Anonym (Ekonom) skrev 2016-07-20 13:09:19 följande:
Givetvis är det merförsäljning som butikerna hoppas på men i kalkylen måste de ta in merkostnaderna för marknadsföringstricket såsom städning av kladdiga kundvagnar, städning av tappade bananskal, bevakning av påfyllning av bruna gratisbananer eller annan gratisfrukt m m. Så alla kunder är med och betala för alla diverse "gratis"-trick även om man inte nyttjar dessa själv.
Fast vet du, jag tror inte att det blir så mycket extra kostnad för just det där du nämner. Du börjar överdriva så det blir lite löjligt...
Och när det gäller kladd och städning så tror jag inte heller att det är så farligt. Jag har inte sett någon kladda med banan i de affärer jag varit i iaf. Skalen slängs i papperskorgar, de flesta småbarnsföräldrar torkar av vagnar med våtservetter vid behov, och påfyllning sker i samband med att bananhyllan fixas till, tar max 5 s extra.
Andra bjudsaker tar mycket längre tid, allt bröd som sköts upp, och apelsiner, meloner och annan frukt som skivas, ost skärs i kuber och skinka och salami skärs. Allt detta tar MYCKET längre tid, kräver mycket mer rengöring efteråt, och kostar betydligt mer än några bananer.
Och något annat som kostar är ju alla extrapriser. Zoegas, 2 för 49 istället för 38kr styck, o.dyl. Givetvis går inte affärerna back på detta, utan det tas höjd för allt. Alla vi kunder 'hjälper till' att betala för allt. Så är det bara! Och affärerna gör sitt bästa för att locka kunder, och för att sedan ta hand om dessa kunder och få dem att bli lojala och spendera extra. Det här är en hel vetenskap. Allt är noggrant beräknat av affärerna. Varenda hyllplats, placering, prismärkning, skyltning, reklam, bjudbananer, provsmakning, rubbet... Inget lämnas till slumpen.
Men det är klart, om ni blir tillräckligt många som klagar tillräckligt på bjudbananer så kanske ni kan övertyga någon affär om att er köpkraft är så stor att de skulle tjäna på att ta bort bjudbananer för att få behålla er som kunder... Vi får väl se :)