• Anonym871

Moderkaksprov

Hej! Ska göra moderkaksprov på måndag , kan MA förvänta sig att man får svar innan helgen ?

Dem ska kolla en mitokondriell sjukdom och dem vanligaste kromosomavvikelserna ?

Hur långt tid tog det för er att få svar , får man det via telefonen , mail ?

• Svar på tråden Moderkaksprov
  • Carabellis kusp
    3hjärtan skrev 2016-09-28 12:03:14 följande:

När görs moderkaksprov och när görs fostervatrenprov ?

Det kan bero på moderkakans placering; den måste ligga i framvägg för att det ska. Risken för MF är större vid mkp än fvp, fast fvp görs senare och blir ju då tyngre psykologiskt om man t ex har ett riktigt dåligt kub.
  • Anonym871

Ja vi fick inte dålig på kub men vi är friska anlagsbärare till en sjukdom därför gjorde vi MKP :)

• The one in Blue
    Carabellis kusp skrev 2016-09-28 12:14:05 följande:
    Det kan bero på moderkakans placering; den måste ligga i framvägg för att det ska. Risken för MF är större vid mkp än fvp, fast fvp görs senare och blir ju då tyngre psykologiskt om man t ex har ett riktigt dåligt kub.
    Det där stämmer inte. Vi tog mkp trots att min moderkaka låg i bakväg. Och enligt läkaren var risken samma som vid fvp.

Vi fick svar på den långa analysen efter ca 2,5 veckor och vårt barn är också helt friskt. :)
  • 3hjärtan
    The one in Blue skrev 2016-09-28 16:14:56 följande:

Det där stämmer inte. Vi tog mkp trots att min moderkaka låg i bakväg. Och enligt läkaren var risken samma som vid fvp.

Vi fick svar på den långa analysen efter ca 2,5 veckor och vårt barn är också helt friskt. :)

Vilka siffror hade ni på kub?
  • The one in Blue
    3hjärtan skrev 2016-09-28 17:20:38 följande:
    Har inte gjort kub. Tog provet för att jag bär på en genetisk sjukdom.
  • Anonym871
    3hjärtan skrev 2016-09-28 17:20:38 följande:

Visst är det en härlig känsla :) grattis till er också :)
  • 3hjärtan
    Anonym871 skrev 2016-09-28 17:46:01 följande:

Visst är det en härlig känsla :) grattis till er också :)

Grattis? Jag hade ju riktigt dåliga siffror
  • Anonym871
    3hjärtan skrev 2016-09-28 18:12:35 följande:
    Grattis? Jag hade ju riktigt dåliga siffror
    jaha förlåt trodde du skrev att ni fick svar att bebisen va frisk. förlåt. har ni gjort moderkaksprov ? eller fostervatten ? vi hade dåliga kubtest på dottern innan grav men jag kollade upp det så det var hormoner jag hade i kroppen som drog ner testet. Lycka till 
  • 3hjärtan
    Anonym871 skrev 2016-09-28 18:44:57 följande:

jaha förlåt trodde du skrev att ni fick svar att bebisen va frisk. förlåt. har ni gjort moderkaksprov ? eller fostervatten ? vi hade dåliga kubtest på dottern innan grav men jag kollade upp det så det var hormoner jag hade i kroppen som drog ner testet. Lycka till 

Nej fick göra nipt samma dag så väntar på de svaren. Så jobbigt med ovissheten

Vilka siffror hade du på dottern ?
  • Carabellis kusp
    The one in Blue skrev 2016-09-28 16:14:56 följande:

Okej, men ibland går det kanske bra i bakvägg också, men inte alltid. Min man är läkare och har de exakta siffrorna, något högre för moderkaksprov, men båda är långt under 1%.
  • Jokri85
    Carabellis kusp skrev 2016-09-28 19:48:10 följande:

Okej, men ibland går det kanske bra i bakvägg också, men inte alltid. Min man är läkare och har de exakta siffrorna, något högre för moderkaksprov, men båda är långt under 1%.

Ville bara säga att min moderkaka låg i bakvägg så lyssna inte på statistik och allt som sägs. Förr var det så. Inte längre. Dock kan det vara så om den ligger dpligt till i bakvägg. T.ex undangömd. Då får man göra fvp i vecka 15 istället. Kanske det du menade att mkp i framvägg går alltid att göra medans mkp i bakvägg IBLAND inte går att genomföra. ;)

Vill bara säga så inte många oroar sig i onödan. Ny fakta/statistik :)
  • Jokri85
    Carabellis kusp skrev 2016-09-28 19:48:10 följande:

Just det. Angående risken är det ca 0.5% enligt färsk statistik och inte 1% längre. Dock var det så förr. För väldigt många år sedan. I år hade en drabbats av mf och förra året ingen alls. Och oftast har de inge som får mf efter moderkaksprov där jag tog provet pch det är största kliniken i sverige. Så kan lugna andra även här. Men självklart finns risken och det bör alla överväga innan man tar ett sådant prov om man är villig att ta den risken eller ej.

Vill bara visa båda sidor...så inte bara dina svar står här som är gammal statistik :)
Svar på tråden Moderkaksprov