• shrigley

IVF-hösten 2016

91erica skrev 2016-10-19 19:02:39 följande:

Det gör jag med. Så fantastiskt häftigt! :) Jag fick testdag den 7/11...

Och jag ruvar på två st. Första försöket. Jag är gammal, 41 år.. inga barn. Testdag 5/11. Olidligt lång väntan.....:)
  • shrigley
    typjag skrev 2016-10-31 09:28:55 följande:

RD 2 här och nu börjar det jobbiga - redan. Jag känner efter och önskar och ber om ett hugg, en nidblödning eller något tecken på att det går vägen. I lördags vid insättning var jag så lycklig och allt kändes så bra, som att det skulle funka. Nu, 3 dagar senare är man helt nojig igen. Det kommer bli en lång ruvning....
    Hur går det för er andra som ruvar? Symtom?

Jag kände inget de första 4-5 dagarna, sen molvärk, ömmande bröst osv. Men det vet man ju inte vad det beror på, om det är progesteronet, början på mens eller kanske en graviditet... väldigt förvirrande. På RD 11 som jag är på idag mår jag dock SUPERILLA, kan knappt sitta kvar på jobbet.. Guld i mun
  • shrigley
    Juliii86 skrev 2016-10-31 11:34:54 följande:

Japp, två tydliga streck. Grattis!

Tack! Verkar starkare idag :)

• shrigley
    Newbie84 skrev 2016-11-02 00:19:26 följande:

Grattis! Vad roligt :)

Men svagare idag...

• shrigley
    Newbie84 skrev 2016-11-02 17:32:01 följande:

Men det är ju olika test så då kan man väl inte riktigt jämföra? Det är ett plus fortfarande :) sen beror det väl på hur utspätt urinet är i början innan hcgt börjat öka ordentligt?

Jag plussade i förra veckan när vi bokat in provtagning av spermier inför ivf. Hoppas bara att det tar sig nu bara, var på VUL för att jag ville se så att det såg normalt ut så att vi inte avbryter utredningen etc i onödan. är lite i chock för detta var verkligen inte väntat då pergotime inte verkade funka och jag fick nej på att höja dosen och beskedet att ivf är det med bäst möjligheter...

Hoppas du slipper ivf! Gjorde ett digitalt test på lunchen, det var positivt, men hormonnivån är oroande låg o jag har NOLL symptom. Hm.

• shrigley

RD 13 och oförändrat läge, borde väl bli en stegring om allt var som det ska... Jag känner intr av några symptom i kroppen :( Testdag 5/11, i övermorgon.
  • shrigley
    jagkan skrev 2016-11-03 11:16:56 följande:
    det är ju i alla fall fortfarande positivt. Vad jag undrar är om det var starkare förut för att du kanske hade hcg i kroppen från ovitrelle kvar? och ju mer av den som försvinner u kroppen, så blev testet svagare. Jag bara spekulerar här, men det ser ju inte ut att bli svagare i alla fall. Du får vänta till testdagen, och sedan kanske be om blodprov också för att vara på säkra sidan att det går i rätt riktning?

Lycka till! 
    Tack snälla för ditt svar. Ja, jag försöker också tänka att det fortf är positivt, och kanske att Ovitrelle haft ett finger med i spelet. Det är väl det här som är kruxet med att testa för tidigt, man jämför jämt med det senaste testet.

Pratade med kliniken och de sade att Ovitrellen i alla fall hade gått ut vid det här laget och att det kan handla om en tidig graviditet, men att det är för tidigt för att veta om den är normal (befintlig o tilltagande) eller inte (avtagande). Imorgon, på RD 14, borde Clearblue digital väl visa på "2-3 v" om allt är i sin ordning?
  • shrigley
    jagkan skrev 2016-11-03 11:16:56 följande:
    det är ju i alla fall fortfarande positivt. Vad jag undrar är om det var starkare förut för att du kanske hade hcg i kroppen från ovitrelle kvar? och ju mer av den som försvinner u kroppen, så blev testet svagare. Jag bara spekulerar här, men det ser ju inte ut att bli svagare i alla fall. Du får vänta till testdagen, och sedan kanske be om blodprov också för att vara på säkra sidan att det går i rätt riktning?

