Nervös inför abort
Jag gjorde en abort för några år sedan. Medicinsk. Hade inte fött barn innan.
Jag valde att göra den på sjukhuset eftersom jag inte ville berätta för någon. Jag kan verkligen rekommendera det.
Jag kan berätta hur det gick till för mig: Jag kom in en måndageftermiddag och efter samtal fick jag den första tabletten (Mifegyne). Vad jag inte hade räknat med var att det skulle "sätta igång" av den tabletten. Så på tisdageftermiddagen började jag blöda massor. Det kom i vågor, så jag hann alltid till toaletten. Det gjorde inte direkt ont. Lite som lätt mensvärk bara. Jag ringde in till mottagningen och de berättade att det var normalt att det blev så ibland. Det höll på genom natten till onsdagen. På onsdagmorgonen hade det avtagit lite och jag åkte till sjukhuset och där fick jag smärtstillande och cytotec (att föra upp). Det värsta var dock över redan. Jag var på sjukhuset till eftermiddagen och det blödde mindre och mindre under dagen. Jag hade ont som lätt mensvärk som värst.
Jag blödde i ungefär tre veckor efteråt men det var mindre än vanlig mens.
Det verkar vara väldigt olika hur man reagerar under en medicinsk abort så jag rekommenderar verkligen att göra den på sjukhus så du kan få hjälp om du får mycket ont.
Det är också bra att ha någon du kan prata med om det. Jag kände mig nedstämd ett tag efteråt, jag tror det berodde på hormonerna för jag var helt säker på att det var rätt beslut.
Hoppas det går lika lindrigt för dig som för mig.