Inlägg från: Anonym (Byt spår) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Byt spår)

Hur trycker man ner en narcissist..?

Det kan du inte genom att försöka göra det. Dom kommer älska att du försöker däremot.

Det du kan göra är att ignorera dom och kämpa förvar vara lycklig och oberörd och behandla dom som luft, lägga din energi på andra.

• Anonym (Byt spår)
    Anonym (H) skrev 2018-03-06 12:29:44 följande:

Så gjorde jag!

Även om de befann sig i samma rum pga att de känner och umgås i samma kretser så behövde jag inte ens prata med de under hela den dagen. Jag var glad mot de som förtjänade det jag gav full uppmärksamhet åt de som respekterar mig. Inga elaka miner eller nåt jag fokuserade bara på glada andra människor.

Narcissistens reaktion på detta?

Skrik och bråk bakom en stängd dörr "alla behandlar mig illa alla är elaka hon satte den stolen där med flit hon gjorde det det" fast vi betedde oss alla normalt runt henne utåt sett var vi bara på en fest hemma och alla umgicks med olika alla umgås ju inte med alla gillar inte alla man hittar ju de man vill prata med men eftersom jag just,inte valde att prata med henne, så var det som att hennes kväll var förstörd. (För det är mig hon gjorde till sin spegel narcissister ska ju härma någon annan och vilka se ut som de och vara bästa vän med de osv)

Offer offer offer synd om henne för 10 personer pratade med henne men inte 11. Då gick hennes självkänsla i bitar.

Ja kanske eller så straffade hon dig bara. Man vet ju inte om dom utspelen är på riktigt, jag tror mer dom har ett manipulativt syfte, nämligen att påverka andra straffa dig för ditt beteende.

Och tex prata med dig ?nu har du gjort henne väldigt ledsen? och sen ska du veta hur elak du varit för att hon försökte få så många som möjligt tycka det.

Jag tror att allt dom gör är psykologisk krigsföring, även när dom skriker och gråter. Att det inte är på riktigt utan bara ett av alla sätt att dupera.

Men precis, det gör dom iaf arga utan att man behöver göra något annat än att freda sig själv och hålla sig själv glad.
  • Anonym (Byt spår)
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-06 22:17:20 följande:

"Man vet ju inte om dom utspelen är på riktigt, jag tror mer dom har ett manipulativt syfte, nämligen att påverka andra straffa dig för ditt beteende."

På vilken mognadsnivå ligger narcissisten känslomässigt?

Hur skulle en curlad och bortskämd 13-åring bete sig om den har auktoritet i familjen och har en viss förmåga att dissociera/förvränga sin verklighetsuppfattning?

Förstår inte din fråga men gissar att du hintar att narcissister skulle vara för omogna för att manipulera. Det är dock ett kriterie för diagnosen. Manipulation är även något små barn klarar av, även hundar...
  • Anonym (Byt spår)
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-07 01:29:15 följande:

gissar nu, det kan vara helt fel.

läste "H"s inlägg för snabbt, jag tänkte på en förälder (auktoritet)

N kan hitta på vad som helst för att dra in folk i konflikter men skulle N göra det inför flera personer om N vet att de vet hur det ligger till?

N brukar ju snacka skit bakom ryggen på folk.

Är det en covert narcissist och "jätte egot" vill ha eller förväntar sig  uppmärksamhet av en viss person (som den också härmar) så säger den grandiosa självbilden att den personen ska ta kontakt med N för att bekräfta egot så kan ju inte N ta kontakt själv varje gång eftersom det skadar egot, att bli ignorerad skadar egot, det kan trigga en narcissistic injury så utspelet kan vara på riktigt.

Små barn tänker i "antingen eller" men även väldigt sura/arga tonåringar kan hamna i den situationen men det är ju också lite borderline i N som har dålig verklighetsuppfattning. känslor = fakta och någon måste bli straffad för det  "alla behandlar mig illa...hela kvällen är förstörd"

Är det manipulativt så är det ändå något som är helt normaliserat för N, kan N skilja på manipulation och verklighet om N agerar på känslor?

