Anonym (Beenthere) skrev 2018-03-06 21:52:23 följande:
Ja, samma här. "Min" narcissist har som specialitet att skapa situationer när jag "måste" fråga honom = ny kontakt/bryta min noll-kontakt. Det gäller uteslutande barnen, tex ett märkligt inplanerat husläkarbesök utan någon förklaring etc etc. Jag brukar hålla mig i det längsta, men det känns så sjukt att inte undersöka det.
En annan ä att slå på "trevliga schyssta hjälpsamma" mot mig/barn, gärna så hans nya får ett kvitto på att hon valt rätt man och inte något knäpphuve´ som struntar i allt när det passar (mer likt sanningen...). Han är så jäkla perfekt i övrigt så ingen kan ana något. Säg en grej du vill fråga om honom (varför någon nu skulle vilja det;) - och jag kommer förmodligen att svara "perfekt"
Ja, de är verkligen experter på detta. Men för att förstå varför så tror jag att man måste lämna sina moraliska ramar och titta på ett beteende få människor skulle känna var rätt: lev på att andra är sämre än dig.
Normalt är att man helst vill upphöja sig själv genom egna prestationer. Men för en narcissist räcker inte det. Det räcker inte med att du är chef och har högst lön av alla i din bekantskapskrets. Du ska också se till att INGEN kan konkurrera med dig, och det gör du bäst genom att se till att alla som på något sätt konkurrerar med dig blir tillinitetgjorda. Det är väl lite det som menas med att man lever på andras känslor antar jag.
Vad "din" narcissist gör liksom min är att de försöker få reaktioner från oss för att göra så att vi framstår som sämre än dem när vi reagerar mänskligt på provokationer. Genom att trycka på dina ömma punkter så vet han att din upprördhet kommer ses som märklig för andra då de inte vet att det narcissisten gör är att just trycka på den ömma punkten.
Kolla på den här korta videon:
Den videon kan ju vara ett svar till TS också (två år försenat).