Inlägg från: 8295 |Visa alla inlägg
  • 8295

Skulle du kunna göra abort?

Har gjort i tidig ålder, det värsta jag varit med om. Så därför svarade jag ja. Hoppas däremot aldrig att jag kommer behöva göra om det, och trots att jag vill säga att det finns inte på kartan att gå igenom den skiten igen så är det svårt att veta omständigheterna kring framtida eventuella graviditeter.

Det är lätt att säga nej, innan man står där i valet och kvalet med många faktorer som skriker att det vore katastrofalt att ta ett barn till världen just då.

• 8295
    Spagettimonstret skrev 2016-09-12 00:24:45 följande:

Tack till er som svarat hittills!

Lite nyfiken på hur ni ser på/tänker kring en tidig abort? Att det är en cellklump man tar bort? Början till en person? Ett liv (om en svarar nej då)? Eller nåt helt annat.

Det är väl tekniskt sätt alla dom där grejerna. En cellklump, början till en person och ett liv. Visserligen ett liv som på flera månader inte har en chans att klara sig utan modern men ändå. Då en planta lever och räknas som ett liv, bör väl också ett starkt hjärtslag omlindat av celler vara ett.

Jag vill däremot inte alls vara dömmande eller så mot de som gör abort utan att tveka, eller tänka mycket mer än så på situationen. Vi alla fungerar annorlunda och medans en del av oss kanske inte bryr sig alls om vad det är vi avslutar, så tänker en del av oss alldeles för mycket på det hela. Vi har turen att KUNNA göra abort och det är väldigt positivt att möjligheten finns. Till vilken vecka man får göra en abort tycker jag är alldeles för sen däremot..
  • 8295
    026745 skrev 2016-09-12 09:41:03 följande:

Som medicinskt kunnig har jag inställningen att abort skall vara tillåtet tills dess att barnet på naturlig väg kan klara sig utanför moderns kropp. Ett hjärtslag betyder inte liv, en hjärna betyder inte liv, ett nervsystem betyder inte liv - det är alla funktioner tillsammans som är liv. 

Ur ett emotionellt perspektiv anser jag att barn ska få komma till livet önskade och älskade, inte pga att modern inte fick abortera.

Vi har tillräckligt många barn på denna planet som lever under svåra förhållanden och utan kärlek, varför ska vi späda på den kvoten? Den som vill ha barn och kan bli gravid får ju bli det och måste inte göra en abort - den som blivit gravid oplanerat, mot sin vilja eller med ett allvarligt skadat barn kan väl rimligen få bestämma själv den också?

Abort upp till runt v 28 alltså? Ursäkta men det är helt vrickat. Min ofödda son höll på att behöva plockas ut v 22+5, och redan då fanns möjlighet för honom att överleva utanför min kropp! Jag hade ett helt team runt mig dom dagarna för att hålla honom kvar inne i mig och öka hans möjligheter till ett friskt liv.

Fast inte ens i v 28 kan ju barnen klara sig på "naturlig väg" utanför mammans kropp, så jag förstår inte ditt resonemang som medicinsk kunnig alls.
  • 8295
    026745 skrev 2016-09-12 11:07:44 följande:

Ja. Du får tycka att det är vrickat om du vill, men fundera gärna en vända till på det.

Notera att jag INTE har sagt att man inte ska sätta in åtgärder vid prematurfödslar, det är en helt annan fråga. Det är fantastiskt och bra att vetenskapen har kommit så långt att vi (i den här delen av världen) faktiskt kan rädda en del av de extremt tidigt födda barnen, tex i v22-23! Men det säger också allt att man gjorde allt för att försöka hålla ditt barn inne så länge som möjligt - varje dag, ibland bara några timmar, gör skillnad i överlevnadsmöjligheter utanför livmodern.

