KlunsSmurfen skrev 2018-03-06 22:17:20 följande:
"
Man vet ju inte om dom utspelen är på riktigt, jag tror mer dom har ett manipulativt syfte, nämligen att påverka andra straffa dig för ditt beteende."
På vilken mognadsnivå ligger narcissisten känslomässigt?
Hur skulle en curlad och bortskämd 13-åring bete sig om den har auktoritet i familjen och har en viss förmåga att dissociera/förvränga sin verklighetsuppfattning?
Anonym (Byt spår) skrev 2018-03-06 23:30:45 följande:
Förstår inte din fråga men gissar att du hintar att narcissister skulle vara för omogna för att manipulera. Det är dock ett kriterie för diagnosen. Manipulation är även något små barn klarar av, även hundar...
gissar nu, det kan vara helt fel.
läste "H"s inlägg för snabbt, jag tänkte på en förälder (auktoritet)
N kan hitta på vad som helst för att dra in folk i konflikter men skulle N göra det inför flera personer om N vet att de vet hur det ligger till?
N brukar ju snacka skit bakom ryggen på folk.
Är det en covert narcissist och "jätte egot" vill ha eller förväntar sig uppmärksamhet av en viss person (som den också härmar) så säger den grandiosa självbilden att den personen ska ta kontakt med N för att bekräfta egot så kan ju inte N ta kontakt själv varje gång eftersom det skadar egot, att bli ignorerad skadar egot, det kan trigga en narcissistic injury så utspelet kan vara på riktigt.
Små barn tänker i "antingen eller" men även väldigt sura/arga tonåringar kan hamna i den situationen men det är ju också lite borderline i N som har dålig verklighetsuppfattning. känslor = fakta och någon måste bli straffad för det "alla behandlar mig illa...hela kvällen är förstörd"
Är det manipulativt så är det ändå något som är helt normaliserat för N, kan N skilja på manipulation och verklighet om N agerar på känslor?
Jag vet inte ens om jag träffat en narcissist men den ilskna och barnsliga reaktionen av att bli ignorerad känner jag igen och det är ju inte den barnsliga bilden den personen vill ge av sig själv så det känslomässiga utbrottet verkade vara äkta.
Det är å andra sidan ungefär samma borderline reaktion som i vissa "elaka svärmor" trådar, BPD eller NPD?