Rastlös 4-åring blir snart tokig!
I mina öron låter det som ett barn som har stort behov av kontinuitet och rutiner. Har du testat att förbereda honom dagen innan på vad som kommer hända nästa dag, om ni ska iväg eller bara vara hemma? Eller det kanske räcker med att han får veta det på morgonen.
Sedan har ju barn i den åldern större behov av att träffa kompisar. Har han många kompisar som är hemma på dagarna att leka med? Går han 15 timmar på förskolan? Lever ni ett aktivt liv och går på öppen förskola, sagostunder eller andra aktiviteter regelbundet så han får träffa jämnåriga och får utlopp för en del av sitt lekbehov eller är ni bara hemma? Hur fungerar han där? Är ni mycket ute och leker?
Jag har en kompis som prompt tänkte vara hemma med bebis och syskon, men efter att han tjatade dag ut och dag in om att få leka med kompisar och de var på förskolan, ändrade hon sig (hon jobbar på bup).
Sedan är ju barn olika, en del har större behov av vuxenstyrd lek, andra leker mer själva. Hur är det med hans fantasi och har han kommit igång med rollekar? Har han leksaker som stimulerar rollekar? Med min äldsta var det någon gång i 4-årsåldern som hon började tillbringa mer tid på sitt rum med Barbiedockorna. Lillsyrran har ju fått en helt annan lekkultur och har lekt rollekar länge, trots att hon bara är 3, så variationen är stor.
Att barn frågar en massa hör till åldern, min förskoleklasstjej är så vetgirig just nu och frågar om allt och inget. Jag glömmer aldrig en dag när ett ex stod på bryggan och den 4-åriga systerdottern ställde ena frågan efter den andra ... Jag stod på avstånd och undrade hur länge han skulle orka låta henne hållas.