Inlägg från: Anonym (undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrar)

Fiasko till möhippa

Ascendere skrev 2016-07-26 13:49:49 följande:
    Nej alltså, jag menar inte att mobba ts, och visst kan jag hålla med om att vännerna varit taskiga, men hela situationen är ändå väldigt dråplig, ts vill ha en lugn dag på spa med vännerna och får istället dricka ren vodka och tafsa på en naken krokimodell med erektion, någonstans i spänningsfältet mellan dessa två ytterligheter, eller mellan önskan och verklighet om man så vill, uppstår komiken. 

Sedan kan jag inte förneka att det även finns något tilltalande i att se ett kontrollfreak för en gångs skull helt förlora kontrollen och tvingas konfrontera helt nya utflippade situationer där hon normalt inte skulle ha hamnat. 
    Förstår du hur det känns för ett kontrollfreak att usättas för något sådant?
  • Anonym (undrar)
    Ascendere skrev 2016-07-26 15:14:43 följande:
    Jobbigt, gissar jag. Kontrollfreaks kan ju också vara rätt jobbiga själva till exempel mot sina kollegor, och det är väl där någonstans komiken uppstår, kontrollfreaket som normalt försöker kontrollera allt och alla tappar själv kontrollen, liksom. 

Men visst, jag köper att det sammantaget var jobbigt för TS, tror dock hon kommer att kunna skratta åt det om några år.
    Okej. Du förstår tydligen inte så jag ska försöka förklara.

Att vi är kontrollfreaks är just för att det känns extra illa för oss att förlora kontrollen, mot vad det gör för en "normal" person. Att bli fråntagen kontroll känns värre för oss än för andra. Någon med litet behov av kontroll kanske kan skaka en sådan här händelse av sig. Ett kontrollfreak kan inte det.

Att utsätta någon för det den är rädd för - oavsett om det är djupt vatten, höga höjder, spindlar eller brist på kontroll - och sedan skratta åt att personen far illa är otroligt elakt.

Har man problem med ett kontrollfreak på arbetsplatsen så är det där man ska ta tag i problemet. Det är inte okej att hämnas genom att plåga personen.
  • Anonym (undrar)
    Påven Johanna skrev 2016-07-27 14:08:20 följande:
    Jag har ingen förståelse alls för det faktiskt. Vad mer kan ni som förstår detta låta er pressas till av vänner? Beskriv gärna, jag har nämligen aldrig som vuxen kommit i kontakt med något liknande. 
    Det finns inte en chans att någon skulle kunna pressa mig till liknande saker. Inte ens i tonåren var jag så lättpåverkad. Jag har alltid gått min egen väg och hellre varit utan vänner än haft dåliga vänner. Men jag har för den sakens skull inga problem med att förstå att andra människor inte fungerar likadant som jag.

Alla har inte laddats med den självkänsla som mina föräldrar gav mig under uppväxten. Alla har inte fått lära sig att deras vilja är värd att respekteras. Jag har ingen rätt att se ner på dem som haft oturen att inte få det jag har fått.
Svar på tråden Fiasko till möhippa