026745 skrev 2016-09-12 11:07:44 följande:
Ja. Du får tycka att det är vrickat om du vill, men fundera gärna en vända till på det.
Notera att jag INTE har sagt att man inte ska sätta in åtgärder vid prematurfödslar, det är en helt annan fråga. Det är fantastiskt och bra att vetenskapen har kommit så långt att vi (i den här delen av världen) faktiskt kan rädda en del av de extremt tidigt födda barnen, tex i v22-23! Men det säger också allt att man gjorde allt för att försöka hålla ditt barn inne så länge som möjligt - varje dag, ibland bara några timmar, gör skillnad i överlevnadsmöjligheter utanför livmodern.
Så, om man ser till frågan om abort och ser till att för att rädda foster födda innan ca v30 krävs massiv intensivvård, så kan man vända lite på perspektivet. Utan denna tekniska möjlighet skulle fostret inte överleva. Det finns mängder av situationer inom vården där vi drar slutsatsen "inte förenligt med liv" eller "ej livsdugligt", det är inte för att vara onda, utan för att det är ett faktum. Det finns situationer där vi tekniskt kan rädda liv, som vi inte räddar - antingen pga att patienten inte vill, eller för att vi inser att det liv vi skulle rädda inte skulle vara förenligt med någon livskvalitet öht. Så principiellt kan jag inte se varför det skulle vara felaktigt för en kvinna att välja abort (hon vill alltså inte vara gravid/ha barnet) innan fostret kan överleva utan livsuppehållande support.
Jag är inte alls emot abort, utan gränsen för hur sent en abort kan beviljas. Fri abort upp till v 18 är för mig fruktansvärt. V 18 kände jag min sons första rörelser. Men även veckorna innan det kände jag oerhört stark kärlek till honom. Självklart finns det tragiska fall där ultraljud/andra tester visat ett foster som är svårt sjuk, inte kommer ha någon livskvalitet efter födsel eller inte ens kommer klara sig - då ifrågasätter jag inte föräldrarnas beslut att låta barnet slippa de få smärtsamma dagar i livet hen kan få.
Att däremot abortera ett helt friskt foster som inom några få veckor kan överleva utanför moderns kropp är inte OK. Oavsett skäl. Är man jätteung eller inte upptäckt graviditeten under 4,5 månad av olika orsaker har barnet ändå möjlighet till ett bra, kärleksfullt liv. Även om det inte är med de biologiska föräldrarna. Och att bli beviljad abort efter v 18 för att man är ung tycker jag inte är ett giltigt skäl övh.