Hur hanterar ni svår trotts?
Det är ju bättre att barnet hjälper till att städa än inte alls, kanske är en kaoslåda bättre. Sedan kan jag hjälpa min 3-åring att sortera upp sakerna i grupper och hon får ta dockkläderna till den lådan, sedan nästa "kommando". Om jag inte styr henne städar hon inte alls.
Sedan får man avleda eller bara ge två alternativ som ska du ha keps eller solhatt idag, borsta tänderna eller håret först? Vissa gånger funkar det bara med tokiga saker. Häromdagen fick snuttefilten ta på sig pyjamas och jösses vad hon skrattade. Hon får bestämma innekläder, men jag styr upp vilken jacka hon behöver genom att säga idag är det varmt/kallt/blåsigt/regnigt och då behöver du ... Vilka skor hon behöver frågar hon oftast om. Sedan kör det ofta ihop sig, men då får hon välja på att åka vagn eller gå/springa som hon vill. Mycket varför börjar det bli här med.
Idag har hon varit en liten Emil och snott en sax och klippt sönder mina papper på morgonen samt stoppat in en ärta i näsan vid lunchen, så visst tär hon på tålamodet ibland.