• Anna4001

Nattskräck vanligt?

Vår dotter på 4,5 år har haft fruktansvärd nattskräck i 2-3 veckors tid. Hon är som besatt, skriker, hoppar, springer, håller sig för munnen som om något är på väg ut eller att hon har jätteont. Syskonen är livrädda när hon far omkring. Det är som om djävulen bor i henne. Efter 5-10 minuter somnar hon och minns inget dagen efter. Känner mig maktlös mot dessa starka krafter. Står inte mycket på internet trots att det påstås 5 % drabbas. Är det verkligen så vanligt? Har själv 7 barn mellan 22 och 4 år och har aldrig hört talas om detta förrän nu när minstingen skrämmer slag på oss. Bör man söka hjälp?

• Svar på tråden Nattskräck vanligt?
  • BeautifulMoments

Min son på 10 år har haft det i perioder sen han var 1,5 år. För mig har det inte hjälpt att söka hjälp, de kan inget göra ändå. Det enda de säger man kan göra är att väcka precis innan barnet brukar få sina "utbrott" om de sker dagligen, vilket de inte gör på sonen.

My life, My choice!
  • Anna4001

Verkar som om hon kommer in i djupsömnen direkt när hon somnar, för även om jag väcker henne bryter helvetet loss. Har provat efter 5-60 minuter. Är det vanligt att de hoppar och springer omkring? Syskonen är livrädda för det lilla monstret, går inte att hålla fast henne.

• Meriall

Min son hade det under ca ett år, var jättejobbigt precis som du beskriver. Se om det är någon speciell tid detta inträffar och prova att "väcka" henne lite försiktigt just innan så att hon går in i lättare sömn, det kan fungera.

• Meriall

Oj såg nu att du skrivit mer. Min son ormade sig mest, vred sig omkring på golvet och skrek men kunde springa omkring ibland. Bäst är kanske att sitta med henne inne i ett rum så de andra inte skräms och försöka lugna (vet att det är jättesvårt!). Ju mer utrymme de får desto värre verkar det bli.

Svar på tråden Nattskräck vanligt?