Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Skulle du kunna göra abort?

Kan förvisso inte bli gravid nu längre men innan så...

Jag har blivit gravid oplanerat och under omständigheter som var långt ifrån de optimala. Gjorde inte abort, det var inte ett alternativ jag ö h t övervägde. Jag är emot abort.

Med så stor säkerhet man ö h t kan säga det: nej jag skulle inte kunna göra abort.

• Jennie med ie

Mer sjukt än att man får abortera båda? Eller det enda om man är gravid med "bara" ett barn? Varför?

Ljunggren skrev 2016-09-12 09:45:10 följande:

Jag svarade "Vet inte" då jag ärlig talat inte vet om jag skulle klara av att välja bort ett "barn" som jag ändå vet att det blir i slutändan. 

Jag har nu ett barn och två påväg och mina tidigare planer var endast två barn då jag tänkt att jag inte har "tid" till fler. Men nu när vi fick "en på köpet" har jag värderat om och tycker tre barn är det rätta! 

Däremot vill jag inte bli gravid fler ggr efter detta (om nu allt går som det ska) och jag kommer göra allt i min makt för att inte bli gravid igen. Men om jag blir det, får jag värdera läget då. För jag har ju märkt nu att en "överraskning" kan vara väldigt välkommen och kanske omvärderar jag min förmåga om jag blir gravid en tredje gång? 

Visste ni förresten att om man blir gravid med tvillingar i Norge, är det tillåtet att abortera en av barnen.. Sjukt enligt mig! 

• Jennie med ie

Nej man väljer inte bort om man ska vara gravid eller inte, däremot om man ska få ett barn eller två på samma gång vilket är en betydande skillnad. Själva ingreppet i sig rent medicinskt innebär ju samma sak egentligen.

Ljunggren skrev 2016-09-12 09:59:29 följande:

Ja, precis det tycker jag. Varför? För att man då inte väljer om man ska vara gravid eller inte, utan man väljer bort ett av barnen vilket jag inte kan förstå. 

Jag är inte emot abort.

• Jennie med ie

Ja det är klart det är ok.

Ljunggren skrev 2016-09-12 10:17:13 följande:

Vi ser inte likadant på denna fråga, det är ok. Ha en trevlig dag!

• Jennie med ie

Generellt. Handlingen är densamma vare sig det är jag eller nån annan som är gravid.

Anonym (Miaa) skrev 2016-09-12 10:47:15 följande:

Är du emot abort generellt eller menar du bara för egen del?

• Jennie med ie

Varför då? En handling som är OK att göra en gång är förståligt men att göra samma handling en gång till är så fel att du ser ner på personen... Har du lust att motivera?

Anonym (Va) skrev 2016-09-17 11:34:20 följande:

Nej, det skulle jag inte kunna då jag anser att det handlar om ett barn och inte ett foster man tar livet av.

Jag kan dock förstå att andra väljer att göra det, även om jag ser ner på människor som gör abort mer än en gång

• Jennie med ie

Är aborten misstaget du syftar på eller graviditeten som föranledde den?

Anonym (Va) skrev 2016-09-17 11:56:31 följande:

Alla kan göra ett misstag, men att göra samma fel två gånger då klassar inte jag det som misstag.

• Jennie med ie

Man kan ju se på en genomgådd abort som ett misstag, därav frågan.

Kan man bli gravid av misstag en gång kan man ju bli det två gånger.

Anonym (Va) skrev 2016-09-17 12:05:27 följande:

Att bli oplanerat gravid en gång och välja att göra abort innebär att graviditeten var ett misstag, ja. Ingen gör väl en abort av misstag? Ojdå, det råkade bli en oplanerad abort har jag aldrig hört någon säga.

• Jennie med ie

Det ser knas ut här med citeringarna och vem som skriver vad (bara hos mig??), men någon skrev att blixten faktiskt kan slå ner två gånger. Och ja, absolut. Om man t ex tillhör den grupp som hormonella p-medel inte "biter" fullt ut på så är det i sig inget konstigt om man blir gravid flera gånger trots korrekt användande. Av någon anledning jag inte riktigt förstår så verkar många som blivit gravida trots hormonellt p-medel rådas att byta till något annat hormonellt sådant, och inte helt sällan blir de då gravida igen eftersom deras kropp fortfarande inte reagerar så på hormonerna som man vill. Det känns vettigare att råda till att byta till, eller komplettera med, en helt annan typ av p-medel. T ex en barriärmetod.

Men, trots allt så är p-medlen såpass säkra att man inte bör inbilla sig att de allra flesta som blir ofrivilligt gravida använt dessa korrekt.

Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?