Lycka till! 
    Hur tidigt kan man eg göra blodprov för att testa hCG? När jag frågade kliniken sade de att det var för tidigt för det (?). Men blodprov är väl långt känsligare än urinprov tänker jag.. konstigt.
  • shrigley
    Newbie84 skrev 2016-11-03 14:16:50 följande:
    Hoppas också det för jag är väldigt känslig för hormoner, mådde dåligt av pergotimen och mår skit av att vara gravid också.

Rd1 är det den dagen ägget blir befruktat eller den dag ägget sätts in? Det är ju tidigt nu och många har inte symptom så tidigt. testet visar ju positivt nu :) nästa vecka kanske den visar 2-3v.
    RD1 = "ruvardag 1", dvs första dagen efter embryoåterföring. Jag är idag på RD13 så embryot/embryona (satte in 2 st) ska vid det här laget ha fäst ordentligt och börjat utsöndra hCG som ska dubbleras var 2-3 dag.

3 DAY TRANSFER

Days past transfer Embryo Development1
    The embryo continues to grow from a 6-8 cell embryo into a morula (16-64 cells)
    2
    The cells of the morula continue to divide, developing into a blastocyst (70-100 cells)
    3
    The blastocyst begins to hatch out of its shell  
    4
    The blastocyst continues to hatch out of its shell and begins to attach itself to the uterus
    5
    The blastocyst attaches deeper into the uterine lining, beginning implantation  
    6
    Implantation continues 
    7
    Implantation is complete, cells that will eventually become the placenta and fetal cells begin to develop  
    8
    Placenta cells secrete human chorionic gonadotropin (hCG) into the blood stream  
    9
    Fetal development continues and hCG continues to be secreted 
    10
    Fetal development continues and hCG continues to be secreted
    11
    Levels of hCG are now high enough to detect a pregnancy on HPT.
    GO TEST!! (if you haven't already...)

• shrigley
    jagkan skrev 2016-11-04 14:20:28 följande:

Hur går det för dig???

Ingen stegring dessvärre. Fortfarande "1-2 v" och svagt plus :( Börjar befara det värsta.
  • shrigley
    jagkan skrev 2016-11-04 14:20:28 följande:

Hur går det för dig???

Här är dagens test..

• shrigley

Officiell testdag idag, är på resa men kunde inte låta bli. Det har väl tagit sig?

• shrigley
    Veronicasnart30 skrev 2016-11-05 20:16:54 följande:

Grattis! :) Är det 2 embryon dom satte in?

Tack alla! Ja, de satte in två tredagars embryon (ett superfint på 8 celler och ett inte lika fint - men bra! - på 12 celler). Första försöket. Dock oklart om hCG stigit som det ska, får kolla på måndag när jag är hemma igen. Känner ikväll ilningar längst ned i "kutteriet", innanför blygdbenet, hoppas det är bra.
  • shrigley

Noterade stegring igår morse och mår så DÅLIGT, illamåendet från HELL har slagit till. Kan knappt arbeta, sitter o sväljer o sväljer o tror jag ska kräkas hela tiden. Har köpt åksjukearmband o hoppas de ska hjälpa, det är illa precis hela dagen o kvällen, inte bara morgonen. Hjälp, tips??
  • shrigley
    Veronicasnart30 skrev 2016-11-08 19:55:43 följande:

Jag känner igen mig. Har precis likadant. Från att jag vaknar till jag går och lägger mig. Superillamående och kräkningar. Man vill inte klaga men fy va jobbigt det är. Har blivit sjukskriven för jag är nästan sängliggande. Äter lergigan Comp. som hjälpte mer förra graviditeten. Sist höll det i sig till vecka 14, Sex veckor kvar.... har inte så mycket tips än att småäta hela tiden men det hjälper inte så mycket heller.