Så, om man ser till frågan om abort och ser till att för att rädda foster födda innan ca v30 krävs massiv intensivvård, så kan man vända lite på perspektivet. Utan denna tekniska möjlighet skulle fostret inte överleva. Det finns mängder av situationer inom vården där vi drar slutsatsen "inte förenligt med liv" eller "ej livsdugligt", det är inte för att vara onda, utan för att det är ett faktum. Det finns situationer där vi tekniskt kan rädda liv, som vi inte räddar - antingen pga att patienten inte vill, eller för att vi inser att det liv vi skulle rädda inte skulle vara förenligt med någon livskvalitet öht. Så principiellt kan jag inte se varför det skulle vara felaktigt för en kvinna att välja abort (hon vill alltså inte vara gravid/ha barnet) innan fostret kan överleva utan livsuppehållande support.

Jag är inte alls emot abort, utan gränsen för hur sent en abort kan beviljas. Fri abort upp till v 18 är för mig fruktansvärt. V 18 kände jag min sons första rörelser. Men även veckorna innan det kände jag oerhört stark kärlek till honom. Självklart finns det tragiska fall där ultraljud/andra tester visat ett foster som är svårt sjuk, inte kommer ha någon livskvalitet efter födsel eller inte ens kommer klara sig - då ifrågasätter jag inte föräldrarnas beslut att låta barnet slippa de få smärtsamma dagar i livet hen kan få.

Att däremot abortera ett helt friskt foster som inom några få veckor kan överleva utanför moderns kropp är inte OK. Oavsett skäl. Är man jätteung eller inte upptäckt graviditeten under 4,5 månad av olika orsaker har barnet ändå möjlighet till ett bra, kärleksfullt liv. Även om det inte är med de biologiska föräldrarna. Och att bli beviljad abort efter v 18 för att man är ung tycker jag inte är ett giltigt skäl övh.
  • 8295
    Anonym (Miaa) skrev 2016-09-13 05:08:13 följande:

Det är tur att det inte är du som bestämmer.

Vad syftar du då på?
  • 8295
    Anonym (Miaa) skrev 2016-09-14 16:17:26 följande:

Jag menar precis det jag skrev till det inlägg jag citerade.

Det är inte det enklaste att diskutera om du inte kontrar mina åsikter med dina egna. Vad är det du inte håller med om? Att fri abort till v 18 enligt mig är för sent?
  • 8295
    Anonym (Miaa) skrev 2016-09-14 20:07:57 följande:

Inte att det är det enligt dig, men att det skulle vara för sent håller jag inte med om.

De som satt gränsen har nog fog för det. Den ännu senare aborten (med tillstånd) kommer nog rätt snart att backas. Anledningen är att prematurer överlever allt längre ner i åldern.

Så du la en smått dryg kommentar om att det är tur jag inte bestämmer, då den enda punkt av mina åsikter du hade en kommentar på var att du inte höll med om gränsen för fri abort är satt försent?
  • 8295
    Anonym (No) skrev 2016-09-15 16:04:51 följande:

Nej, jag skulle inte döda en människa som påbörjat sitt liv. Det är inte rätt. Men det är som jag ser det nu, gjorde tyvärr inte det förut pga omgivningens synsätt, därför lät jag mig påverkas att avbryta ett havandeskap när jag var nitton år. Så jag vill inte döma någon....men vi borde värdera människolivet som djupt värdefullt.. Många kvinnor känner sig också väldigt pressade att ta bort ett oplanerat foster...

Jag är 19 år och oplanerat gravid. Hemskt att höra att du kände dig tvingad till en abort på grund av det :/ Däremot hände nästan samma sak mig då jag var 14, så jag förstår tankegångarna och yttre press.
  • 8295
    nevermind skrev 2016-09-16 16:01:37 följande:

"Påbörjat sitt liv"? Släpp ut fostret utanför livmodern och se hur bra det lever...

Trots att fostret inte kan överleva själv de första månaderna är det fortfarande ett påbörjat liv. Det är mina blomskott också
  • 8295
    Anonym (Va) skrev 2016-09-17 14:29:21 följande:

Oftast är det slarv som leder till att preventivmedel inte fungerar. Och jag har aldrig hört om någon som haft någon form av medicinsk preventivmedel och kondom som blivit gravid. Så det går att skydda sig. Hur ofta slår blixten ner på samma ställe två gånger liksom.Då har man uppenbarligen inte lärt sig från tidigare och inye mognat avsevärt heller.

Jag är gravid i v 38, oplanerat, gick på p-piller. Nu har du hört det!
Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?