• maddehj83

Gällande folkbokföring

Vet ej om detta är rätt tråd att starta här. Men jag och min fd man skildes för 1 1/2 år sedan. Jag bodde kvar i samma kommun för att barnen gick i förskola där. Men jag fick nytt jobb och lämnade kommunen. 7mil bort. Barnen är alltid hos mig men barnen blev folkbokförda hos sin pappa då han vägrade att folkbokföra dom hos mig. Jag har barnen ALLTID, han ser dom ibland på helgerna. Denna kommun gjorde ett undantag så jag fick ha barnen i skolan här.. Men min fråga är lite, är de någon som varit i liknande situation och hur har ni gjort? 

• Svar på tråden Gällande folkbokföring
  • hrewak

Man kontaktar Skatteverket och säger att barnen bor hos dig och ska folkbokförda där alt. skickar in en anmälan om folkbokföringsändring för barnen som bara du skriver under. Då får Skatteverket kontakta den andra vårdnadshavaren (som jag antar att han är)/göra en utredning om vart barnen ska vara folkbokförda vilket brukar vara där dom bor mest.

• maddehj83

Hej, tack för svaret. Det är skickat en överklagan till skatteverket då pappan ej vill skriva dom hos mig. Men med en handläggningstid på 2 månader då överklagan skall skickas till förvaltningsrätten för bedömning. De är inget skatteverket gör. Anledningen till att dom skrevs över hos pappan var för att jag bytte kommun, då skrivs dom automatiskt till den föräldern som bor närmast skolan. Vilket då blev han, jag var helt emot de. 

• hrewak
    maddehj83 skrev 2016-08-17 19:39:46 följande:

Hej, tack för svaret. Det är skickat en överklagan till skatteverket då pappan ej vill skriva dom hos mig. Men med en handläggningstid på 2 månader då överklagan skall skickas till förvaltningsrätten för bedömning. De är inget skatteverket gör. Anledningen till att dom skrevs över hos pappan var för att jag bytte kommun, då skrivs dom automatiskt till den föräldern som bor närmast skolan. Vilket då blev han, jag var helt emot de. 

Fast nu bor ju du närmast skolan dom går i. Eller det kanske dom inte bryr sig om?
  • Brumma
    maddehj83 skrev 2016-08-17 19:39:46 följande:

Fast den regeln skall bara gälla nät barnen bor lika mkt hos båda föräldrarna.

Lagen om folkbokföring säger att man SKA vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Med tanke på att de inte ens går i skolan i pappans kommun så känns det som om skatteveeket lätt kunnat få veta hur det ligger till?

Har du begärt underhåll? Isåfall visar ju även det att barnen bor hos dig (och har du inte gjort det är det kanske bra att göra).
  • hrewak
    Brumma skrev 2016-08-18 00:02:51 följande:
    Fast den regeln skall bara gälla nät barnen bor lika mkt hos båda föräldrarna.

Lagen om folkbokföring säger att man SKA vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Med tanke på att de inte ens går i skolan i pappans kommun så känns det som om skatteveeket lätt kunnat få veta hur det ligger till?

Har du begärt underhåll? Isåfall visar ju även det att barnen bor hos dig (och har du inte gjort det är det kanske bra att göra).
    Fast hon kommer inte få underhåll om barnen inte är folkbokförda hos henne. Om det är via Försäkringskassan du menar..
  • Brumma
    hrewak skrev 2016-08-18 17:21:59 följande:

Fast hon kommer inte få underhåll om barnen inte är folkbokförda hos henne. Om det är via Försäkringskassan du menar..

Vilket var lite min poäng :)

Begär hon underhåll kommer ju även försäkringskassan att starta en utredning om var barnen bor. Dessutom kan man bara få två eller tre månader retroaktivt så bättre att söka nu, och få det när väl utredningen om folkbokföringen är färdig från dags datum, än att vänta tills utredningen är färdig och missa flera månaders underhåll
  • hrewak
    Brumma skrev 2016-08-18 18:34:26 följande:
    Vilket var lite min poäng :)

Begär hon underhåll kommer ju även försäkringskassan att starta en utredning om var barnen bor. Dessutom kan man bara få två eller tre månader retroaktivt så bättre att söka nu, och få det när väl utredningen om folkbokföringen är färdig från dags datum, än att vänta tills utredningen är färdig och missa flera månaders underhåll
    Nej. Försäkringskassan utreder inte folkbokföringen, där går man på Skatteverkets uppgifter. Men precis som du säger kan hon ju ansöka nu och förklara att det pågår en utredning på Skatteverket. Man kan ju söka en månad bakåt från det att ansökan kom in till Försäkringskassan, men då krävs ju att Skatteverket folkbokför barnen hos henne en månad längre tillbaka än det. (Underhållet beviljas tidigast från månaden efter att barnen folkbokförs på hennes adress)
  • Brumma
    hrewak skrev 2016-08-19 16:14:00 följande:

Nej. Försäkringskassan utreder inte folkbokföringen, där går man på Skatteverkets uppgifter. Men precis som du säger kan hon ju ansöka nu och förklara att det pågår en utredning på Skatteverket. Man kan ju söka en månad bakåt från det att ansökan kom in till Försäkringskassan, men då krävs ju att Skatteverket folkbokför barnen hos henne en månad längre tillbaka än det. (Underhållet beviljas tidigast från månaden efter att barnen folkbokförs på hennes adress)

Ahh :)

Tack, då lärde jag mig lite mer :)
  • hrewak
    Brumma skrev 2016-08-19 20:08:28 följande:
    Ahh :)

Tack, då lärde jag mig lite mer :)
    :)
  • maddehj83

Hej alla, min överklagan gällande folkbokföringen ligger nu hos förvaltningsrätten då de är dom som gör de sista beslutet. Jag kan ej ansöka om underhåll så länge barnen ej är skrivna här hos mig, jag har trots allt full tillgång till barnbidraget då de är jag som står för alla kostnader till barnen nu. Detta underlag har dom fått tillgång till. Jag hoppas nu allt går min väg då jag har barnen på heltid och dessutom i förskola i min kommun. 

Svar på tråden Gällande folkbokföring