Tack. Är du i v 8? Jag gick idag in i v6, på jobbresa o allt som serveras är typ gravlax, kryddiga piroger, torkad jamón, ädelost mm - jag spyr på allt, inte det jag vill äta just nu precis. Vill bara hem urk.
  • shrigley
    Veronicasnart30 skrev 2016-11-09 19:24:34 följande:
    Ja, jag är i v8+2 idag. Stackare, jag vet precis hur du känner dig. Hoppas det blir bättre snart för oss.
    Hur mår du idag? Tyckte det var bättre idag, och igår kväll (efter att jag tog en åksjuke-/gravidtablett) men det kom just nu tillbaks med full kraft. Känner nu också av tröttheten för första gången, det känns som all snö just landat på mina axlar.. Så trött!
  • shrigley
    Juliii86 skrev 2016-11-16 20:02:57 följande:

Åh! Jag får börja med ny behandling. Måste bara vänta på mensen ska starta igång vilket känns som det ska börja nästa vecka :) Är det någon ska börja sprutor denna månad? Känns som alla fått plus :)

När får du börja igen? Hur snabbt? Gjorde idag tidigt (privat) VUL i v 6+1 och det konstaterades att det inte fanns något foster, bara en liten tom hinnsäck. Min klinik sade att det inte lät bra men att man måste vänta till v 8 innan man kan veta säkert. Ska dit på måndag men är naturligtvis helt inställd på att det är kört. Fick även liten blödning på em. Smått panik det hela eftersom jag är 41 o redan drabbats av två MF i år
  • shrigley
    Niaa skrev 2016-11-17 09:49:38 följande:
    Det är inte rättvist.. att man aldrig ska få vara lugn.. kram <3
    Nä, det känns hårt. Jag inser nu att jag väntade för länge med barnafödandet, trodde väl jag var "odödlig", en "superwoman" eller nåt. Gjorde äggfrys för 3 år sen och har ett gäng obefruktade ägg i frysen som en extra back-up - bara för att nu sätta mig in i vad de senaste studierna säger om detta förfarande: osäkert, dyrt, många ägg klarar inte upptining, betydligt sämre än att använda färska ägg/embryon. Jag har lurat mig själv.
  • shrigley
    typjag skrev 2016-11-19 18:01:46 följande:

Förstår det. De dubblade min mängd medicin på andra försöket men fick ut ÄNNU färre ägg då. Bara 3 stycken. Men de 3 var toppen och den sista av dem ligger i mig nu. Så de e inte mängden som avgör heller. Jag är fullt inställd på ETT barn och tänker att det är lyxigt nog. Att få ett. Så att vi inte har fler ägg i frysen spelar inte så stor roll just nu. Försök ta hand om varandra och tänk positivt. Sista gången nu när jag lyckades så var det som att jag VÄGRADE tänka att det inte hade tagit sig. Jag orkade inte ens tänka det. Utan tänkte bara att jo men kanske!

Vi gjorde ett andra UL igår bara för att helt säkert kunna konstatera att det inte fanns nån graviditet på gång, jag var igår 6+4. Och nej, tom hinnsäck som hade fortsatt växa - utan vare sig gulkropp el foster. Imorgon ska vi träffa kliniken och, hoppas jag, få hjälp med att få igång en blödning så att vi kan gå vidare o lämna detta försök bakom oss. Lutinus slutade jag med, på eget bevåg, redan för ett par dagar sen när vi gjorde första negativa UL.

Är såklart såå ledsna men funderar redan på nästa försök. Om vi ska göra ny IVF o plocka ut färska (men gamla 41-åriga ägg) eller tina upp några av mina 12 obefruktade ägg som jag frös ner för tre år sedan (och hoppas de klarar upptiningen). Vad skulle ni ha gjort?
Svar på tråden IVF-hösten 2016