Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Skulle du kunna göra abort?

Jag röstade nej, då jag för egen del är ganska säker på att jag skulle kunna gå igenom en abort (om inte situationen är av  sådan karaktär att barnet är allvarligt sjukt eller att det blivit till genom en våldtäkt).

Jag anser att det är bra att det finns möjlighet att göra abort om man anser att situationen kräver det och har inget problem med att andra genomför abort av en eller annan anledning, då det är upp till de att göra vad som känns bäst för de i situationen. Jag personligen skulle dock inte kunna genomföra en abort efter att ha gått igenom både ett missfall och sedan en graviditet, men då jag gärna önskar fler barn så känns det fel att välja bort "nästa" barn bara för att det kanske inte passar tidsmässigt och sen försöka igen några månader senare när det passar bättre.   

Jag tror att en abort skulle vara lika jobbig för mig som mitt missfall var, då jag trots allt vill ha det barnet, även om yttre omständigheter kanske skulle göra att det känns mer eller mindre omöjligt. Det kanske skulle vara skillnad om barnet inte alls är önskat mot att göra det utav yttre omständigheter, vad vet jag. Så för mig personligen känns inte abort som något alternativ under normala omständigheter, dock så är det självklart ett alternativ om barnet är sjukt och kanske inte skulle klara av förlossningen eller kunna får ett värdigt liv utan lidande utanför sjukhusets väggar. 

• Anonym (Anna)
    nevermind skrev 2016-09-16 16:01:37 följande:
    "Påbörjat sitt liv"? Släpp ut fostret utanför livmodern och se hur bra det lever...
    När börjar ett liv enligt dig? Jag ser det att så fort spermierna har befruktat ägget, så har den lilla organismen påbörjat sitt liv; ett ett liv som från början är anpassat att utvecklas och överleva i livmodern, för att desto mer tiden går anpassa sig till ett liv utanför livmodern.

För mig känns det konstigt att att det inte skulle vara ett liv innan hjärtat börjat slå för hur skulle något som inte är ett liv kunna utvecklas till att från en dag till en annan bli ett liv? Sen är det skillnad på om det kan överleva utanför livmodern eller inte men enligt mig är det fortfarande ett liv. 
Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?