Inlägg från: Anonym (Hallå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hallå)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

Anonym (mor) skrev 2016-07-18 05:55:20 följande:

Precis. Alltså SNATTA! Vem hade kunnat ana att det tydligen, enligt TS, nästan är ngt "vanligt"!? Var i landet är föräldrar så liknöjda? 

Men den här tråden har väl visat att det knappt finns någon som verkligen snattar, dvs tar något OLOVLIGEN, och/eller INTE betalar för det.

(Sen finns det såklart riktiga snattare som medvetet stjäl av någon anledning. Men detta är alltså INTE ett fenomen som verkar vara vanligare bland småbarnsföräldrar än bland resten av befolkningen.)
  • Anonym (Hallå)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-18 13:18:06 följande:

En "bjudbanan". Du menar som med "bjudhem" för flyktingar. Tror du på ALLVAR att ingen betalar för den där bananen? Priset för den läggs på för alla andra bananer. Så nej, det är ingen magisk fé som trollar dit bananen åt ditt barn, det är jag och alla andra konsumenter som får betala för att din unge ska få en banan. DET är vad jag "svamlar" om.

Jag är sortens människa som inte tror att folk får något slags specialvillkor i vett och etikett bara för att de klämt ur sig en unge. Den sorten är jag.

Haha :)

Blir du lika upprörd när affären skurit upp lite melon och apelsin och satt fram för provsmakning? Eller när någon får smaka en skiva ost i charken? Eller för att inte tala om alla extrapriser??

Vem tror du betalar för allt det...? Precis, vi, allihopa...

Grattis frukt till barn är bara ytterligare ett sätt för en affär att locka kunder och vårda sina kundkontakter. För att de tjänar på det såklart. Inget konstigt...
  • Anonym (Hallå)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-18 13:42:29 följande:

Då får ALLA ta del av det, inte bara småbarn(sföräldrar). Viss skillnad där. Ponera att de bjöd på smakprover, men bara till, säg, vuxna män. Inga kvinnor, inga barn, inga gamlingar göre sig besvär. Hade du tyckt att det varit helt i sin ordning, att bara en grupp får sådana privilegier, på din bekostnad?

Om det hade hållit gubbarna lugna och glada, så ja, absolut :)

Retar du dig på att pensionärer åker grattis på lokalbussarna och alla studentrabatter också?
  • Anonym (Hallå)
    ella84ella skrev 2016-07-18 15:35:43 följande:

De brukar bli polisanmälda?

Men vad lär du ditt barn? Bara de tjatar tillräckligt. ....

Precis, men betalar man för sig blir man det inte. Fungerar likadant i affären.

Nej mina barn vet att ett nej är ett nej. Däremot säger jag inte alltid nej i affären, det beror på situationen just då. Mina barn vet att vissa saker får man alltid göra, vissa saker får man aldrig göra och andra saker får man göra ibland, och att det är jag eller någon annan vuxen (t.ex. butikspersonal) som bestämmer när/vad/hur.
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (My) skrev 2016-07-18 22:39:30 följande:

ICA här har tagit bort de fria bananerna till barn. Dels för att det fanns för många som tog annan frukt istället (deras barn gillar inte bananer eller bananerna var inte fina nog) eller ansåg de kunde ta med sig hem, men framför allt för att de tröttnade på alla bananskal folk lämnade runt om i butiken och i kundvagnarna.

Själv har jag aldrig förstått behovet av att barnen ska äta när man handlar. Vi lär våra barn att man betalar först innan man öppnar en vara eller äter den. Det är aldrig något tjafs om det och de blir inte hysteriska av att inte äta i butiken.

Gör ni likadant på restauranger?
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 23:30:20 följande:

Betalar innan de äter? Här är det bara på lunchrestauranger som man betalar innan man har fått maten. Jag förstår inte din jämförelse.

Du verkade så kategoriskt tycka att det var väldigt fel att någonsin äta något innan man betalt för det, så jag bara undrade om du även ville betala innan ni äter när du är på restaurang också.
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-19 00:31:32 följande:

Jag? Naturligtvis gör man som butikens/restaurangens regler säger. Bara för att dina barn får klättra på bordet hemma så betyder inte det att det är tillåtet på andra ställen. Lär du inte dem att det finns olika regler på olika platser?

