• Regnbågsdröm

IVF-hösten 2016

angiiee skrev 2016-09-21 06:49:23 följande:

Hejhej,

Okej jag hoppas det finns någon som kan ge mig svar på min fråga :)

Det är nämligen så att igår tog jag min ägglossingsspruta, och jag och min man hade sex ( ja jag vet det var dumt av oss :( )

Jag trodde först att det va inom två dagar minst mannen skulle "hålla" sig och tänkte att man ska passa på innan äggplock för sen vågar jag inte göra något. Och så läser jag nu att det va tre dagar innan.

Någon som har varit med liknande och det inte har varit någon fara?

Jättetacksam för svar

Jag skulle definitivt ringt kliniken och frågat om jag var du. Det blir ju aningen pinsamt på äggplocket annars också om du bara låter bli att säga något. För det kommer de ju med all sannolikhet att se.
  • Regnbågsdröm
    angiiee skrev 2016-09-21 06:44:53 följande:

Haha exakt väntar aldrig för länge..

Men förstår vad du menar tiden går så långsamt när man räknar mer dagarna..

Jaha jasså varför blir dom nekade ? Visste inte att det kunde ske

Nekad blir man pga kö. Det är det ofta i Malmö.
  • Regnbågsdröm
    jagkan skrev 2016-09-23 18:52:20 följande:

litet problem... när jag kom hem idag så såg jag att paketet på bemfolan hade frusit i kylen. jag vet inte om jag fortfarande kan använda dem sprutorna?

för er som haft äggplock, hur har det känts? hur har processen varit? jag har tyvärr suttit och läst skräckhistorier om det hela dagen och hoppas innerligt att de inte är sanna...

Om någon spruta frusit måste du definitivt ringa kliniken om det! Så ska det ju förstås inte vara. Jag vet att vi fick kassera en ägglossningsspruta en gång då vi haft EN grad för varmt eller kallt (kommer inte ihåg) i kylen. EN grad. Så är nog rätt noga det där.

Gällande äggplocket så behöver du inte vara orolig. Jag brukar säga till folk att den fysiska delen i en IVF-process är enkel i jämförelse med den psykiska. Tror nog alla som genomgått IVF håller med om det. Så du klarar ÄP utan tvekan <3
  • Regnbågsdröm
    jagkan skrev 2016-09-23 20:08:45 följande:
    ja som tur är har jag tillräckligt för ikväll, så det blir en runda till apoteket imorgon igen... även ovitrelle sprutan frös så....vilket j-a skit och timing alltså!
    Du har ringt om nya recept då? För ingen idé att åka till Apoteket om du inte har recept ju. :-/ Du får kolla över tempen i din kyl sen, så du inte förstör fler. Tur du upptäckte det!
  • Regnbågsdröm
    jagkan skrev 2016-09-23 21:18:29 följande:

nej. jag har fortfarande kvar 10 sprutor på 150 att ta ut, så jag åker in och gör det imorgon. Eftersom dem hade ökat dosen idag så fick jag ut 3 st 75 så att en 75 skulle tas med en 150 som jag hade i kylen. Så eftersom 150 var frusna så tog jag 3 75 idag eftersom det blev tillsammans 225. Apoteket hade även slut nu på 75 så jag tar imorgon och söndag två 150 fast den ena drar jag ner till 75 så att det blir rätt dos. Det blir ju lite svinn där, men det är ju så svårt att få tag på sprutorna här och jag tvivlar på att dem kommer svara i telefon imorgon för att ge mig en dos på 225 i recept...

Hoppas de har sprutorna inne på Apoteket då! Lycka till!
  • Regnbågsdröm
    jagkan skrev 2016-09-23 21:25:04 följande:

hoppas jag med... enligt fass.se skall det finnas på lager i alla fall, så hoppas!!!

Okej. Kan man kolla det där? På våra apotek har de aldrig hemma, måste alltid beställa. Däremot har de alltid vid sjukhusapoteket vid kliniken. Så det är tur!
  • Regnbågsdröm
    jagkan skrev 2016-09-23 21:56:56 följande:
    ja, det finns en knapp till höger som heter "sök lagerstatus", där kan man välja ort och så kan man se vad de har i lager.
    Bra! Tack. Kan vara bra att veta!
  • Regnbågsdröm
    jagkan skrev 2016-09-26 16:34:12 följande:

ok, så det gick inte bra alls idag. De bestämde sig för att avbryta för de hittade bara ägg på 18mm vardera. Jag tycker inte de gjorde ett bra jobb alls, de hittade inte ena äggstocken, och de letade inte mycket heller, sedan slutade de efter de hittade de två äggen på andra sidan. men, men... bättre lycka nu nästa gång antar jag, med högre dos.

Hoppar in och svarar här.
    För va? 18mm är ju en fullvuxen blåsa. Var det så att du hade extremt få blåsor, typ en eller två? För det kan ju inte vara storleken de går på. En 18mm stor blåsa är redo för plock.
    Ledsen för din skull som tvingas avbryta!
  • Regnbågsdröm
    jagkan skrev 2016-09-26 16:49:03 följande:

ja precis, skrev lite för fort. De hittade bara 2 på 18. Fast i fredags hittade dem 6 stycken.

Fast de kan inte bara ha försvunnit väl? En sak om de inte växt till sig tillräckligt. Vart går du någonstans? Verkar skitkonstigt att avbryta för det, särkilt om du egentligen har fler blåsor och två som var rätt storlek. Är det ert första försök?
  • Regnbågsdröm
    jagkan skrev 2016-09-26 18:36:30 följande:
    nej jag tror inte att dem har försvunnit. Han hittade ju bara en äggstock, och slutade leta efter han hittade de två äggen. Jag är säker på att de andra finns där också, för sånt kan ju inte bara försvinna tycker jag...men har han rätt och det bara finns två, så tror jag inte att det är lönande att chansa bort en av de tre ivf försöken man har.
    Men finns ju ingenting som säger att du utvecklar fler till nästa gång? Jag tycker det var dumt av läkaren att avbryta när du hade blåsor som var tillräckligt stora ju. Men nu är det som det är. Önskar er all lycka!
  • Regnbågsdröm
    jagkan skrev 2016-09-26 18:49:55 följande:
    japp.jag håller med helt. Men innan vi började cykeln så var jag inne på ultraljud, och då hade jag fått pergo innan och då hade jag 10 på vardera sida, så jag vet att jag kan ha mer.
    Okej. Får hoppas det går bättre nästa gång. Håller tummarna <3
  • Regnbågsdröm
    91erica skrev 2016-10-01 09:50:39 följande:
    Eftersom newbie84 redan har ett barn så får man inga försök gratis vad jag vet..?
    Stämmer. Inga gratisförsök om man redan har barn. Däremot är kostnaderna olika. Vissa ställen har ju paketpris.

För oss kostar ett försök 43500. Men då har vi donator, samt att vi inte får köpa paket utan måste köpa ett försök åt gången. Det är vårt fjärde försök nu, så alltså betalar vi efter tre gratisförsök.
Svar på tråden IVF-hösten 2016