• Fnutte

15 timmar eller hemma?

Jag är så rådvill och vill höra lite hur andra tänker.

Jag har en son på snart fyra år som aldrig riktigt har tyckt om dagis. Han är väldigt känslig och att vara bland så många barn verkar jobbigt för honom och han har svårt att säga ifrån. Varje morgon i två års tid har han varit ledsen. Pedagogerna säger dock att han har det bra under dagen och vid hämtning leker han nästan alltid med sitt lilla gäng av fyra killar som är ganska sammansvetsade.

Nu ska han få syskon i november. Jag har pratat både med Bvc och förskolan om huruvida han borde gå 15 timmar eller inte. Jag är jätteorolig för att han ska tappa de kompisar han ändå fått och att omställningen till förskoleklass sedan ska bli ännu värre, men samtidigt tror jag inte att han skulle må bra av att veta att jag är hemma medan han tvingas vara på dagis. Både Bvc och förskolan håller med om att det är ett dilemma eftersom han kanske behöver social träning men samtidigt lugn och ro just nu. Hur har ni gjort? Skulle ni göra annorlunda idag? Tacksam för all input.

• Svar på tråden 15 timmar eller hemma?
  • AnkiC

Hade han varit yngre hade jag sagt, håll honom hemma. Nu är han ju äldre och kompisar är viktigt och inför skolstart är det bra att gå på förskolan iaf ett år. Hur många timmar i veckan har han gått innan? Om han gått fler timmar så blir ju 15 tim en förändring och då kanske det känns bättre för honom och mer lagom tid. Ni kan alltid prova hur det går. Om ni märker att det inte fungerar och att det känns bättre att ha honom hemma så säger ni upp platsen.

• Holma

Vi har aldrig haft syskon på fsk under föräldrarledigheten , vi har träffat barn på öppna förskolan , gått på olika aktiviteter istället , det har gått jättebra .

• Carambolan

Vi var i liknande sits med vår äldsta. Vi lät honom gå kvar just för att han hade så svårt för att ta för sig socialt och han hade nyss fått en kompis på förskolan (som var lika blyg som han). Hos oss är det inga barn under 2 år på öppna förskolan, så det hade inte varit en lösning i att förbereda för skolstarten.

Vår son gick 5h x 3 och redan när han inte behövde gå dit varje dag tycker jag att det lättade ordentligt och han började till och med fråga efter när det var dags nästa gång.

• Fnutte

Han har gått hela dagar innan (8-16), så 15 timmar är betydligt mindre. Vi får kanske se hur sept-okt går och om han kommer in i det då. Sen får han vara hemma iaf minst en månad när bebisen är född för att få tid att anpassa sig till det nya hemma tänker jag..

• pigglet

Mina barn har inte trivts så där jättebra heller. Jag valde ändå att "tvinga iväg dem" till förskolan. De gick 2 år innan förskoleklass. Det kändes svårt, och jag vet inte om det var rätt beslut. De har klarat sig fint i skolan sedan, men det kanske de hade gjort om de varit hemma hela tiden också?

Svar på tråden 15 timmar eller hemma?