Jag vet inte ens om jag träffat en narcissist men den ilskna och barnsliga reaktionen av att bli ignorerad känner jag igen och det är ju inte den barnsliga bilden den personen vill ge av sig själv så det känslomässiga utbrottet verkade vara äkta.

Det är å andra sidan ungefär samma borderline reaktion som i vissa "elaka svärmor" trådar, BPD eller NPD?

Det är ju svårt att ställa diagnos på anhöriga, man gissar. Skulle säga att min pappa är covert narcissist men han skulle också kunna vara covert psykopat ;p

Mitt ex isåfall overt narcissist ELLER psykopat. Svårt att veta.
  • Anonym (Byt spår)
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-07 01:45:16 följande:

En narcissist agerar på känslor psykopaten inte har så jag tror att man märker skillnaden om det inte handlar om malignant narcissism.

Bakom kulisserna (med bara familjen) pendlar en narcissist mellan covert och overt.

Aha. Det jag har hört när jag gick i terapi var att narcissister är manipulativa och saknar empati. Psykologen sa dock inte att min pappa och ex var det för han kunde inte sätta diagnos på vad jag berättade i andra hand men han pratade lite om personlighetsstörningen och även om psykopati.

Jag tycker det låter lite som borderline hur du beskriver narcissister (dramaqueen som hela tiden agerar häftigt på sina känslor)
  • Anonym (Byt spår)
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-07 01:45:16 följande:

En narcissist agerar på känslor psykopaten inte har så jag tror att man märker skillnaden om det inte handlar om malignant narcissism.

Bakom kulisserna (med bara familjen) pendlar en narcissist mellan covert och overt.

Allvarligt talat, båda dom här personerna är dom mest manipulativa jag vet. Däremot vet jag inte om dom är psykopater för jag har svårt att se dom styckmörda iskallt som typ Peter Madsen. När jag läser om både narcissistisk personlighetsstörning och psykopati passar båda in på bägge dessa människor. Men absolut malignant narcissist. Även machiavellism. Dom är helt enkelt duperande experter som är asbra på att väcka empati och visa känslor så övertygande att tom nära anhöriga går på det även när all fakta talar för att dom ljuger. Sedan grandiosa fast liksom med en mjuk framtoning samtidigt och måna om att verka väldigt omtänksamma och mjuka...
  • Anonym (Byt spår)
    Anonym (K) skrev 2018-03-07 12:09:44 följande:

Narcissism och borderline har en del gemensamma drag vad jag vet, och är ofta mer eller mindre samexisterande. Exv att båda är dramatiska, agerar mycket utifrån känslor och kan vara svartvita och göra om saker i sitt huvud. Båda uppstår ofta efter en dysfunktionell uppväxt. Men en natcissists känsloliv är mer förvridet och fast på under en 2-årings nivå, och *bara* utifrån en själv och utifrån lögnen att världen är ond och man måste klara sig själv, äta eller ätas, med alla till buds stående medel. Borderline utan narcissism handlar väl mer om extrema känsloskiftningar i relation till andra, och extrema krav på både sig själv och omvärlden och ett osunt sätt att knyta an. Man kan t ex känna sig hatad av sina anhöriga ena sekunden och älskad nästa, och även känna hat och kärlek omvartannat. Det är min tolkning.

Det där låter inte alls som min pappa att världen är ond. Han hade en extremt trygg och bortskämd uppväxt och var snarare The Golden Child. I hans ögon är han själv det finaste som finns... All ?kärlek? han visar handlar om att framhäva sig själv. Annars är han inte dramatisk och skiftar i massa känslor på det sättet. Men extremt manipulativ och ljuger hur lätt som helst. Kan vara grym och iskall om han måste, visar väldigt lite intresse för andra, underhåller inga relationer, parasiterar på fruar och har aldrig levt som singel nånsin, flyttade direkt hemifrån och in med en tjej och har alltid börjat en relation innan han avslutat den förra och inte bytt förrän det varit läge för samboskap.

Trycker ner mig och andra barn/partner psykiskt. Fast inte jämt, kan vara stöttande och ?kärleksfull? också fast det känns som det är för att håva in en eller stila inför andra och se god ut.
Svar på tråden Hur trycker man ner en narcissist..?