• Sunny1995

Gravid och svår rls, snälla hjälp!

Hej! Är gravid i vecka 29 och har den extremaste rls (restless leg syndrome) nånsin. Gör så sjukt ont i benen och jag har bara fått nån timmas sömn den här veckan vilket gör så det bara förvärras ännu mer, jag har googlat hur mycket som helst men det verkar inte finnas nåt annat mot det än starka tabletter som man såklart inte kan ta då man är gravid. Så är det nån som har nåt tips på hur man lindrar det här?

• Svar på tråden Gravid och svår rls, snälla hjälp!
  • Sunny1995

Jag hade lågt järnvärde redan innan jag blev gravid så jag tar järntabletter, dock så tror jag att jag skulle behöva höja dosen nu när jag är gravid men det tycker inte barnmorskan även fast jag har lika lågt järnvärde nu också (minns inte hur mycket).

• nnnnnnnn

Magnesium hjälper.
    Det brukar märkas stor skillnad på 4-5 dagar, men min BM och läkare på MVC sa att det kan ta upp till 2 veckor innan man når full effekt.

• Annelie 76

Järn eller magnesium. Jag behövde minst 750mg magnesium per kväll när jag var gravid för att bli av med myrkrypningarna. Överdoseringen är inte farlig, som värst blir du lös i magen. Magnesiumspray är annars ett bra alternativ som inte går att överdosera.

• Pimpinellan

Köpte magnesium idag och har tatt nu får se om och när det får effekt. Sover som en kratta...

• elyse

Kolla dina värden på järn, magnesium och B12. Jag har hemska besvär till och från och det är förmodligen delvis hormonellt. Mina värden är fin-fina och till och med lite högt på magnesium. Man blir jäkligt ledsen av folk som "lovar" att olika saker hjälper då RLS är ganska outforskat och ibland kroniskt.

Det finns ett hjälpmedel som heter Restpad till benen. Såklart värt varenda krona om det fungerar. Googla så kommer du rätt. Själv har jag främst krypningar i armarna och har magnetarmband (två på vänster - som är värst - och ett på höger) dygnet runt.

• LillaJag06
    Söder73 skrev 2016-08-12 00:07:33 följande:

Alvedon fungerar utmärkt på mig, inget skämt!

Det var något nytt. Vad är det i alvedon som hjälper mot rls?
    Jag äter magnesium.
    Min läkare säger att det är magnesium man ska äta.
  • Linutis
    Sunny1995 skrev 2016-08-11 00:13:49 följande:

Hej! Är gravid i vecka 29 och har den extremaste rls (restless leg syndrome) nånsin. Gör så sjukt ont i benen och jag har bara fått nån timmas sömn den här veckan vilket gör så det bara förvärras ännu mer, jag har googlat hur mycket som helst men det verkar inte finnas nåt annat mot det än starka tabletter som man såklart inte kan ta då man är gravid. Så är det nån som har nåt tips på hur man lindrar det här?

Hej! Jag vet vad du går igenom.. fy fan vad hemskt det är! Är på bf +1 och de har äntligen försvunnit. Hade det sen vecka 26-27 ungefär? Jag började med järn tillskott. Och magnesium. Hjälpte lite! Testa drick blutsaft! Där är massa järn. Öka med vitaminer! Prata med bm!
  • Söder73
    LillaJag06 skrev 2016-08-12 09:35:13 följande:
    Det var något nytt. Vad är det i alvedon som hjälper mot rls?
    Jag äter magnesium.
    Min läkare säger att det är magnesium man ska äta.
    Jag har ingen aning. Ville bara ge ett tips som jag vet fungerar
  • elyse
    Söder73 skrev 2016-08-12 23:13:30 följande:

Jag har ingen aning. Ville bara ge ett tips som jag vet fungerar

För dig.
Svar på tråden Gravid och svår rls, snälla hjälp!