Inlägg från: Meriall |Visa alla inlägg
  • Meriall

Gravid och svår rls, snälla hjälp!

Gah jag har också detta, såå jobbigt! Först tung dag på jobbet och så fort jag kommer hem och slänger mig i soffan så börjar det... ingen vila! Jag somnar dock till slut så har det inte lika hemskt som dig TS. För mig började det när järnvärdet gick ner. Det är fortfarande lågt, typ 105. Hoppas det blir bättre om jag lyckas höja det. Vad har du i järnvärde?

• Meriall
    jewel skrev 2016-08-13 17:35:41 följande:

Jag fick RLS (eller WED som det heter numera) vid min förra graviditet 2012/2013. Det fortsatte även efteråt, men inte förrän förra sommaren fick jag rätt behandling då jag fick järninjektion som höjde mina järndepåer. Hb spelar mindre roll, det är depåerna (ferritinet) som är det viktigaste. När man lider av WED ska ferritinet ligga över 75, gärna över 100 enligt min neurolog (det är en neurologisk sjukdom). Har du fått ta prov på ferritin på MVC? Med järntabletter är det svårt att få upp ferritinet om det är lågt tyvärr. 

Jag är nu gravid i v 31 o har problem igen, men jag har ätit järntabletter tidigare i graviditeten denna gång så det har inte blivit lika illa. Jag äter även magnesium 375g/dag. Jag låg på 30 i ferritin senast men får ingen järninjektion förrän det ligger under 10. Mitt Hb är normalt pga att jag äter järntabletter.

Ett snabbt tips för att hjälpa är att testa kylgelen Ice Power som finns att köpa på apotek, det hjälper mig ofta på kvällarna när jag ska sova. Men du verkar ha mycket värre problem än mig så det kanske inte räcker tyvärr...

Mitt senaste ferritinvärde låg på 6 (!) då inte konstigt att jag har besvär då... men de vill inte ge mig någon injektion :S
Svar på tråden Gravid och svår rls, snälla hjälp!