Hur hanterar ni svår trotts?
Hej, jag känner mig helt överkörd av 3 1/2 åringen här hemma!
Vad vi än säger så sätter 3åringen sig på tvären. För några veckor sedan städade jag hela rummet och sorterade upp leksaker i olika lådor. En för bilar, en för Lego osv osv.
När han ska städa säger jag "när vi kommer in behöver du städa upp alla bilar och jag tar fram lådan"
Han går in plockar i en två bilar trotts jag tar fram några bilar.
Är man tex ute på promenad och säger till han "nej gå du kan inte leka i vattenpölar nu" då svarar han "varför?" och jag tex säger "för du har inga stövlar och då blir skorna blöta" direkt sätter han sig ner och tex kastar stenar i vattnet. Eller går i pölen ändå.
Eller som han säger nu "kan jag få gå ut på baksidan" och vi svarar nej du får inte gå ut nu. Då kommer det "varför" och vi förklarar att det regnar och att vi ska äta lunch nu. Han fortsätter och säga "snälla kan jag få gå ut" vi svarar nej sa vi precis. Han frågar varför ännu en gång och vi förklarar att vi ska äta och de regnar. Han säger "men jag vill gå ut. Jag vill inte ha mat" och vi säger att vi redan sagt nej.
Han kan ställa sig å skrika för att han inte kan gå förbi en pinne utan hjälp och vi förklarar att han ska gå runt. Men de kan ta 15min eller så hämtar man han ändå.
Sen har man varit dum nog och kört med hot eller vad man nu ska kalla det ibland. Först säger man till han och skärpa sig, lyssna eller göra det vi säger till honom. Gör han inte de kan det hända att vi säger Att vi kommer slänga allt godis eller hans bilar osv. Det funka till en början men nu säger han "gör det då, synd om dig då"
Eller "nej du kan göra det".
Eller "gör du det kastar jag din telefon, kaffe eller tex kastar ut mig i trädgården."
Hur ska jag få han att lyssna?
Eller stora problemet att lära han städa utan att bara kasta ihop alla olika leksaker i lådorna?
Och städa utan att plocka ut andra leksaker och börja leka med?
Kan man ha något slags roligt städschema till en 3åring eller något?
Hur gör ni jag börjar känna mig värdelös. Ska han äta börjar han leka med gaffeln tex som en bil osv.
Kom med alla olika råd. Hur brukar ni göra eller hur har ni gjort! Vill ha alla råd som bara går. Vi är helt slut här hemma på dagarna och det blir en irriterande stämning mellan oss vuxna också!