Inlägg från: Anonym (Blähää) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blähää)

Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?

pyssel skrev 2016-07-17 19:44:13 följande:

Och ibland är det bäst för den psykosociala miljön att vi andra tål att omges av lite barnskrik i stunden eftersom vi i förlängningen slipper omges av odrägliga större barn som är fostrade att kräva omedelbar behovstillfredsställelse i offentliga miljöer. Om vi ska prata alla miljöaspekter, utan att tumma på den miljö du avser.

Jisses.. Jag ger mitt barn mat och vatten när han är hungrig/törstig. Oftast hemma. Ett barn som är för litet att prata med förstår inte psykologibabbel.. Det är ju skillnad om barnen är såpass stora att det går att resonera med dem. Fast skule ett såpass stort barn ha lågt blodsocker så skulle jag ge en banan även då. Det betyder inte att barnet i övrigt alltid kräver omedelbar behovstillfredsställelse..
  • Anonym (Blähää)
    taquine skrev 2016-07-17 20:19:15 följande:

Om man nu varit iväg i timmar , försöker man inte då stanna och äta riktig mat någonstans? Förlåt men det köper jag inte .

Skräpmat menar du? Nä, vi brukar inte stanna, vi äter hellre riktig mat hemma sen. Och att köra in till stan för att äta på npgon bättre restaurang känns ju lite onödigt och omständigt, när man ändå ska hem sen. Det händer faktiskt oss lite titt som tätt att vi oplanerat stannar och handlat på vägen hem från någon aktivitet. Ibland har vi haft mellanmål med oss, inland har vi inte eller så har detta redan gått åt. Och jag tror inte vi är dom ända som inte schemalägger våra dagar till punkt och pricka.. Är det sååååå fel att ge en frukt (bjudfrukt) i affären menar du?
  • Anonym (Blähää)
    taquine skrev 2016-07-17 23:43:44 följande:

Nej jag menar inte skräpmat ,  utan riktig mat . Men ni gör som ni vill. Känner det är färdigdiskuterat för mig i denna tråd. Lev väl;)

Ok, kan du bara tipsa om vart man köper vanlig mat, på vägen?
  • Anonym (Blähää)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-18 13:20:30 följande:

Alltså, jag vet att man förlorar en viss del av sitt normala tänkande när man har småbarn, förståeligt då man inte får sova och lever ett liv av dräggel och avföring, men för oss som inte lider av sådant så brukar vi planera sådant som att ha med sig mat, dricka och annat som kan behövas. Jag vet, det är en revolutionerande idé, att ha planering och förutseende, men...

Då har du nog missat sånt jag skrivit innan där jag förklarar att vi givetvis har med oss matsäck och mellis om vi ska någonstans, men att ibland stannar man och handlar på vägen hem från någon aktivitet, spontant, och har då kanske redan ätit mellisen för ett bra tag sedan. Du vet, alla lever inte efter schema, och gör spontana saker ibland. Och då är ju en bjudbanan riktigt bra medans man handlar så det hungriga barnet får upp blodsockret lite. Sedan kan man åka hem och äta riktig mat, så slipper man donken och annat äckligt.,
  • Anonym (Blähää)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-18 13:18:06 följande:

En "bjudbanan". Du menar som med "bjudhem" för flyktingar. Tror du på ALLVAR att ingen betalar för den där bananen? Priset för den läggs på för alla andra bananer. Så nej, det är ingen magisk fé som trollar dit bananen åt ditt barn, det är jag och alla andra konsumenter som får betala för att din unge ska få en banan. DET är vad jag "svamlar" om.

Jag är sortens människa som inte tror att folk får något slags specialvillkor i vett och etikett bara för att de klämt ur sig en unge. Den sorten är jag.

Ja, men det är väl inte mitt fel? Det är ju affärerna som kommit på det. Fan vad bitter man kan vara.
  • Anonym (Blähää)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-18 13:42:53 följande:

Ta med ett par extra bananer?

För det mesta gör vi det, men ibland glömmer man eller är borta längre än man planerat osv. :)
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Ursula) skrev 2016-07-18 13:43:00 följande:

Men herregud, mata era ungar innan ni ska storhandla. Hur svårt kan det vara?

Läs i tråden...
  • Anonym (Blähää)
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-18 13:20:30 följande:

Alltså, jag vet att man förlorar en viss del av sitt normala tänkande när man har småbarn, förståeligt då man inte får sova och lever ett liv av dräggel och avföring, men för oss som inte lider av sådant så brukar vi planera sådant som att ha med sig mat, dricka och annat som kan behövas. Jag vet, det är en revolutionerande idé, att ha planering och förutseende, men...