Absolut, de är de väl medvetna om.

Alla saker vi ätit innan vi betalat i affärer har följt reglerna.
  • Anonym (Hallå)
    hammarhajen skrev 2016-07-19 21:41:49 följande:

Först av allt, jag har ingenting emot bjudbananer och jag gillar tanken. 

Men det märkliga är att folk tar för givet att de ska få gratis frukt tycker jag. "Finns ingen korg kan man alltid fråga!" Men ens varför fråga, känner jag. Varifrån kom rätten att få gratis frukt till barn? I en affär BETALAR man för sig, om inte affären, på affärsinnehavarens initiativ, uttryckligen säger annat. Finns ingen korg med skylt så vill affären uppenbarligen inte bjuda - alltså frågar man inte. Att fråga om man får något gratis som inte annonseras känns ju bara ohyfsat. Blir ju också märkligt för butikspersonalen som behöver neka en kund något som egentligen inte ska frågas om.. jag förstår att man som kanske osäker 20-åring säger ja för att man inte vet hur man ska tackla situationen när en vuxen människa kommer och som den självklaraste sak i världen frågar om man får ta varor utan att betala..

Visst, det ger säkert ökad vinst om barnen får banan. Men smakprover till vuxna ger också ökad vinst och inte tusan går jag som vuxen och kräver smakprov om affären inte råkar ha det just den dagen..

Bjuder affären så SER jag det och då blir jag glad och uppskattar gesten. Ser jag inte tydligt att butiken bjuder betalar jag för det jag tar. Enkelt.

Har SÅ svårt att förstå föräldrar som tycker att barnen ska ha och ha av andra än dem själva. Det blir lugnare i butiken om barnen är mätta och sysselsatta, visst, men är det inte förälderns ansvar att hålla barnen lugna? Det blir lugnare för tågresenärer om barn på tåget får banan, så det kanske ska ingå där också? Det blir säkert lugnare i kön till karusellen också om barnen får banan (eller välja annan frukt om de inte gillar banan) så självklart ska nöjesfältet bistå med fruktkorg.. Biografbanan till alla barn! Och flygbanan. Frisörbanan och IKEA-banan. Restaurangbanan i väntan på maten. Bastubanan i badhuset och väntrumsbanan. Eller..?

Du kommer med bra idéer :)

Många finns ju redan förstås... Alla gånger jag flugit med barnen så har de bjudits på juice och snacks anpassat för åldern. Själv brukar jag bjudas på kaffe eller te, ibland annat också.

På ikea får barnen gratis glass. Och korven är ju så billig att ikea går med förlust. Det är väl också en form av bjudning.

Och alla frisörer jag haft barnen hos bjuder friskt. Så mycket att jag har fått stoppa dem faktiskt. När jag klipper mig där får jag alltid kaffe och en chokladbit. Trevligt tycker jag.

Där jag äter lunch står det en korg med äpplen framme. Nästan samma sak som 'restaurangbanan'...
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-19 23:13:17 följande:

Och du tror inte att alla företag som "bjuder" på diverse tilltugg tar höjd för det i sina prissättningar?

Givetvis gör de det! Och givetvis tjänar de pengar på det i slutändan. Annars hade de inte gjort det.
  • Anonym (Hallå)
    hammarhajen skrev 2016-07-20 07:18:46 följande:

Du ser inte skillnaden?

Alla gånger jag flugit med barnen så har de bjudits på juice och snacks anpassat för åldern. Själv brukar jag bjudas på kaffe eller te, ibland annat också.* Det ingår i biljettpriset. Flygbolaget väljer, flygbolagets personal delar ut det på förhand valda. På lågprisflyg ingår det inte alltid, dvs man kräver inget tilltugg om inte flygvärdinnan kommer med det.

På ikea får barnen gratis glass. Och korven är ju så billig att ikea går med förlust. Det är väl också en form av bjudning.* Alla kan köpa billig korv på IKEA. Inte bara barn, Och man betalar fortfarande, även om det är billigt.

