Inlägg från: Rafael90 |Visa alla inlägg
  • Rafael90

BÖR MAN GÖRA NÅGOT!? (kort 9-årig flicka på väg in i puberteten).

Som 11-åring var jag runt 130 lång, som 13-åring ca 165 och fick då också mens. Har vuxit 3 cm sen dess.

• Rafael90
    Druvsockret skrev 2016-08-11 15:32:14 följande:

Jag läste att det finns hormonsprutor, men för att få det måste man genomgå en väldigt långt och till viss del "intim" undersökning för att fastställa att det handlar om "för tidig könsmognad", som det kallades.

Det står att det aktiva ämnet _inte_ påverkar puberteten i framtiden, samt att det _inte_ ska påverka fertiliteten. Men när jag googlar det på engelska så står det att det visst _kan_ påverka, på så vis att man blir underutvecklad samt blir infertil.

Finns det någon här som tagit dessa sprutor? Som känner någon som gjort det? Helst någon som är vuxen idag.

Kan inte svara så ingående då det var en "bekant" som fick sprutorna. Mammas kompis son var väääldigt liten som barn och de sköt på puberteten med hjälp av sprutorna har jag för mig. Idag är han vuxen och ganska kort för en kille, kanske 165 men verkar inte ha några "men" i övrigt. Tror de började med sprutorna i 12-årsåldern eller så så det kanske var i senaste laget?
Svar på tråden BÖR MAN GÖRA NÅGOT!? (kort 9-årig flicka på väg in i puberteten).