Jag sover f.ö 8h/natt och har inte så små barn att de dreglar.
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 18:16:10 följande:

Friska människor har sällan så stora svängningar i blodsockret att de behöver behandlas som diabetiker... Det handlar snarare om adrenalin som kan påverka humöret.

Ok. Hur som, så kan barn bli extremt griniga om de är för hungriga.
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 19:02:42 följande:

Då utfordrar man ungarna innan man handlar.

Varför planerar man inget idag? Att barnen behöver äta vid vissa tider brukar inte vara någon överraskning.

Läs mina tidigare svar, orkar inte dra allt en gång till. Vissa saker planerar man, sen gör man en hel del spontana saker. Vi lever inget inrutat, fyrkantigt liv.
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 19:13:47 följande:

Så att barnen behöver näring regelbundet struntar du i för att kunna vara spontan? Det låter... annorlunda.

Nej, vi har

Allt som oftast med oss nån matsäck, men som jag skrev så stannar man ibland och handlar spontant för att det ligger på vägen osv.. Och jag struntar ju inte i det, de får ju en banan isf!. Vad håller du på med?
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 23:18:16 följande:

Inte så små att de dreglar men de har ändå ett omedelbart behov av något att äta så fort suget sätter in?

Nej. Inte alls "så fort suger sätter in".

Tryck på "visa endast" och läs det jag skrivit innan..
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 23:18:16 följande:

Inte så små att de dreglar men de har ändå ett omedelbart behov av något att äta så fort suget sätter in?

Nej. Inte alls "så fort suger sätter in".

Tryck på "visa endast" och läs det jag skrivit innan..

Hur gamla var dina barn när du kunde börja resonera med dom och förklara saker? Min är inte så gammal än, men nej, han dreglar inte längre, eller iaf för tillfället.

Och varför är det plötsligt såååå fel att ta en bjudbanan?
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Eh) skrev 2016-07-18 21:59:39 följande:

Så man planerar alltså att åka till affären utan att gett sitt barn något att äta utan istället TA en frukt från affären?

De bjuder ju på banan till barn? Är det fel att TA då?
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-18 23:34:20 följande:

Normalt sett så brukar barn inte gå från stt vara mätta till att skrika hysteriskt efter något att äta på några minuter. Det låter besvärligt att ha så liten framförhållning.

Men läs mina tidigare inlägg så förstår du! Härregud..
  • Anonym (Blähää)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-19 00:00:51 följande:

Jag förstår inte... Herregud!

Mina fick lära sig att vänta tills vi hade betalst för våra varor. Vem vill liksom ha banankladd på allt i butiken?

Nej, vill man inte förstå så gör man inte det..

Varför tar du upp frågan betalning, när jag pratar om bananer som butiken BJUDER på? Då behöver man inte vänta.. Vadå kladd på allting i butiken? Mitt barn sitter i kundvagnen och får banan av mig..
  • Anonym (Blähää)

[quote=76810910][quote-nick]Anonym (Eh) skrev 2016-07-19 07:58:12 följande:[/quote-nick][/quote]

Varför är folk här på mig om det då? Jag pratar ju om bjudbananerna, och alla butiker jag handlar i har såna.

• Anonym (Blähää)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-07-19 12:47:11 följande:

Därför att man inte ska äta i butiken! Det är inte svårare än så. Sen spelar det ingen roll om det är en smörgås som du har tagit med henifrån eller om det är en brun banan som affären bjuder barnen på. Hur kladdig är inte kundvagnen när ni har handlat klart?

Men om de bjuder på banan så betyder det att det är helt ok att äta den i butiken. Vi torkar självklart av vagnen med våtservetter om den skulle bli kladdig, men eftersom jag ger honom bananbitar (de få ggr det hänt) blir den inte det.
  • Anonym (Blähää)
    tiiinann skrev 2016-07-19 20:14:29 följande:

Jag förstår inte varför man inte ger barnet mat innan man åker iväg och handlar.. Ska det verkligen behövas tryckas på med mat hela tiden bara för att barnet är gnälligt.. Nä

mat äter man hemma inte i affären.. Eller när man har betalat för den..

Jag, tex har gett flera exempel på varför man kanske inte gör det. Läs så kan du få en inblick i andras värld och vardag. Alla lever inte som du. :)
Svar på tråden Förälder - snattar du bananer till ditt barn på te.x COOP?