Och alla frisörer jag haft barnen hos bjuder friskt. Så mycket att jag har fått stoppa dem faktiskt. När jag klipper mig där får jag alltid kaffe och en chokladbit. Trevligt tycker jag.*Återigen, frisören väljer. Frisören ger, frisören bjuder aktivt. Eller går du ut i fikarummet och tar för dig på eget initiativ?

Där jag äter lunch står det en korg med äpplen framme. Nästan samma sak som 'restaurangbanan'...

*Den frukten ingår i matpriset. Du skulle knappast vara välkommen att ta en frukt om du bara passerar utan att betala och äta, eller hur? Bjudbanan i mataffär kan man ta även om man bara köper en liter mjölk eller om det man letar efter inte finns och man går hem utan att betala..

Nä, jag tycker inte derbyt någon större skillnad. Affären väljer också själva. De har valt att låta barn äta bananer (och ofta annan frukt) i sina affärer. De anser uppenbarligen att detta är en bra idé som ger dem goodwill från barnfamiljer, och därmed ökad försäljning i slutändan. Jag ser verkligen inget konstigt med det...
  • Anonym (Hallå)
    lollys skrev 2016-07-20 17:56:41 följande:

Du, låtsas att barnen du ogillar är invandrare. Då hade du nog gärna stått ut med dregel, snor och allmän oreda. 

Löjlig kommentar...
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-20 13:09:19 följande:

Givetvis är det merförsäljning som butikerna hoppas på men i kalkylen måste de ta in merkostnaderna för marknadsföringstricket såsom städning av kladdiga kundvagnar, städning av tappade bananskal, bevakning av påfyllning av bruna gratisbananer eller annan gratisfrukt m m. Så alla kunder är med och betala för alla diverse "gratis"-trick även om man inte nyttjar dessa själv.

Fast vet du, jag tror inte att det blir så mycket extra kostnad för just det där du nämner. Du börjar överdriva så det blir lite löjligt...

Och när det gäller kladd och städning så tror jag inte heller att det är så farligt. Jag har inte sett någon kladda med banan i de affärer jag varit i iaf. Skalen slängs i papperskorgar, de flesta småbarnsföräldrar torkar av vagnar med våtservetter vid behov, och påfyllning sker i samband med att bananhyllan fixas till, tar max 5 s extra.

Andra bjudsaker tar mycket längre tid, allt bröd som sköts upp, och apelsiner, meloner och annan frukt som skivas, ost skärs i kuber och skinka och salami skärs. Allt detta tar MYCKET längre tid, kräver mycket mer rengöring efteråt, och kostar betydligt mer än några bananer.

Och något annat som kostar är ju alla extrapriser. Zoegas, 2 för 49 istället för 38kr styck, o.dyl. Givetvis går inte affärerna back på detta, utan det tas höjd för allt. Alla vi kunder 'hjälper till' att betala för allt. Så är det bara! Och affärerna gör sitt bästa för att locka kunder, och för att sedan ta hand om dessa kunder och få dem att bli lojala och spendera extra. Det här är en hel vetenskap. Allt är noggrant beräknat av affärerna. Varenda hyllplats, placering, prismärkning, skyltning, reklam, bjudbananer, provsmakning, rubbet... Inget lämnas till slumpen.

Men det är klart, om ni blir tillräckligt många som klagar tillräckligt på bjudbananer så kanske ni kan övertyga någon affär om att er köpkraft är så stor att de skulle tjäna på att ta bort bjudbananer för att få behålla er som kunder... Vi får väl se :)
  • Anonym (Hallå)
    gästsvar skrev 2016-07-21 10:36:59 följande:

Nej, jag tvingar ingen att äta upp allt på tallriken med tanke på ätstörningar och annat, men det är en annan diskussion och heller inte det tråden handlar om.

Men, ja jag kanske är konstig som blivit upplärd att varan är affärens tills jag betalat och då är den min. Undantaget är ju gratisvaror som är tydligt utmärkta. 

Och jo, jag har erfarenhet av att barn kan lära sig att vänta, att det inte hjälper att gnälla. Undantag kan vara riktigt små barn (dvs under året) men då har man väl med sig ngt som förälder el så får man stå ut en kort stund tills man handlat.

Eller så tar man en banan som är gratis för barnet... :)
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?