sig ha andra rättigheter och som man måste ta hänsyn till vid prissättning.
    Fast denna tråd handlar inte om snattare. Hade du läst tråden hade du sett det.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 19:41:59 följande:
    Jag vet att tråden inte handlar om snattare. Jag har läst trådstarten. Om du läser vad jag skriver, så skriver jag om svinn. Jag har inte definierat svinnet.
    Nej, men du kopplar ihop svinnet med bananer. Bananer som butiken ger bort. Och gör kopplingen att det kostar mer för konsumenterna. 

Pratar du om annat svinn, så är du OT. Likaså om du snackar om snatteri.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 19:50:57 följande:
    Om du läser så kan du se att det finna de som anser att det är helt okej att ta av fräscha frukter bara för att de vill det isället för att ta av de bruna somnpersonaken har sorterat bort. Det är dumheter som kostar butiken och andra kunder pengar.
    Har någon i tråden sagt att de tar frukt utan tillåtelse? Det har jag missat.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-16 20:11:01 följande:
    Ja, beställer butiken för mycket bananer som de inte får sålt till ordinarie pris så uppstår ett svinn. Lär sig butiken beställa rätt mängd bananer så behöver de inte ge bort/slänga bananer. Upprepas missarna med beställningar så måste butiken ta igen denna kostnad på annat sätt. T ex genom att öka priserna på bananer eller andra varor.
    Det du inte fattar (fast du kallar dig ekonom) är att butiken tjänar på att ge bort bananer. Och ingen butik kan beställa frukt så det går jämt upp. Ingen butik vill att det ska finnas 3 bananer kvar en halvtimme innan butiken stänger. 

Läs på lite om marknadsföring, och hur butikerna jobbar för att få sålt mer. 
  • Anonym (Lena)
    Ascendere skrev 2016-07-16 20:10:45 följande:
    Jo, den handlar om snattare.
    Dåligt försök att provocera.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 21:12:38 följande:
    Alla avdelningar jag har arbetat på har velat ha varor alla öppettimmar så jo, nog vill de ha bananer kvar på kvällen så de finns när man öppnar igen på morgonen. Vad handlar du i för konstiga butiker som får fruktleveranser innan öppning varje dag?
    Precis, alla affärer vill ha varor hela tiden. Det spelar ingen roll när man handlar, det finns alltid fullt med varor. Ingen vill handla i butiker där varorna är slut. Därför köper butikerna in mer än vad som behövs.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Hallå) skrev 2016-07-16 21:59:26 följande:
    De bill inte ha BARA 3 banner kvar. Givetvis vill de ha hyfsat välfyllt även på slutet. Den sista kunden ska också kunna välja vad den vill köpa och inte känna att det är dålig kvalité och dåligt utbud i affären.

Så för att behålla sina kunder och ett gott rykte så behöver det alltid finnas ett relativt stort överskott.
    Precis. Därför har butikerna ett visst svinn. (Ekonomen) påstår motsatsen.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-16 21:39:10 följande:
    Nope. :)
    Anonym (Lena) skrev 2016-07-16 20:21:15 följande:

Det du inte fattar (fast du kallar dig ekonom) är att butiken tjänar på att ge bort bananer. Och ingen butik kan beställa frukt så det går jämt upp. Ingen butik vill att det ska finnas 3 bananer kvar en halvtimme innan butiken stänger. 

Läs på lite om marknadsföring, och hur butikerna jobbar för att få sålt mer. 

Vi testar att du får försöka förklara vad du menar... Varför skulle de inte vilja ha kvar 3 bananer utan hellre ha tomt på bananplatsen?
    Herregud, kan du inte läsa?

Var har jag skrivit att man vill ha noll bananer kvar? 

Om du inte fattar vad jag menar, så kan jag inte hjälpa dig.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Marknadsföraren) skrev 2016-07-16 21:46:02 följande:
    Gratis bananer är inte alls en goodwillkostnad idag. Det är ett marknadsföringsgrepp, ja - som direkt ökar försäljningen genom att den shoppande föräldern stannar längre i butiken och spenderar mer än om man (som vissa föreslår) planerar väl och matar sitt barn innan. Det är alltså främst butiken som tjänar på gratisfrukten i form av fler spenderade kronor.

Här kan du läsa mer om gratis bananer och annat som ökar försäljningen:

www.sydsvenskan.se/2007-09-01/stortexponering-saljer-500-procent-battre

Baserat på dina svar här i tråden tvivlar jag på att du är ekonom faktiskt.
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?