• jewel

järnbrist?

Elisa77 skrev 2016-07-25 09:40:17 följande:

Hej, jag hade 103 i hb och 6 i s-ferritin (järndepå) redan i v.8 min bm kollade vid inskrivningen. Fick börja med niferex varje dag samt laga mat i järngrytor/pannor och tänka mer på vad jag äter i övrigt. Fick upp det till 112 efter 3 månader, tröttheten försvann runt v.15. Nu har tillskotten pajjat ur min mage totalt och kan bara ta lite då och då. Ska kolla värderna vid nästa besök och jag önskar få en järninjektion inför förlossning och tiden därefter. Har också två barn och jobb att orka med förutom att vara gravid. :)  

Vilken vecka är du i nu? Jag är i v 29 o har ätit järntabletter (Duroferon) sen v 18 men mina järndepåer har gått ner rejält ändå tyvärr. Jag ska ta nytt prov på måndag, men i v 26 låg det på 58 (har gått från 180 i v 8). Misstänker att det är betydligt lägre nu. Mitt Hb låg på 115 senast så järntabletterna höjer Hb iaf.

För ett år sen fick jag järninjektion pga lågt ferritin o restless legs o det hjälpte superbra! Hade gärna velat få det igen innan förlossningen men jag tror att det är svårt att få nån läkare att godkänna det. Det tog ett halvår för mig senast att få det godkänt, var på 4 st vårdcentraler, o nu när jag dessutom är gravid känns det ännu svårare tyvärr...
Svar på tråden järnbrist?